Full version: Kattvänliga växter?
huskatt
Vad ska man skaffa för några inomhusväxter som inte är giftiga och som förhoppningsvis inte blir uppätna?
Känner några med innekatter,som vore glada för svar. confused.gif
Tosan
Katter brukar ju vara tillräckligt smarta för att inte tugga i sig sånt som är giftigt.
Ampelliljor brukar gärna bli helsnaggade om man har katt, och ofta brukar det hjälpa om katten får välja sig en sån eller en kruka med kattgräs som den kan tugga på bäst den vill.
Eva-Helene
Mina katter låter Palettbladen vara ifred, även så alla mina Sansiveria-sorter. Fredskallorna är visst goda, men jag har ställt en sådan på golvet som dom får tugga på. Flaskliljan blev av med sina blad väldigt snabbt när jag blev med katt och den har inte haft en chans sedan dess (annat än i somras; efter att jag satte om den så kom det upp brännässla i samma kruka. Jag lät brännässlan vara kvar och medan den levde fick flaskliljan vara ifred och hann få 1 dm långa blad - som nu hamnat i kattmagar ranting.gif )
Sailor Pluto
Flasklilja är inget för kattägare, inte heller ampellilja crazy.gif . Har gett upp och ställt dem så högt upp att katterna inte når att tugga på bladen! De blommor som bara är liite populära hos mina katter är:

prinsessblommor&chiritor
orkideér
hoyor
peperomia-sorter
gåsfot
myrranka
hjärtan på tråd
garderobsblomma
hibiskus
pelargoner

Då slinker det bara ner ett blad i månaden eller ännu mer sällan (oftast på rent jäkelskap eller för att det inte finns något annat att tugga på slap.gif ).
MariaS
Jo det har man väl som kattägare förstått att man kan inte placera några blommor (oavsett sort) i kattfönstret. Går det inte att äta ihjäl blomman så åker krukan med all säkerhet i golvet. Så i kattfönstret finns inga kattsäkra blommor.
Annars ser jag till att ha kattsäkra rum för mina blommor istället. Då behöver ingen kompro-missa...
Lady Hamilton
Min gamel katta har tydligen trörttnat på mina Pelargoner i fönstret slap.gif Hon äter inte upp dem men står det en pelargon i fönstret biter hon tag i toppen och helt sonika lyfter upp krukan och släpper ner den på golvet Sedan placerar hon sin egna lekamen på platsen där kruk(an)(orna) stod och hoppas tydligen att jag inta skall märka någon skillnad angel_not.gif
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 14-10-2007, 17:32) *
Min gamel katta har tydligen trörttnat på mina Pelargoner i fönstret slap.gif Hon äter inte upp dem men står det en pelargon i fönstret biter hon tag i toppen och helt sonika lyfter upp krukan och släpper ner den på golvet Sedan placerar hon sin egna lekamen på platsen där kruk(an)(orna) stod och hoppas tydligen att jag inta skall märka någon skillnad angel_not.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif åh hjälp vad jag skulle skrattat om jag fick syn på det giggle.gif fast det är ju klart att när jag var där så var ju pellisarna ute g.gif kanske måste ta mig en tur upp bara för att se min kompis göra så 000.gif whist.gif
Lilla Birka
CITAT (Eva-Helene @ 14-10-2007, 10:30) *
Mina katter låter Palettbladen vara ifred, även så alla mina Sansiveria-sorter. Fredskallorna är visst goda, men jag har ställt en sådan på golvet som dom får tugga på. Flaskliljan blev av med sina blad väldigt snabbt när jag blev med katt och den har inte haft en chans sedan dess (annat än i somras; efter att jag satte om den så kom det upp brännässla i samma kruka. Jag lät brännässlan vara kvar och medan den levde fick flaskliljan vara ifred och hann få 1 dm långa blad - som nu hamnat i kattmagar ranting.gif )

Ja, min flasklilja står så de inte kommer åt den. Däremot har jag fixat ett par extra ampelliljor av den helgröna sorten som dom får äta på om dom vill, för på vintern kan det ju vara svårt att få tag på gräs. smile.gif
ifibi
Här har vi löst det så att katterna har sina blommor och jag mina. De har ampeliljor och gräs som är deras och de mumsar på. Jag får ha mina blommor i fred. Jag har många orkider, katterna tycker inte att de är goda...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon