|
KarinSKARA
13-10-2007, 19:07
Efter allt trassel med AoT har jag börjat leta efter en Blogg. Är dålig på datorer, så den måste vara lätt att "putta" in saker i. Måste ha ett Album, för jag vill ha den som databas på mina växter. Har nu 2 olika bloggar. En är lätt att jobba med. Den andra har ett album men är jobbig "att få till" Vet någon här 1 Blogg som är lätt och har album? Snälla hjälp så jag får ordning på mina bilder som nu håller på att skrotas på AoT. Karin i Marum
Lotta i Gbg
13-10-2007, 19:34
Men Karin, varför måste du ha din databas på dina växter ute på nätet? Det lättaste är ju att ha sina bilder i en databas på den egna datorn och katalogisera dem där. Jag har väldigt många bilder och skule verkligen inte vilja ha dem ute i rymden allihopa, utan vill ha kontroll över dem hemma hos mig själv. Några bilder är ju alltid kul att ha i album, men inte allt. Blogarna är väl mest dagböcker som löper på. Däremot kanske du skulle starta en hemsida, där du skulle kunna ha register på alla dina dagliljor, och där du också skulle kunna ha vilka som är till försäljning etc. Det tror jag skulle kunna passa dig. Du får fråga dina datakunniga barn, så kan de säkert hjälpa dig.
Kanske det här är något för dig... ingen blogg men... picasa
Jag har också alla mina bilder katalogiserat,nja något sådär i alla fall på min dator.Vill inte ha allt ute i cyberymden.Men en hemsida skulle jag också vilja ha med fixa det inte själv.Har börjat en blogg på AOT men det är trögt och jag fatta inte hur man lägger in flera bilder i ett inlägg.Gav upp idag.Jag kan håller med att en blogg är inte det rätta att lägger upp alla bilder. Jag har en privat dagbok i photoshop där jag skriver dagens händelse och lägger in dagens bilder,funkar jättebra.Här på Odla är det lätt att lägger upp album,går ganskar snabbt. Men det var ja inte svaret hur man fixar en blogg på enkelt sätt.
KarinSKARA
13-10-2007, 21:07
Som jag sakt tidigare. Jag är inte så händig med datorer. Så det måste vara lättarbetat.
Blogg kanske är fel ord/grej.
Vad jag letar efter är:
Någonstans där jag lätt kan stoppa in mina foton. Skriva ev. lite text till dom. Sortera dom i den ordning JAG vill ha dom. Kunna skicka iväg till andra ute i rymden lätt och smidigt.
När jag mailar, kan jag inte skicka med mer än ett par bilder, så det funkar ju inte. Om nu Bloggar är dagböcker, så är det deffinitivt fel, för jag skriver inte sånt.
VET inte vad jag letar efter till namn. Men jag kan inte betala en förmögenhet varje månad för det jag vill ha. Har fått in i huvudet att hemsidor kostar månadsvis, kanske fel?
Den länken här ovan ville inte min dator öppna. Skall be min son kolla detta vid tillfälle.
Visst kan jag starta upp en massa album här på Odla, inga problem. FÖREN någon galning får för sig att ändra om och modernisera även detta forum. DÅ sitter jag där i skiten igen med nya album som är helt knäppa. NEJ TACK!!! INTE EN GÅNG TILL.
Jag skall lägga in i album här också, så snart jag kommer på hur det funkar ordentligt. Men jag vill gardera, det som är liksom lexikonbilder för mig.
Karin i Marum
Barbro C
13-10-2007, 21:13
www.blogtown.se är en gratis och lättanvänd blogg
Använder den själv, fast där bloggar jag mest om mina hundar...
Barbro C
Vill du skicka stora filer som din mail inte klarar av... då kan... .yousendit.com.. vara ett alternativ. Jag är helnöjd... skickar och tar emot filer som inget mailprogram mäktade.
Eva 33c
13-10-2007, 22:48
Picasa som du fick tips om ovan i länken (som du inte lyckades öppna...) är egentligen ett bra alternativ. Det är enkelt när man kan det  . som det mesta. Jag använde det för att sortera mina foton på min egen dator. Där kan man skapa olika album utan att egentligen flytta bilderna på datorn. Varje album består bara av "länkar" till den bild man valt. Samma bild kan alltså utan bidare ingå i ett obegränsat antal album. Sen kan man skapa ett webalbum. När det är gjort klocka man bara på den bild man vill ha utlagd och väljer komandot "Webalbum" så finns den snart på nätet. Sen kan man skriva kommentarer, man kan välja om andra ska kunna se ens bilder osv. Och så kan man enkelt skicka den (dvs länken) till vänner och bekanta. Jag har inte utforskat alla möjlightere än. Men allt detta är gratis! Så det kostar inget att prova. Hoppas din son kan få länken att fungera åt dig. Odlas album blev lite krångligare efter uppdateringen av forumet tycker jag. Så jag använder inte det så mycket. Ska du ändå lära dig något nytt tycker jag du ska försöka med Picasa.
Att du bara får in ett par bilder i varje mail beror på att bilderna är för stora, dom "väger" säkert runt 1,20MB ar, men om du vill ha in flera så måste du förminska dom. Det gör man lätt med ett litet gratisprogram som man kan ta ner från windows. Sätt in power toys i google,gå in till power toys, och av programmen som finns där väljer du ett som heter Resize Pictures. Det är ett lätt program att handskas med, och det gör att bilden som kanske var på 1.2mb blir 90kb istället, och då kan du skicka en massa bilder i samma mail. Kvaliteen blir lika bra, om den som får mailen ska ha det i sin dator, men om dom vill göra ett riktigt pappersfoto av det mailade fotot märks det naturligtvis att det inte blir lika skarpt
Ett exempel på Picasa Web album, man kan naturligtvis välja om det skall vara publikt eller privat. Vill man sedan visa en bild för någon så skickar man bara länken till den bilden, eller till ett helt album. Vill man använda någon bild t ex i ett forum, så kan man länka till bilden:
CITAT (KarinSKARA @ 13-10-2007, 22:07)  --- Visst kan jag starta upp en massa album här på Odla, inga problem. FÖREN någon galning får för sig att ändra om och modernisera även detta forum. DÅ sitter jag där i skiten igen med nya album som är helt knäppa. NEJ TACK!!! INTE EN GÅNG TILL. --- Ingen fara alls! Nåt sånt skulle Ingemar och Göran aldrig nånsin göra. Och förresten är dom riktiga personer bakom det här forumet, till skillnad mot som man uppfattar AoT:s forum - en tidning. Visst gillar jag tidningen, men bara som tidning. Här är dom som sagt riktiga personer. Jag tror till och med att några har träffat dom i verkligheten, och kunnat klämma och känna på dom.
Jag har själv funderat på en blogg men inte kommit till skott. Jag söker runt och läser. Trädgårdsblogg verkar ha en fin blogg med album. Här finns en gratisvariant men du kan även uppgradera och får då möjlighet att bestämma utseendet på bloggen helt. Gratisvarianten verkar inte alls svår. En hemsida med blogg är också en trevlig variant.
KarinSKARA
14-10-2007, 17:39
CITAT (Alba @ 14-10-2007, 11:01)  Jag har själv funderat på en blogg men inte kommit till skott. Jag söker runt och läser. Trädgårdsblogg verkar ha en fin blogg med album. Här finns en gratisvariant men du kan även uppgradera och får då möjlighet att bestämma utseendet på bloggen helt. Gratisvarianten verkar inte alls svår. En hemsida med blogg är också en trevlig variant. Den har jag redan börjat ladda in bilder i: http://www.tradgardsblogg.se/albums/Karin3...r&f_id=3972Tyvärr är bilderna suddiga innan man klickar upp dom, så det var kanske inte det bästa alternativet jag hittade i hastigheten. Bloggsidan är också lite knepig att ändra saker på tycker jag. Det var därför jag försökte få tag på en annan sida. Där bilderna är tydliga direkt och där man kan skriva in lite kul länkar i kanten. FLER förslag motages tacksamt. Karin i Marum
Länkar vet jag att man kan skriva in......till höger i bloggen. .......länkar, vänner osv.
Inger R
14-10-2007, 18:16
Men Karin, har du inte bredband? Då brukar det ingå plats för egen hemsida. Sedan finns det en massa gratis program som man kan använda när man gör hemsidor s k open source. Hoppas att dina datakunniga söner kan hjälpa dig för jag tror också att en egen hemsida är rätta lösningen för dig. /Inger R
Piccante
14-10-2007, 18:32
Jag är ganska okunnig på detta område men har haft några personliga hemsidor förut. Finns massa gratistjänster för att lägga upp en hemsida med fotoalbum, blogg, gästbok, forum, etc. Jag funderar själv på att göra en ny sajt och kollar just nu på freewebs: http://members.freewebs.com/index.jsp. Kan vara värt att kolla där och se om de kan erbjuda vad du söker.
Citrona
14-10-2007, 18:45
Tack för tipset om Picasa! Har laddat ner programmet, det kommer jag nog att använda mycket!
Anna NV Uppsala
14-10-2007, 18:54
Det här var en spännande tråd! tack för den Karin! Jag är ute efter precis samma sak som du, och av samma anledning. Ska kolla tipsen här och se om det landar nånstans.
Vill bara påpeka att till alldeles nyligen så var AoT-forumet i högsta grad kopplat till en person, vår käre Kenneth som varit forumets 'pappa' och alltid närvarande forumkompis i alla år. Men sen någon vecka så stämmer det, nu har Tidningen och familjen Bonniers gluffat i sig hela upplägget och ersatt med något rätt infantilt och inte alls lämpligt för de sätt som det forumet har använts på.
Prata går väl bra både här och på AoT-forumet. Men liksom Karin söker jag ett ställe där man kan ha ett album där det går att berätta mer om bilderna och växterna utan att behöva öppna varenda bild i storformat. Jag tackar också för tips och råd!
Om du har msn nya mail, window live ...då har du en avdelning som heter spaces och där kan man öppna ett eget album också. I mitt spanska forum har nästan alla gjort ett album där....
Karin....hur går det med bloggsökandet ?
KarinSKARA
17-10-2007, 20:51
CITAT (Alba @ 17-10-2007, 13:15)  Karin....hur går det med bloggsökandet ? Blev klubbad i förrgår men jag reser mig ur askan igen. Så här långt har jag kommit med ett album http://picasaweb.google.com/olssons.garden/VandringIVRTrDgRdSkall försöka få in lite text också. Detta var nog ett rätt bra alternativ. Lite knivigt men jag lär mig efterhand. Karin i Marum
Inga från Närke
17-10-2007, 21:45
CITAT (KarinSKARA @ 17-10-2007, 21:51)  Så här långt har jag kommit med ett album http://picasaweb.google.com/olssons.garden/VandringIVRTrDgRdSkall försöka få in lite text också. Karin i Marum Det var verkligen fina bilder och det verkar vara en stor trädgård ni (du) har. Du nämde om lite mera text, jag personligen skulle uppskatta namnet mera tydligt inte bara på bilden för den är så liten och även det svenska för jag kan inte de latinska och jag tror det finns flera som skulle uppskatta det. Tack på förhand och tack för att jag fick titta.
Biggan_
17-10-2007, 22:08
Så fantastiskt fin trädgård, är ju en riktig park. En duktig fotograf är du också,bilderna är fantastiska. Men vilken trädgård!!!
Hannele
17-10-2007, 22:28
CITAT (KarinSKARA @ 13-10-2007, 20:07)  Efter allt trassel med AoT har jag börjat leta efter en Blogg. AoT funkar bra, alla gamla albumen finns kvar, men svårt att söka... www.blogg.se/ bloggis.se/ www.blogger.com/ zoomin.se/
Åh så fina bilder. Vilken fantastisk trädgård du har. Detta att kunna få text på bilden när man för muspekaren över är värdefullt.
CITAT (Alba @ 18-10-2007, 08:55)  Åh så fina bilder. Vilken fantastisk trädgård du har. Detta att kunna få text på bilden när man för muspekaren över är värdefullt. Jag tycker att det är ännu bättre att köra den som "slideshow" Förövrigt är den vita katten en mycket fin fotmodell i trädgården.
Grymt imponerad av dina bilder... så många, så vackra.. såg dem i slideshow.
KarinSKARA
19-10-2007, 07:37
CITAT (Inga från Närke @ 17-10-2007, 22:45)  Det var verkligen fina bilder och det verkar vara en stor trädgård ni (du) har. Du nämde om lite mera text, jag personligen skulle uppskatta namnet mera tydligt inte bara på bilden för den är så liten och även det svenska för jag kan inte de latinska och jag tror det finns flera som skulle uppskatta det. Tack på förhand och tack för att jag fick titta. Trädgården är på 5000 kvm + moms brukar jag säga. Vi okuperar lite på sidorna också, kanske det blir 7000 totalt. Tar jag så in den lilla dammen på kräftodlingen ( som jag gärna gör, för den ligger så bra i kanten,  )blir det ännu mer. Detta är en fördel när man bor på landet, inte så petnoga. Texten kommer allt efterhand till alla bilder. Jag skriver så fingrarna blöder Det som står på bilderna är sedan gammalt och bara till stöd för mig själv. Orkar inte leta efter orginalen för att få utan detta, du får ha överseende med det. Till KURT: Den vita katten Leizer är en riktig linslus, älskar att vara med när det händer något. Karin i Marum
CITAT (KURT @ 18-10-2007, 11:00)  Jag tycker att det är ännu bättre att köra den som "slideshow"
Förövrigt är den vita katten en mycket fin fotmodell i trädgården. slideshow ?
kerstin z5-6
19-10-2007, 16:08
Detta forum är väl alldeles nyligen omgjort ?? och jag kan inte påstå att jag gillar de nya albumen .. de gamla var både användarvänligare och snyggare upplägg på ....
Lillianna
19-10-2007, 21:52
Karin! Har tittat igenom ditt fina album och sett massor med spännande växter! Var har du fått tag på alla snygga variegerade träd och buskar?? Undrar oxå om du inte skulle kunna lägga upp en rundvandring med i stort sett bara vy-bilder? Jag skulle så gärna vilja visa min man er fina trädgård både på datorn och IRL och han är inte direkt intresserad av växterna utan mer själva konstruerandet och upplägget. Så 380 bilder tittar han nog inte igenom om jag inte står och håller kvar honom *s*, men kanske 30 vyer....?? Snälla!??
/Lillianna
pusillus
19-10-2007, 22:10
Så fint du har, och oj vad mycket fina växter. Jag är helt kass på datorer men nu blir jag sugen på att prova Picasa, var det svårt att komma igång tycker du? Går det att flytta runt bilder man tycker hamnat på fel plats te.x?
Anna NV Uppsala
19-10-2007, 23:47
Jättefint Karin! Och inte alls lika trögt att titta på som många andra bloggar och hemsidor kan vara.
Hur gjorde du? Måste man ladda hem något program? jag är rädd att jag inte kan göra det, min dator tillhör jobbet och är låst för sådana utsvävningar. kan man göra flera album där, alltså sortera ungefär som o de gamla AoT-albumen?
Vilka underbara växter, helt otroligt, och bilderna jättefina. Har du förminskat dom eller kan man ha "tunga" foton i picasa ? När jag får tid ska nog jag också använda mig av det. Jag är så imponerad av trädgården, och instämmer med att man nästan kan kalla den för en park eftersom den är så stor...Gratulerar till allt nerlagt jobb ni/du har gjort
CITAT (lissa @ 20-10-2007, 01:12)  Vilka underbara växter, helt otroligt, och bilderna jättefina. Har du förminskat dom eller kan man ha "tunga" foton i picasa ? När jag får tid ska nog jag också använda mig av det. Jag är så imponerad av trädgården, och instämmer med att man nästan kan kalla den för en park eftersom den är så stor...Gratulerar till allt nerlagt jobb ni/du har gjort  Maxstorleken är 20MB/bild och 1 GB utrymme totalt. Men man kan minska bildernas storlek när man laddar upp dem, alltför stora bilder är inte heller bra.
Krolliljan
20-10-2007, 07:18
CITAT (KarinSKARA @ 17-10-2007, 21:51)  Blev klubbad i förrgår men jag reser mig ur askan igen. Så här långt har jag kommit med ett album http://picasaweb.google.com/olssons.garden/VandringIVRTrDgRdSkall försöka få in lite text också. Detta var nog ett rätt bra alternativ. Lite knivigt men jag lär mig efterhand. Karin i Marum Oh så fina bilder
Inger R
20-10-2007, 08:17
Helt underbart Karin, en verkligt imponerande och inspirerande trädgård!
KarinSKARA
20-10-2007, 15:58
CITAT (lissa @ 20-10-2007, 02:12)  CITAT (Lillianna @ 19-10-2007, 22:52)  Karin! Har tittat igenom ditt fina album och sett massor med spännande växter! Var har du fått tag på alla snygga variegerade träd och buskar?? Mycket är köpt hos Tommy Ahnby i Munkedal. Annars där jag dyker på dom. Åker ALDRIG förbi en okänd plantskola utan att stanna om bara tid finns.Undrar oxå om du inte skulle kunna lägga upp en rundvandring med i stort sett bara vy-bilder? Jag skulle så gärna vilja visa min man er fina trädgård både på datorn och IRL och han är inte direkt intresserad av växterna utan mer själva konstruerandet och upplägget. Så 380 bilder tittar han nog inte igenom om jag inte står och håller kvar honom *s*, men kanske 30 vyer....?? Snälla!?? Du och alla andra är välkomen om ni har vägen förbi Skara. Alltid roligt att träffa trädgårdsfolk. Hoppas han orkar med 49 bilder, har SÅ SVÅRT att välja bort.http://picasaweb.google.com/olssons.garden...ilderAvVRTrDgRd/Lillianna CITAT (pusillus @ 19-10-2007, 23:10)  Så fint du har, och oj vad mycket fina växter. Jag är helt kass på datorer men nu blir jag sugen på att prova Picasa, var det svårt att komma igång tycker du? Går det att flytta runt bilder man tycker hamnat på fel plats te.x? Lite knepigt var det till en början. Men kan jag, KAN ALLA. Bilderna är mycket lätta att jobba med när man lagt in dom. Vill man ta bort en helt: klicka på bilden, tryck på radera, godkänn radering=borta. Vill man flytta en bild: håll med musknappen på bilden och flytta, släpp = ny plats. Annars kan man märka bilderna först, sortera automatiskt. Textning kan man göra på 50 eller mindre bilder i taget, mycket lätt..
Vilka underbara växter, helt otroligt, och bilderna jättefina. Har du förminskat dom eller kan man ha "tunga" foton i picasa ? När jag får tid ska nog jag också använda mig av det. Jag har minskat dessa till 640 x 480 storlek men det behövs inte. En del gamla bilder var inte större från början nämligen. Stora bilder går också att få in.Jag är så imponerad av trädgården, och instämmer med att man nästan kan kalla den för en park eftersom den är så stor...Gratulerar till allt nerlagt jobb ni/du har gjort Det är inte bara jobb, det är rehabilitering för en söndervärkt kropp. ÄLSKAR vår trädgård och vet inte hur jag mått om vi inte haft den. Gubben gör det tunga och jag finliret och förökningen.. Hoppas jag svarat på allas undringar annars får ni fråga igen.TREVLIG HELG Hoppas ni har lika härligt väder som jag.
Jag var tvungen att köra både bildspel och manuellt för att läser texter ordentligt.Jag är full av beundran över din/er sagolikt vacker trädgård.Så fin du lade upp bilderna, så vill jag också ha det,inte att jag har lika mycket att visa och inte så många växter. Jag tror jag ska ladda ner picaso och ser om jag klara av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|