|
noranettan
12-10-2007, 14:23
OK Kajsa!!!  Då kör jag igång en ny tråd eftersom jag älskar favoritrosor (och inte orkar med en tråd på 17 sidor) Jag samlar på gallicor, så gallicor tillhör alltid de rosor som glädjer mig mest. (ska se om jag kan få in den i texten) Ohl Ohl är en alldeles förtjusande gallica som kom från Peter Beales i våras. Trots att den är ny så blommade den bra i juli. Blommorna är vackert formade i en rosalila/mauve-ton och doftar alldeles underbart.
Och på tal om gallica rosor Anette så var denna inte som de övriga, utan fortsatte blomma lite då och då ända in i aug. Den var jag väldigt glad i bland dom alla.  Tricolore de Flandre, ca 80 cm hög  Finns hos Rosenposten
noranettan
12-10-2007, 16:37
Tricoloren är ruskigt snygg! Den har aldrig fortsatt blomma här, men jag antar att den här knepiga sommaren bidrar. Hm....så du är inne på gallicaspåret nu!  (eller är det för att den är en Tivoliros också??)
Alexander-VG-zon3
12-10-2007, 17:18
CITAT (Kajsa @ 12-10-2007, 16:18)  Och på tal om gallica rosor Anette så var denna inte som de övriga, utan fortsatte blomma lite då och då ända in i aug. Den var jag väldigt glad i bland dom alla.  Tricolore de Flandre, ca 80 cm hög  Finns hos Rosenposten där hade du en skönhet , sån hade passat perfekt hos mig
Alexander-VG-zon3
12-10-2007, 17:25
här är bilder på några rosor som har förgyllt min sommar i trädgårds världen . har fler som blommat helt underbart .och längtar till nästa år
flaxss, vad heter rosorna, den tredje en gallica tro ?
Alexander-VG-zon3
12-10-2007, 17:31
CITAT (Kajsa @ 12-10-2007, 18:29)  flaxss, vad heter rosorna, den tredje en gallica tro ? hmm bra fråga , namnen är jag lite lullig med den röda har jag glömt, den andre är en gallica och den rosa ja , ska kolla upp va den heter kan den rosa vara en bordure ??
Tyvärr har jag ingen bild, men min favorit i sommar, förövrigt den enda som blommat är Europeana. Hon planterades i mitten av Juli och har blommat otroligt tills nu, men förra nattens kyla har fått henne att börja tappa blombladen. Dessutom doftar hon gott. Om nån har en bild får ni gärna lägga in en.
Alla rosor som blommade har gjort mig glad men man måste kunna välja en och idag tar jag Great Western för den har växt otrolig,klättrade upp i rosbågen och blommat fantastiskt. En annan ros som har varit vacker i somras är Charles de Milles. Få ser om jag hitta en bra bild. Bilden på Great Western var för stor,jag slängde kopiorna,det blir Charles de Milles istället. Charles de Milles
Åh, Kajsa dina bilder på Tricolore de Flandre får mig alldeles matt. Så vacker. [attachment=8379:Ispahan03.jpg]
En av mina favoriter i sommar var Ispahan som blommade så länge med hornviolen som sällskap.
Kajsa! Tycker du att dina bilder eller de på Rosenposten visar TdF:s färger bäst? Rosorna på dina bilder har så mycket mer vitt i botten. I mitt tycke mycket vackrare.
noranettan
13-10-2007, 11:02
 Så här ser min Belle Doria ut. Jag tycker den liknar din Tricolore väldigt mycket./Anette
ewa zon 3
13-10-2007, 14:15
Eva MJ, Ispahan tillsammans med hornviol är verkligen en fin kombination Austinrosen 'Mortimer Sackler' blev min favorit i sommar Planterade tre i grupp sent hösten 06 och förvånade i alla fall mig med att blomma mycket redan nu första sommaren. /Ewa [attachment=8390:Kopia_av...ackler__.JPG]
Vi fortsätter väl med sommaren favoriter då. Mina vita rosor har blommat fantastiskt,det var innan regperioden satt igång. Jag har 2 rabatter med vita rosor,den med honungsrosen kallar jag rosrundeln nu. Får se om jag har någon vit ros i albumet här.
[attachment=8399:Comtesse..._Medium_.JPG] Comtesse de Murinais
[attachment=8400:Maxima_i..._Medium_.JPG] Maxima
[attachment=8401:Mme_Hard..._Medium_.JPG] Mme Hardy
Mariann
13-10-2007, 18:00
Ååå det blir ju nästan alla jag har och det är ju inte så många nu eftersom trädgården är i uppbyggnadsfasen (1 år gammal) men om jag väljer 4 blir det: [attachment=8404:2_053.jpg] [attachment=8405:2_054.jpg] Rosa Mundi, Anna (balsgårdsros)
[attachment=8407:2_058.jpg][attachment=8406:2_055.jpg] Crown Princess Margareta, Pat Austin
Til tross for at det har vært en ekstremt dårlig rosesommer med mye regn hele tiden, er det likevel mange roser som har gledet meg med sin skjønnhet. Den største overraskelsen er nok Poulsenrosen 'Pas de Deux'. Den affiseres ikke av regn i det hele tatt - til tross for enorme klaser av blomster. Av en eller annen grunn har jeg aldri fått tatt bilde av denne favoritten. Hvis jeg får det til teknisk, legger jeg ved noe av sommerens beste. hilsen Dag
Jeg har forsøkt å rette opp flere feil i mitt forrige innlegg, men hvordan bekrefte det jeg har rettet opp Dag
Hmm, jag är inte riktigt säker på om jag förstår... Men om du vill redigera ett inlägg så klickar du på "ändra" i listen längst ner på ditt inlägg. Där väljer du i vilket läge du vill redigera. Du får då upp textrutan igen och kan göra dina ändringar, sedan klickar du på "skicka redigerat inlägg" (tror jag det står) Då ser man sedan att du redigerat och vilket datum du gjort det.
Så här ser det ut då...
Takk Tosan, men det står ingen ting om "skicka redigerat innlegg". Det var det som var problemet. Dag - som beklager at jeg har så mange begynner begynnerfeil.
Men, vad konstigt! Har du nån gammal webläsare tro? Annars kan du kontakta ansvariga för forumet så får du säkert hjälp, om ingen annan vet vad du ska göra
Erika i Sandviken
14-10-2007, 09:29
Här har väl dom flesta blommat som tokar och många hänger i än trots mycket kalla nätter med frost. *Claude Monet tog mig med häpnad och vill bara blomma mer och mer. *Troika ,alltså hur kan man vara så vacker? *Golden Celebration, jaaaa jag säger bara HERREGUD ! *Nostalgi blommar också troget som alltid *Romanze och Blue Parfume, alltså ingen borde sakna dessa i sin trädgård. *Westerland, också en långkörare *Robusta , oj oj oj, vilken trädgårds prydnad. *Chicago Peace har också bjudit på massor av vackra blommor,detta år med flera flerfärgade blommor. *Rhapsody In Blue,den blir bästan som ett "ogräs" här.Växer ju både på höjden och bredden så allt måste flytta på sig. *Schneewitchen, blommar i massor än.Och är uppe i ett par meter nu. *Peace keeper var ett jätte lyckat köp, så vacker och såååå blomvillig med de allra vackraste aprikosa blommar man kan tänka sig, alá marsipanrosor.
Jaaa sen har jag massor av flera som glatt oss i sommar,och Austin rosorna tycker jag har hållt bra i sommar/höst.
CITAT (EvaMJ @ 13-10-2007, 00:42)  Kajsa! Tycker du att dina bilder eller de på Rosenposten visar TdF:s färger bäst? Rosorna på dina bilder har så mycket mer vitt i botten. I mitt tycke mycket vackrare. Ewa jag tror att dom där randiga rosorna varierar mycket i ränder, mönster och färger, men Tricolore de Flandre har en kall lila karminröd ton, har många randiga rosor och alla blommor kan se lite olika ut, så inget foto behöver visa fel.
Håller på att flytta över mina Kanadarosor till nya albumet och då dök denna bild upp.  Morden Centennial och pion Festiva maxima i juni en ros jag har många av, en av alla favoriter.
noranettan
15-10-2007, 08:46
Oj vad många härliga rosor. Jag är nästan säker på att din gallica är en Tuscany.  Anette
AnnammA
16-10-2007, 09:02
CITAT (Kajsa @ 14-10-2007, 19:24)  Håller på att flytta över mina Kanadarosor till nya albumet och då dök denna bild upp.  Morden Centennial och pion Festiva maxima i juni en ros jag har många av, en av alla favoriter. Underbar kombination Kajsa! ...och jag skickar in bild på mitt bidrag till rosfesten i rosensällskapet i somras..."Pigromantik" Pigt2.JPG Hälsn AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|