Full version: Afrikansk Lilja
Babsan
Köpte några knölar av Afrikansk Lilja i våras. Har kommit gröna blad men inga blommor. Tyvärr. Hur skall jag övervintra denna.
Just nu står den inne i "pensionärskuvösen" (inglasad altan). Altanen är inte frostfri. thanks.gif på förhand
Alexander-VG-zon3
övervintring

1- inne 0c +10c

2 - ute i zon 0-2 i söderläge i sand-grus jord

den har inte blommat för att den är för ung än . och att den blommar bättre om den står trångt är en skröna .
Babsan

Jag har ett mörkt förråd som håller 4-5 grader skulle blomman kunna stå där?
Alexander-VG-zon3
japp där kan den stå
Babsan
Tack. Då skall den få sova där över vinter och hoppas att den är snäll och blommar nästa år blomma.gif
renate
Så övervintra jag mina afrikas liljor,inget vatten.I mars tar jag fram mina och ställer i uterummet,senare i växthuset.
Afrikas blå liljor tar lite tid på sig innan de blommar,de vill står trångt i krukan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (renate @ 13-10-2007, 21:27) *
Så övervintra jag mina afrikas liljor,inget vatten.I mars tar jag fram mina och ställer i uterummet,senare i växthuset.
Afrikas blå liljor tar lite tid på sig innan de blommar,de vill står trångt i krukan.

som jag sa är det en skröna att dom måste stå trångt , dom blommar även om dom får utrymme .

mina som står på friland har garanterat utrymme och dom tar utrymme också . och dom fick runt 10-15stänglar denna sommar med att inte alls blomma förra sommaren då dom stod i en trång kruka . tricket är att klippa veck alla utblommade stänglar så fort som möjligt då blir där fler blommor nästa år och att man inte ska plantera om dom under sommaren . hur står krukan är under sommaren kvittar . det är inte logiskt att dom vill stå trångt för att trivas och blomma bra . dom står inte trång i naturen ju .
lissa
Nu kapar jag lite den här tråden...Mina lökar ar jag haft sen ca4år, dom blommade när jag köpte dom, sen des fick jag 1 gång 1 pytteblomma.
Den har stått ute och skött sig själv som alla mina lökar gör, alla blommar snällt år efer år, men inte Afrikas lija. Jag har prövat med att torka ut den, det funkade inte, sen klippte jag av bladen för att få den att vila, men inte vilar den inte.
I förra veckan när jag pusslade omkring blommorna blev jag arg och klippte ner bladen ...igen..., men vad händer, just precis, dom växer ut igen, dom har nog redan blivit ca 15cm..redan!!! den står ute i skugga på det svalaste stället som jag an ge den...vad gör jag för fel??? dom är alldeles för stora för kylskåpet, annars hade dom nog åkt in där confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 14-10-2007, 03:15) *
Nu kapar jag lite den här tråden...Mina lökar ar jag haft sen ca4år, dom blommade när jag köpte dom, sen des fick jag 1 gång 1 pytteblomma.
Den har stått ute och skött sig själv som alla mina lökar gör, alla blommar snällt år efer år, men inte Afrikas lija. Jag har prövat med att torka ut den, det funkade inte, sen klippte jag av bladen för att få den att vila, men inte vilar den inte.
I förra veckan när jag pusslade omkring blommorna blev jag arg och klippte ner bladen ...igen..., men vad händer, just precis, dom växer ut igen, dom har nog redan blivit ca 15cm..redan!!! den står ute i skugga på det svalaste stället som jag an ge den...vad gör jag för fel??? dom är alldeles för stora för kylskåpet, annars hade dom nog åkt in där confused.gif

låt dom växa som dom vill .dom får även vinter hos dig . klipp inte ner den och vattna bara den om den slokar och sätt den så soligt du kan dom älskar värme .mina har klarat 40-50c utan att ens må dåligt . och till nästa vår plantera om dom i bra jord och en ny kruka och sen vänta på dom .
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 12-10-2007, 18:13) *
övervintring

1- inne 0c +10c

2 - ute i zon 0-2 i söderläge i sand-grus jord

den har inte blommat för att den är för ung än . och att den blommar bättre om den står trångt är en skröna .

Har du lyckats att övervintra afrikansk lilja utomhus. Hur många år? Hur gjorde du? har inte vågat testa med mina. Det är ju betydligt enklare, om det nu fungerar.
Mvh
Anders
Alexander-VG-zon3
CITAT (aq42 @ 14-10-2007, 18:56) *
Har du lyckats att övervintra afrikansk lilja utomhus. Hur många år? Hur gjorde du? har inte vågat testa med mina. Det är ju betydligt enklare, om det nu fungerar.
Mvh
Anders

ja mina övervintrar jag ute . finns dom i Sverige som har haft agapnthus ute i 10år , mina ska få sin andra vinter nu .
och det fungerar utan större problem

i slutet av mars började dom titta upp efter vintern
[attachment=8433:växter_023.jpg]

14aug såg dom ut så här
[attachment=8434:blommor_121.jpg]

det ända jag gjorde va att kupa upp med jord efter ett par frost nätter och sen la jag över svart plast ( gamla jord säckar) i feb-mars tog jag veck allt och krattade ut jorden och levde gjorde dom alla mer än väl . nu har jag 5på friland . mina är planterade i soligt och öppet läge . plantera dom is soligt läge med sandjord så borde dom klara sig fint
Alexander-VG-zon3
så här såg den ut när jag köpte den så uppenbarligen trivs dom jätte bra ute, även om dom är ute om vintern . och bara efter andra år dvs denna sommar så blommade dom med många blommor .
lissa
Men dom har ju levt sitt liv i 4 år nu, och eftersom dom inte vilar får jag inga blommor. Som du vet har jag en massa lök och knöl blommor, och t om Freesian vilar, inte lång tid, men dom vilar tillräckligt för att blomma rikligt varje år..Liljorna fick en stor kruka för inte så länge sedan, så dom har gjord och utrymme så det räcker. När jag tog bilden hade dom blivit nerklippta drygt en vecka tidigare...och jag har Inte gett dom blåa kulor, jag vill minnas att dom fick lite benmjöl när jag bytte kruka. Dom hade underbara stora blommor i en så trång kruka att rötterna nästan inte fick plats när jag köpte dom..Jag tror att jag har provat allt som JAG kan tänka mig, men ni kan säkert något[attachment=8437:DSCN5251.JPG]
Alexander-VG-zon3
att klippa veck bladen är inte bra den behöver bladen för att blomma . den vilar i +10c +5c . det finns även vinter gröna !!
gör inget extra med den . och vattna bara om det behövs ,,, sluta klipp den!!!!!!!!! och så blommar den när den vill .
lissa
Ja då har jag nog ett vintergrönt exemplar, men an tycker ju att den måste byta blad ibland...men ok, jag lyder order och hoppas på blommor tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon