Full version: Magnoliafrön
Humle64
Kan någon hjälpa mig? Har fått tag på magnoliafrön, vet dock inte vilken sort. Jag tror att de egentligen är för omogna för de är alldeles gröna men nu är det som det är. Men vad gör jag med dem? Hjäääälp.
Christer i Falköping
De skall vara röda på de flesta när de är mogna vad jag vet. Se om du kan eftermogna dem ett par veckor eller så, det kanske kan fungera. I vilket fall skall man peta bort fruktköttet som är runt. Inne där i finns själva fröet som du sedan startifierar, köldbehandlar. Antingen i lätt sur sandblandad jord ute eller i fuktigt papper eller vitmossa i en plastpåse i kylen. Om du använder kylmetoden skall du låta dem ligga i ett par månader mist, sedan tar du ut dem och sätter dem i ovan nämnda jord. Oftast gror de rätt fort. Men ibland får man köra en runda till i kylen. Personligen tycker jag att det är lättare och bättre med att ställa ut dem.
Christer.
Humle64
Tack för svaret! Jag ska prova detta!
susa
Hej

jag har en kompletterande fråga, menar du Chrsietra tt du sedan låter fröna vara kvar ute, dvs frysa under vintern? Jag har massor med frön av olika sorter och skall prova att så magnolia för första gången.

Mvh
Susa
Lena i Torslanda
Magnolia behöver kyla för att gro precis som flertalet buskar och träd och även perenner. . Det enklaste är att ställa såkrukan ute och låta naturen ha sin gång. Om man vill ha full koll så kan man efter att ha genomfuktat såjorden knyta in krukan i en platspåse och ställa den på ett skuggigt ställe. Då torkar jorden inte ut och man får heller inte in några ovälkomna fröer. När det sedan grott tarvman bort påsen.
Christer i Falköping
Bättre svar än Lenas kunde man inte få smile.gif
Christer.
susa
om jag då sår nu, är det alltså till våren de kommer upp, dvs skuggan är för att ej torka ut eller väcka för tidigt?

tack för bra svar!

Susa
Christer i Falköping
Ja, men samtidigt kan det finnas fröer som väntar ytterligare ett år på att gro. Så släng inte krukan redan nästa sommar.
Christer.
lyckero
Magnoliafröer brukar jag stoppa i en liten påse med fuktig vitmossa och sedan i kylen 90 dagar (efter jag har skalat dem först).
Sedan planterar jag dem inne i vanlig rumstemp. Det går lite fortare att få upp plantor att avhärda till nästa vinter så.
Lyckero
susa
jag provar hälften/hälften. Om man gör som du förespråkar Lyckero, vad har hänt med dem efter 90 dagar i kylen, är de färdiga att gro när jag planterar dem i såjord, alltså i januari? Hur sår jag dem sedan, skall de stå fuktigt under lock eller i plastpåse, undervärme etc?

Susa
lyckero
Efter 90 dagar är de färdigstratifierade och klara att planteras på varm (20°) ljus plats. Liksom andra fröer måste de hållas lagom fuktiga för att gro.
Lyckero
susa
tack tack
susa
Nu har förts akobus-fröet grott, två hjärtblad framme!

Vad tror ni, är de extraljus som gäller? De står i söderfönster med undervärme, än så länge med plastpåse om krukan.

Susa
Christer i Falköping
Absolut extraljus nu.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon