Alexander-VG-zon3
hej hej

hur går det nu med din jakaranda lissa ? ska du ha dne ute hela vintern ?

min har börjat tappa blad och intagit höst färg . nu efter 2frost nätter på -2c
den ser kanske död men men den lever . hoppas bara att jag får en bättre sommar nästa år . min kanske även vill börja blomma till våren , känns som om den skulle vilja det nu efter att varit ute mycket och genom gått två kyliga höstar och en sval övervintring och friland plantering på sommaren . och en viss ålder borde den ha , ja våren får utvisa om min vill blomma eller inte
lissa
Jo den ska få vara ute hela vintern iår. Personen som gav mig fröna sa att jag skulle ha den inne, men lite svalt, dom första 2 åren, så nu är det dags att den får vara ute.
Den har faktiskt inte tappat så många fler blad än dom som du såg, jag har ställt den aningen mer skyddat..trodde jag, men vi fick ju ett skyfall 2 dagar, men jag var mer rädd för styrkan i skyfallet än för vätan..Jag tror inte att min kommer att blomma ännu på ett par år, vet inte varför, men det känns så..
Hoppas att din blommar så att jag får se hur en fröuppdriven(?) planta börjar blomma, men inte bara för att jag ska se det, mest för att du ska få njuta av det efter att ha skött om den så pass länge..Dina småblad verkar vara lite kraftigare än mina, men det kanske är för att din har haft det kallare....
Våra Jakarandas verkar vara lika gamla om du också har haft den i 2 höstar, men köpte du den som planta eller har du också dragit upp den från frö ?? Har du den i marken definitivt nu , eller har du den i en nergrävd kruka??
Jag har inte en aning om hur gammal Jakarandan ska vara för att börja blomma, vet du??
smile.gif
Alexander-VG-zon3
våra plantor verkar vara lika gamla därför så tycker jag det är intressant och veta hur det går får din . jag har inte själv förökat den. igenom frön men jag köpte den som fröplanta . så jag tror väl min är 3-4år . min är kanske än för ung vet tyvärr inte heller när den vill blomma i ålder men det borde väl bli nån enstaka blomma efter 4-5år med rätt skötsel . fast skyfall behöver du inte vara rädd för att den ska ta stryk dom är tåliga . min har klarat det mesta såsom torkar,orkanvindar,hagel,hårt regn,snö,frost och ändå växt lika bra på våren och sommaren .

jag har min i i kruka som jag sen gräver ner krukan i marken under våren-sommaren-hösten sen övervintras den +10c +15c och dom mörkt och så fort det är frost fritt åker den ut igen . har den ute från feb-mars till nov-dec under nov-dec åker den ut på dagen och in på natten . då jag inte vågar utsätta den för frost lägre än -3c .
lissa
Jag har letat på en massa ställen, men dom säger inte när den börjar blomma, men vi får väl hoppas att din gör det i vår, för då lär ju min göra det året efter. yes.gif
kerstin z5-6
Får man va me `?, fast man har sin inne ? innocent.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-10-2007, 23:49) *
Får man va me `?, fast man har sin inne ? innocent.gif smile.gif

klart du får ,, kerstin du får alltid vara med wub.gif

har du några bilder eller nåt roligt att beräötta ,, är mest intreserad av om du vet när den blommar ?

och min jakaranda har i natt haft sin livs kallade natt glömde den ute och smih utlovade ingen froast i skåne ,,nehä vad blir det nästan -3c . men den bord eha klarat det ska kolla barken i dag när jag kommer .
lissa
Väldigt bra om du också talar om hur du hanterar din, för det är ju alltid berikande att höra olika varianter på skötsel.
Har du den inne jämnt ? i vilket läge har du den ? och hur gammal är den ? Foto ??? smile.gif
kerstin z5-6
Den är frösådd , jag har den ute på sommaren - sned o krokig efter en fajt med makens 45 or ... ca 50 cm lång

När den blommar vill jag inte läsa om mer .. en del säger 10 år andra 25 ..
lissa
wacko.gif 10-20 ÅR....Jisses, då är det kanske bäst att man ställer in sig på att man har ett vackert träd med vackra grenar för att inte bli besviken whist.gif
Alexander-VG-zon3
25år !! oj ,, ja det blir kanske en fin födelsedags present när jag fyller 30-45 . sen plus har jag den i kruka hmm har jag tur så vid 50kanske , få skynda mig med att skaffa växthus där den kan vara i marken året runt .
kerstin z5-6
Jag har bestämt att just våra tre är artmodifierade i sina gener -med en extremt snabb blommningstid crazy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-10-2007, 19:07) *
Jag har bestämt att just våra tre är artmodifierade i sina gener -med en extremt snabb blommningstid crazy.gif

hoppas det tummenupp.gif ska vara extra snäll mot den så kanske den vill blomma när jag fyllt 25 . annars får min kille köpa ett växthus så får den bo där , det har han lovat 'OM' han blir miljonär
lissa
Då får vi hoppas:
1. att Kerstin har rätt i sin bestämndhet om att dom är artmodifierade alla 3..
2.att Flaxss kille blir miljonär så att han kan köpa ett växthus
3.Att våra Jakarandor inte vet om att deras artfränder brukar ta 0-20 år på sig att blomma
4. att mina konversationer med deras gener om att dom borde blomma vid senast 4 år, blir åhörda yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 20-10-2007, 20:41) *
Då får vi hoppas:
1. att Kerstin har rätt i sin bestämndhet om att dom är artmodifierade alla 3..
2.att Flaxss kille blir miljonär så att han kan köpa ett växthus
3.Att våra Jakarandor inte vet om att deras artfränder brukar ta 0-20 år på sig att blomma
4. att mina konversationer med deras gener om att dom borde blomma vid senast 4 år, blir åhörda yahoo.gif

det får vi slå fast vid flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon