charlotte_13
13-10-2007, 12:04
Vi står just i begrepp att planera vår trädgård lite mer efter ett ha fått i stort sett hela trädgården uppgrävd vid dränering etc.
Vi vill bland annat anlägga ett köksland och har lite funderingar kring vilket väderstreck som är mest lämpligt att anlägga detta i och om det finns andra saker av vikt att ta hänsyn till.
Tankar och idéer mottages tacksamt!
Hej. Det låter i alla fall ruskigt roligt att ha ett sådant arbete framför sig!
Sol ska de ju ha, så mycket som möjligt. Och vatten ska inte vara krånglig att få dit, och komposten ska inte vara krånglig att nå heller, tycker jag (om man har fria händer).
Jag skulle fundera över om det skulle se trevligast ut att anlägga en stor eller flera mindre odlingsbäddar, det är lättare att rensa och att åstakomma växelodling om man har flera förstås (vilket är bra för grödorna), och det kan bli vackrare tycker jag. Bra med minst en krattas bredd mellan dem (kanske pallkragar, eller bara egenhändigt gjorda kanter på landen) - och sedan skulle jag fundera över om jag ville att det skulle se samlat och rakt ut, eller om trädgården skulle bli vackrare om landen var mer rundat eller snirkligt placerade i förhållande till varandra. Och om det ska finnas blomrabatter och bärbuskar inblandade, eller "bara" grönsaker.
Vill man ha sallader och kryddor är det ju trevligt om man snabbt och lätt kan nå dem från köket.
Böcker är roligt att få inspiration och kunskaper ur, tycker jag, t ex Lena Israelssons Köksträdgården och Åke Truedssons Grönsakslandet, där hittar man mycket om allt - både om olika odlingsbäddar, olika material och utseenden för kanter och gångar, och om jordar och komposter - och förstås om olika grönsakers behov och sådant. Mycket inspirationens får man, och fina bilder.
Lycka till!
Mvh Eklo
Gör inte odlingsbäddarna alltför breda, man skall kunna nå åtminstone till mitten utan problem från ena sidan, så slipper man gå i odlingen.
charlotte_13
13-10-2007, 16:35
==>EKLO, tack för ditt utförliga svar! Ska införskaffa Truedssons bok och läsa på lite mer!