Kvarnvik
Idag ska jag som det står ovan städa i trädgården. Har Dahloir att ta in, perenner i krukor, gladiolus att ta upp och tulpanlökar att peta ner i jorden. Jag har jätteverbena som jag tänkte försöka övervintra, har läst att man kan övervintra knölarna som dahlior. Jag har två plantor så jag tänkte spara en som knöl och en tänkte jag gräva upp och sätta i kruka och försöka övervintra i matkällaren.
Mina små perennplantor som jag köpte från odla tänkte jag gräva ner i min mototspallkrage, ska man låta dem vara kvar i krukorna eller planteras i kragen?
När det gäller löven som har börjat drälla omkring i hela trädgården, mest kastanj, är de bra att använda och täcka med? Har bla en magnolia som jag täckte på detta sätt förra året, men jag vet inte om det är det bästa sättet.

Fler som ska städa eller redan har gjort det?
Tesa
Hade tänkt mig ungefär detsamma som du...har fortfarsande inte skördat färdigt i grönsaksland och växthus men det är nog dags att avsluta nu..Har en del småplantor som jag ska plantera nödtorftigt över vintern..ska kratta ihop eklöv sen att täcka med...måste bara vänta på att dom trrillar ner men det blir nog lagom för man ska ju vänta tills det fryser till innan man täcker..
Det är skillnad på löv och löv...en del är "torra" löv...t.ex oxel och ek..andra blir blötare, typ lönn och björk och är inte så bra att täcka med..
Är det hästkastanj du har så skulle jag tro att dom tillhör dom lite torrare...
Usch..det är ingen skön höstdag här idag...det är kallt och fuktigt men jag hoppas att det lättar frampå dan för jag tror det är dimmoln..Tills dess tror jag jag stannar i soffan med min stela nacke som jag dras med.. d010.gif
Kvarnvik
Här är det kanonväder! Sol från nästan klarblå himmel och jag blev faktiskt riktigt varm när jag var ute. Har plockat upp det mesta som ska upp nu, har kvar att gräva ner några impulsköpta syrenbuddlejor och en japansk lönn som jag fyndade för halva priset på blomsterlandet. Typ 150:- för alla tre, två buddlejor och en lönn. Undrar om det är bäst att gräva ner dem i pallkrage eller att förvara dem frostfritt i matkällaren, hade två jap. lönnar där förra vintern, men den ena åt mössen upp barken på, den andra klarade sig jättebra. Den har nu varit utplanterad under sommaren och får stå kvar över vintern, täckt. Bor i zon 4 så det är lite av en chansning att försöka sig på dessa växter här, därför köper jag bara när de är riktigt billiga...
renate
Det var inte så dumm att tar det sista nu när vädret är så fin, ska går ut och tar upp daliona och tömmar lite krukor. Löv har jag inte så mycket men att täcker med det är jättebra.
Gräset är klippt för sista gången förra lördag.
Nybörjar-Linda
Jag städar också trädgården idag. Solen skiner från en klarblå himmel här på Mälaröarna cool.gif och jag har planterat årets sista ros, en Awakening. Har tack och lov inte så mycket löv att kratta så jag ska nog hinna ta en kafferast i solen också biggrin.gif (det är väl kanske årets sista...)
Monica M zon 4
Jag har skurat växthuset invändigt och plockat undan redskap och sånt. Känner mig nöjd med dagen. Solen har inte tittat fram idag men det har varit vindstilla och hyfsad temperatur för lite utejobb ändå.

Borde planterat sista lökarna också men nu orkar jag inte mer. Får se om jag kan fixa det imorgon. Och skura utstidan av växthuset. Känns lite vemodigt att årets säsong är över men det känns skönt att allt är rent och fräscht.
renate
Så då var det klart,daliorna ligger i frigolitlådor i förrådet,de ska torka innan de kommer i garaget.Krukorna är tömda med utom en,ricinplantan är grön ännu,täckte den med fiberduk så den får står kvar till nästa veckan.Växthuset är tömt på tomater men skura gör jag till våren,tycker det är roligare på våren.Jag har dragit fram fiberduk nu så taksidorna är täckt med fiberduk över vinter, lite som skydd för mina småplantor som står där inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon