Mi70
Mina allium (vita) blomkorgar är torra, och nu börjar de små trehörninga blomställningarna som sitter tätt tätt på varje lök öppna sig och ut tittar små svarta fröer. Kan dessa sås? Ger verkligen lökväxter fröer? Jag har petat ner några av dessa frön i krukor ute, bara för att pröva. Någon som vet om det funkar?
KURT
Visst ger lökväxter frön som gror. Nackdelen är bara att det tar 3-5 år innan de samlat på sig tillräckligt med näring för att kunna blomma (det bildas en lök och de första åren samlar den bara näring i löken). Fördelen med frön är att det blir variation så attt man kan få nya annorlunda sorter. Man kan läsa mera i boken växtförökning, där får man också tips om andra sätt att föröka lökväxter, tex med smålökar och genom att ta "sticklingar" i form av lökfjäll.
Katti med torpet
Nog kan man fröså Allium alltid. Jag testade förra året med min Kirgislök.
Bortsett från alla de frön som tittade upp i kallbänken i våras (där jag sått dem i höstas) var hela rabatten full i små gröna gräslöksliknande strån. Det tog ett tag innan jag begrep att det var Kirgislöken som inte litatde på mina insattser utan kastat frön omkring sig hej villt på egen hand också.
Att så dem i kruka/ kallbänk är nog det klokaste för i rabatten rensar man lätt bort dem och jag har hört att de inte tål omplantering förrän de har vuxit till sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon