Rehanna
Hejsan allihop,

Jag är ny med att skriva även om jag brukar läsa här ofta. Nu är det så att jag har fått "adoptera" ett hörn av trädgården till mina föräldrars sommarhus. Ett helt fantastiskt hörn. Problemet är att de jordplättar som finns är inklämda mellan enorma klippblock och hög, tät, lövskog. Jorden är mullig och fin, dock når solen marken endast vid middagstid mitt i vintern. Finns det överhuvudtaget något som trivs på sådana ställen? Jag har funderat på ormbunkar och hasselört.
Jan Lindgren
Hej!
Du kan använda hosta och rhododendron. Om du använder hosta med olika bladfärger så lyser det upp mörka vrår. Hostan blir fin med hasselört och ormbunkar.
MVH
Jan Lindgren
renate
Vilket bra försag du gav,det skulle jag har planterat om jag hade ett sådant hörn.Jag älskar hosta och ha en del olika sorter.
KURT
Vårväxter fungerar ju också, t ex lökväxter.
renate
Ja det är klart en hel matta av vårblommande växter innan träden får sina löv.
Krolliljan
Rams kanske som sticker upp lite bland hostan smile.gif
Rehanna
Tack så mycket för tipsen. Då är det bara att börja planera och fundera! Hörnan är verkligen mysig, nästan magisk. En naturlig gång som följer kanterna till två enorma flyttblock. Via gången stiger man för ett naturligt trappsteg till en nästan cirkelrund öppning som på två sidor avgränsas av två stora flyttblock och på tredje sidan ett lite lägre stenblock. Från denna plätt öppnar sig två "portar". Den ena leder ut i skogen och den andra leder ut till en luftigare, rektangulär liten lund (ca 2,5 *4 meter) som avgränsas på ena långsidan av en jättefin gammal mossövervuxen stenmur och ena kortsidan av ett av de stora flyttblocken. Övriga sidor avgränsas av en gles, vildvuxen syrenhäck. Trädgårdshörnan finns ligger i gränsområdet mellan zon 1 och 2 i nordöstra skåne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon