Tullia
Har rd skogsjord p ganska stor del av tomten. Jag hittade en tidigare trd dr KURT hade skrivit "I det hr fallet talar frgen om att den innehller jrn, och att den d troligen tillhr anrikningsskiktet."

Kan ngon bertta mer? Eller kan jag hitta mer information om jag sker vidare i trdarna hr? Eller ngon annanstans? r det surt?
Tosan
http://www.tellus.geo.su.se/geologi/Pages/berg_mineral1.htm

Kanske kan du hitta nt hr?

Men min spontana tanke... Jrn frekommer ju ofta rikligt i och kring myrar. Dessutom knns det som om flera gruvor med jrnrik malm x har rtt mycket svavel ven om jag inte har direkt skra belgg fr det. S med andra ord borde jrnrik jord vara relativt sur. Men det r som sagt bara funderingar, ska se om jag hittar nt om det.
Tosan
Nu kom gubben in... Han frklarade det som s att jrn inte ndvndigtvis r surt, dremot gr sura miljer att jrnet lakas ur och d blir rtt och syns.
Vet inte om du blev s mycket klokare, det blev iaf inte jag, men dr man ser den rda "jrnjorden" kan man nog kanske misstnka att jorden r sur antar jag.
KURT
Wikipedia har en bra artikel om podsol.

Tullia
Tack fr jttebra svar! thanks.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon