Mathias84
Hej alla!

Är ny på forumet och här kommer mitt första inlägg. Upptäcke att min benjaminfikus fått ohyra på bladen och att den tappar blad. Har läst om olika sortes skadedjur/svampar men kan inte hitta något som passar in på min benjamin. Är helt nybörjare på allt vad det heter växter. Så nu ber jag er här på forumet om hjälp!

Vad är det och hur blir jag av med det?

Här kommer bilder som visar mitt problem:

Så här står benjaminfikusen placerad:
[attachment=8388:Benjamin.JPG]

Så här ser bladet ut precis när det blivit angripet av det okända:
[attachment=8385:Bladinnan.JPG]

Så här ser bladet ut efter ett tag:
[attachment=8386:Bladmellan.JPG]

Till sist dör bladet och ramlar av:
[attachment=8387:Bladefter.JPG]

Jag byter jord en gång per år. Använder inga tillsatser i vatten utan vattnar med ljummet vatten ca 1-2 ggr per månad.

OBS! Ca 70 % av alla blad har denna ohyra.

Mathias84
Bump.

Är det ingen som vet? Vill inte att den skall dö -cry-.gif
Bassam
Hej:
Jag tycker att det är svamp attack som min blomma fick före vecka och blir frisk nu vad jag gör,

1-Jag blanda en tesked stark paprika med en liter vatten och spray på blomma det är min metod.
2-för mera säkerhet jag sprayer med lösande gögdsel som rik på ( N _ K ) .
3-jag blir mycket noga med vatten sätta kruka i fat när du såg vatten rinner i fat sluta vattna.
Lycka till
H. Bassam
Mathias84
CITAT (Bassam @ 19-10-2007, 19:23) *
Hej:
Jag tycker att det är svamp attack som min blomma fick före vecka och blir frisk nu vad jag gör,

1-Jag blanda en tesked stark paprika med en liter vatten och spray på blomma det är min metod.
2-för mera säkerhet jag sprayer med lösande gögdsel som rik på ( N _ K ) .
3-jag blir mycket noga med vatten sätta kruka i fat när du såg vatten rinner i fat sluta vattna.
Lycka till
H. Bassam

Skall genast testa! Tack för snabbt svar tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hallå!! Hallå!!

Det där på bladen är INGEN ohyra det är ett helt normalt fenomen som brukar finnas på fikusar. Det är överflödig näring som pressats ut typ dagg och när det torkar blir detsåna där avfällningar.

Och bladen ser snarare ut att gulna av helt naturliga orsaker = det blir sämre ljus nu på hösten och det ljuset som strilar in genom fönstrena räcker inte så växterna måste göra sig av med en del blad och oftast är det de bladen som är äldst eller som sitter mest skuggigt för de har sämst fotosyntes.

Helt onödigt att spruta grejer på växter som inte har någon ohyra.
Bassam
Hej
JAG tycker att inte alla ohyra ser på vanliga ögon, hur kan man känna gud, det händer när man tänker på himlen havet ex. så du kan märka skillnad på blad form rulla lite gran på sidan det betyder att finn ohyra som såg saven för att bli o jämnt på sidan. Och ohyra ta också saven så bli bladen gulna, så som händer med min blomma och hon frisk nu och börja skick nya blad, i alla fall jag sa att använda helt natur material. Jag bjuder till varje dag allt som jag studerat och själv provat.
OBS: kan du ser VIRUS och BAkteria på vanliga ögon jag tror inte anna vi ska borta från dem och bli fri från sjukdom.
Lycka till
H. BAssam

Mathias84
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-10-2007, 09:50) *
Hallå!! Hallå!!

Det där på bladen är INGEN ohyra det är ett helt normalt fenomen som brukar finnas på fikusar. Det är överflödig näring som pressats ut typ dagg och när det torkar blir detsåna där avfällningar.

Och bladen ser snarare ut att gulna av helt naturliga orsaker = det blir sämre ljus nu på hösten och det ljuset som strilar in genom fönstrena räcker inte så växterna måste göra sig av med en del blad och oftast är det de bladen som är äldst eller som sitter mest skuggigt för de har sämst fotosyntes.

Helt onödigt att spruta grejer på växter som inte har någon ohyra.

Mycket intressant... Två olika synpunkter, ohyra eller inte!? Låt mig höra er andra på forumet.
Vad tror ni, och vad har ni för belägg för era synpunkter?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika icke parasitära skador hos växter som orsakas av klimat mm. men det där med beläggningen som är precis vid bladskaftet hos fikus är ganska gammal skåpmat det har frågats ganska många gånger om det här i forumet under alla de år jag varit medlem (och jag har för mig att den frågan även kom upp i gamla forumet som vi hade innan detta föddes). Och jag har nog en liten fördel i att identifiera ohyra, jag är utbildad inom trädgård + jag undervisar inom trädgård och ett av de ämnen jag brukar ha är just växtskydd, så det är det belägget jag har angående min åsikt att fikusen inte har ohyra eller svampsjukdom.
Bassam
Hej
Jag tycker att det är som ser ut ohyra 1oo procent , om du studerat trädgård några veckor eller några månade , jag studerat i högskola flera år. Du kan gå o fråga vad betyder ord (HORTONOM ).
LYCKA till
H. Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Bassam @ 21-10-2007, 15:47) *
Hej
Jag tycker att det är som ser ut ohyra 1oo procent , om du studerat trädgård några veckor eller några månade , jag studerat i högskola flera år. Du kan gå o fråga vad betyder ord (HORTONOM ).
LYCKA till
H. Bassam

Tror du verkligen att jag fått lärarbehörighet inom trädgård genom att studera trädgård några veckor/månader? Jisses amalia!! Nu tycker jag detta är slutdiskuterat det börjar gå för mycket åt fel håll i denna tråd. (kan även tillägga att jag inte bara har studerat jag har även arbetat med plantorna och sett dem i verkliga livet och har inte bara läst i böcker och lyssnat på föreläsare)
igl
Håller fullständigt med Åsa. Det kan bli så ibland på fikusar. Jag har en Benjaminfikus som uppvisat samma sympton ibland och den har ingen ohyra. Däremot fäller den bladen naturligt så här års. Det kommer nya blad i vår. Det är helt enkelt för mörkt för den i en bostad här i Sverige så här års.
mvh
inger
CillaM
Sedan är det ju så också att fikus är väldigt känslig mot att man roterar den, minsta lilla vändning av växten resultaterar i bladfällning, kanske inte massor av dom men en hel del.
Bee
CITAT (CillaM @ 21-10-2007, 23:00) *
Sedan är det ju så också att fikus är väldigt känslig mot att man roterar den, minsta lilla vändning av växten resultaterar i bladfällning, kanske inte massor av dom men en hel del.

Ja, det där jag erfarenhet av (se en annan tråd där jag beskriver resultatet) biggrin.gif

Dom där vita grejerna vid bladfästet har jag noterat genom åren. Första gången jag såg dom trodde jag också att det var ohyra men det jag kommit underfund med att det inte är. Han som sköter om växterna här på jobbet säger att det är fullt normalt att Benjaminfikus tappar ca 20% av bladen. Vissa år kan dom tappa mer. Men det kommer nytt.

Min fikus är så stor så att byta jorden är det inte tal om. Den står i en stor självbevattningsurna. Vid behov fyller jag på med ny jord och ev lite lecakulor. Nu får den inte mer näring i år; det börjar jag med framåt mars-april igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon