Piccante
Expressen har sedan en tid tillbaka gett ut specialutgåvor med klassiska böcker som man får köpa tillsammans med tidningen. totalt tror jag det ska bli 30 stycken i serien. Köper man dem i affären kostar de 59Kr och har man missat någon i serien så kan man beställa dem på Adlibris för 89Kr / st.
Jag tycker om att läsa men kan inte påstå att jag har varit speciellt bra på att läsa klassiker. Men nu tänkte jag faktiskt börja samla. De första har jag missat så de får jag beställa senare men från och med denna veckans bok tänkte jag samla. Det är ju ett ganska bra pris ändå även om pocketböcker kan vara billigare men inbundna håller längre. hoppas att man får nya spännande läsupplevelser nu. Jag känner igen de flesta av namnen men jag tror faktiskt inte att vi har någon elelr ytterst få av dem hemma i bokhyllan.

Är det fler som har börjat samla? Har ni några favoriter bland de "stora" författarna? Jag hade tänkt att jag skulle börja samla på Nobelpristagare oxå men de har verkat så tråkiga ibland så jag har nästan blivit avskräckt av vissa crazy.gif
aanderss
KURT
Om jag har förstått det rätt så är dess utgåvor tryckta på mycket tunt dåligt papper och utgivna i kartonage?

Det är nog bättre att köpa dem på antikvariat i stället, då har man ju också möjlighet att välja böcker som inte råkar vara utgivna av Bonnier.
Pirum
Bra att Expressen bidrar med klassiker, om än i eget urval. Som vi alla vet var böcker bättre förr, "ju förrare desto bättre" -som logiken säger, men även på modernt och dåligt papper är gamla historier bättre än nya.

Har dock inte följt klassikerserien eftersom jag vant mig av med att köpa Expressen, eller i mitt fall GT, fast jag borde verkligen bättra på min vitterhet.
pejori
tycker det är ett rätt okay initiativ, och tror att flera kommer att upptäcka att klassikerna är läsvärda bravo.gif
har läst åtskilliga av utgåvorna, så jag samlar inte heller men har jag missat någon som verkar trevlig, så kommer jag nog att köpa den via expressen blush.gif
Tezzla
Nej, jag har inte köpt några av dessa böcker. Dels har jag ganska många av dem i hyllan hemma och dels tycker jag de är ganska... fula blush.gif Jag köper hellre på antikvariat faktiskt.

Jag tycker de plockat ut riktigt bra författare och verk. Mina favoriter måste nog bli Steinbeck, Lagerlöf, Hemingway och naturligtvis Kafkas Förvandlingen och Lagerkvists Dvärgen
zaaritha
Nix, har läst de flesta förut.
Wilmer
Tycker det är en kul omväxlande grej. Men jag läser sådana massor att jag läst de flesta själv förut. Annars hade jag nog köpt en och annan!

Wilma
Ralf
Hela iden känns som ett geschäft av Expressen. Tex så tror jag att många av dessa böcker är royaltiefria för att dom e så gamla.

Men jag tänker i alla fall köpa Harpeer Lees bok den 4 mars.
Hennes enda bok, som vinner pulitzerpriset, så hon inser att kommer ej skriva nåt lika bra mera o nöjer sig med den boken. smile.gif

Piccante
Det är ju iofs en bra idé att köpa böckerna på antikvariat om man vill komma över dem billigt. Tyvärr tycker jag att de bra antikvariaten blir allt färre och färre. de jag brukade besöka har "krympt". Det är dyrt att hålla sig med stora lokaler i centrala Göteborg.

59Kr är ju jämförbart med en pocketbok och då är Expressens böcker lite gedignare även om de är billiga. Idag köpte jag veckans utgåva fast jag har läst den innan. Men jag bara måste ha Harry Martinssons Nässlorna blomma i bokhyllan. Var sån upplevelse när jag läste den på gymnasiet. Gillar Martinssons språk och naturskildringar.
KURT
CITAT (Markus_H @ 16-10-2007, 22:40) *
Det är ju iofs en bra idé att köpa böckerna på antikvariat om man vill komma över dem billigt. Tyvärr tycker jag att de bra antikvariaten blir allt färre och färre. de jag brukade besöka har "krympt". Det är dyrt att hålla sig med stora lokaler i centrala Göteborg.

59Kr är ju jämförbart med en pocketbok och då är Expressens böcker lite gedignare även om de är billiga. Idag köpte jag veckans utgåva fast jag har läst den innan. Men jag bara måste ha Harry Martinssons Nässlorna blomma i bokhyllan. Var sån upplevelse när jag läste den på gymnasiet. Gillar Martinssons språk och naturskildringar.

Det blir nog inte färre antikvariat bara för att de lägger ner i städerna. Majoriteten av böckerna säljs nog på nätet nu och då kan man ju lika gärna ha lagret hemma i villan eller ute på landet.

Harry Martinssons "Nässlorna blomma" i Klotryggsband kostar t ex 15 kr på antikvariat, sedan tillkommer frakt om man inte besöker antikvariatet.

http://www.bokborsen.se/result.php?issearc...amp;x=0&y=0
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon