Full version: Årets fredspris
Kathy

Länk till AB:s artikel.

Vad tycker du?
Rätt eller fel?
vindspel
Rätt

Al Goore har arbetat målmedvetet med att föra fram klimatfrågan i ljuset.
Inte dumt med en intelligent amerikanare som inte sätter profiten i centrum. Tyvärr var han för intelligen för att bli president, inte folklig nog.
Betty
Nån sorts stort och fint miljöpris - Ja!
Men varför fredspris..?
Eva-Helene
CITAT (Betty @ 12-10-2007, 12:37) *
Men varför fredspris..?

Exakt min tanke!
Tezzla
Nja, jag vet inte. Känns underligt att Gore fick Fredspriset för sitt arbete för klimatfrågor. Sedan tycker jag väl att han varit "aktiv" inom detta en för kort period för att man ska kunna bedöma hans insats. Fast han kanske har jobbat med detta länge, vad vet jag...
aanderss
helt rätt
Piccante
George W Bush är nog oförstående och besviken nu att inte han fick fredspriset för sina fredsansträngningar i mellanöstern och resten av världen tongue.gif

Jag tycker valet av pristagare är bra. Det finns tydliga kopplingar mellan livsstil/miljö/klimatförändringar och oroshärdar och konflikter runt om i världen. vi kommer förmodligen att få se fler klimatflyktingar i framtiden och kamp om naturresurser. Nu har jag inte hela bakgrunden klar för mig men jag tror att en bidragande orsak till konflikten i Darfur i Sudan är ökenutbredning och konflikt om bördig mark. Så det är bra att man belyser de aspekterna med. Att motverkar klimatförändringar är att motverka konflikter med.
krellus
Al Gore har gjort ett otroligt bra jobb och vilken uppmärksamhet han har lyckats fånga. Helt otroligt!
Keep up the good work!
Kathy
CITAT (Betty @ 12-10-2007, 12:37) *
Men varför fredspris..?

För att många anser att klimathot och energibrist kommer att leda till konflikter.

CITAT (Tezzla @ 12-10-2007, 12:42) *
Nja, jag vet inte. Känns underligt att Gore fick Fredspriset för sitt arbete för klimatfrågor. Sedan tycker jag väl att han varit "aktiv" inom detta en för kort period för att man ska kunna bedöma hans insats. Fast han kanske har jobbat med detta länge, vad vet jag...

Jag tycker det är modigt av Al Gore att arbeta aktivt med klimatfrågorna med tanke på Bush inställning kring USAs inblandning i klimatförändringen.
Piccante
CITAT (Tezzla @ 12-10-2007, 12:42) *

Al Gore var student och undervisades av en av de forskare som var först med att varna för växthuseffekten redan på 60-talet (enligt hans film). Gore har under hela sin politiska bana varit pådrivande i miljöfrågor.
Pirum
Klimat- och resursfrågan är en källa till konflikter, nu och i framtiden. Miljöarbete är därför bra för freden. Gore har lyckats med att lyfta klimatfrågan även till de politiska toppborden, däremot har ju Gore inte lyckats speciellt bra när han själv hade som mest makt (vicepresidentperioden under Clinton).
Gore är dock en av många, huvudarbetet i klimatfrågan har IPCC (FN) gjort, och många andra har jobbat mer idogt än Gore under årtionden.

Har inte bemödat mig läsa motiveringen, men utgår ifrån att ord som "hållbar utveckling", "resursfrågor", etc, bör ingå där, som viktigare än klimatfrågan enskilt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon