Full version: Fr frn alliumlkar?
Mi70
Mina allium (vita) blomkorgar r torra, och nu brjar de sm trehrninga blomstllningarna som sitter ttt ttt p varje lk ppna sig och ut tittar sm svarta frer. Kan dessa ss? Ger verkligen lkvxter frer? Jag har petat ner ngra av dessa frn i krukor ute, bara fr att prva. Ngon som vet om det funkar?
KURT
Visst ger lkvxter frn som gror. Nackdelen r bara att det tar 3-5 r innan de samlat p sig tillrckligt med nring fr att kunna blomma (det bildas en lk och de frsta ren samlar den bara nring i lken). Frdelen med frn r att det blir variation s attt man kan f nya annorlunda sorter. Man kan lsa mera i boken vxtfrkning, dr fr man ocks tips om andra stt att frka lkvxter, tex med smlkar och genom att ta "sticklingar" i form av lkfjll.
Katti med torpet
Nog kan man frs Allium alltid. Jag testade frra ret med min Kirgislk.
Bortsett frn alla de frn som tittade upp i kallbnken i vras (dr jag stt dem i hstas) var hela rabatten full i sm grna grslksliknande strn. Det tog ett tag innan jag begrep att det var Kirgislken som inte litatde p mina insattser utan kastat frn omkring sig hej villt p egen hand ocks.
Att s dem i kruka/ kallbnk r nog det klokaste fr i rabatten rensar man ltt bort dem och jag har hrt att de inte tl omplantering frrn de har vuxit till sig.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon