Hej
Vi som kommer in där är nästan lika frustrerade. Det fungerar skitdåligt! Jag håller på och samlar namnunderskrifter för att de skall ta vara på vårt gamla forumscript. Vill ni vara med på Uppropet så skicka mig ett PM så kan jag skriva in era PM på listan. Uppropet lyder som följer:
Upprop till Bonniers och ledningen för Allt om Trädgård: Den nya hemsida ni skapar är säkert bra på många sätt, men det forum ni erbjuder är inte funktionellt och upplevs som mycket sämre än den tidigare versionen. Jag vill att ni köper tillbaka det gamla scriptet och ger oss vårt väl fungerande forum tillbaka.
Med vänlig hälsning
Anette Nilsson, Ask Sedan har jag gått igenom forum och trädgårdlistor och skickat följande synpunkter till chefredaktören:
Sänder här över synpunkter på Allt om Trädgårds nya website, framför allt på Diskussionsforum och Trädgårdslistor.
Jag tar det kronologiskt, som om jag skulle komma in på startsidan och sedan navigera mig fram:
1. Alla kan fortfarande inte logga in. Programmet klarar inte å,ä,ö och andra vanliga svenska skrivtecken. Detta är inte utveckling, det är tillbakagång.
2. Väl inloggad väljer jag Diskussionsforum. Där blir jag uppmanad att "vara mig själv och komma ihåg att ha kul". Skulle gissa att medelåldern på de flitigast forumbesökarna ligger över 50, jag känner mig infantiliserad.
3. Inne i något av diskussionsforumen kan jag inte som förut se vilka andra som är inloggade. Förut visste vi vilka vi pratade med. Mycket trevligare.
4. På varje forumsida kan jag maximalt se 7 inlägg åt gången. Det blir mycket scrollande. Tidigare såg vi ca 20 (om jag inte minns fel). Det var lättare att hålla överblick innan, nu blir det mycket mer scrollande och klickande. Är det en medveten strategi för att hålla kvar besökare längre tror jag det är misslyckat.
5. I gamla forumet kunde jag sedan välja hur inläggen skulle presenteras, alla i tidsordning, nya för idag, för veckan, alla inlägg eller bara de trådar som hade nya inlägg sedan jag sist var inloggad. Den senaste inställningen var vanlig bland oss rutinerade forumister som talade på forumet flera gånger varje dag (och lämnade alla de goda odlingsråden till alla nybörjare ni vet

Med inställningen nya inlägg efter "senaste login" sparade man mycket tid och kraft på att hålla ordning på vad man läst eller inte. Nu kan jag bara se om jag läst alla inlägg eller inte, och denna funktion har heller inte fungerat ännu. Redan lästa inlägg färgas rosa som olästa. Jag kan heller inte se om det är nya olästa inlägg eller sådana jag avstod från att läsa redan förra gången. Snurrigt.
6. Var man intresserad av att kolla vart en tråd bar av, dvs höll den sig till ämnet eller diskuterades där något nytt längre ner kunde man ändra inställning till "expandera trådar", då kunde man läsa rubriker på alla svar i samma tråd. Denna funktion finns inte heller idag.
7. Nu säger vi att jag har funnit en intressant tråd och vill skriva ett inlägg i den själv. Det går bra, men skulle jag i efterhand upptäcka stavfel eller andra felaktigheter, ibland kan ju tom ångra en formulering som varit klumpig, då kan jag inte redigera mitt eget inlägg. Irriterande och ger upphov till meningslösa inlägg som rättar stavfel etc.
8. Om sedan tråden blir intressant kunde hur många som helst skriva inlägg i den i gamla forumet. Här tar tråden slut efter 20 svar (trots det klickar räkneverket på och anger att det finns 30-35 svar, men dessa syns dock inte. Upphov till ännu mera irritation.
9. Har jag nu inte givit upp ännu utan vill titta på vad det är för växter de diskuterar i tråden så går jag vidare till trädgårdslistorna.
Där är kaoset så totalt så jag orkar inte ens försöka förklara. Helt klart är att du kan googla tex Codonopsis clematidea. Överst på träfflistan ligger en sida som inte längre finns, våra gamla trädgårdslistor. Vad det betyder i missade PR värden vågar jag inte ens gissa på. Gissningsvis kommer våra gamla listor väldig högt i många sökningar. Väljer jag Perenner under trädgårdslistorna och skriver in Codonopsis i sökfältet får jag ingen träff alls. Det är inte bara google som ínte hittar längre.
10. Efter att ha misslyckats att hitta min Codonopsis går jag in i en medlems fotoalbum för att titta på bilder.
Thumbsbilderna är så illa förminskade att man omöjligt ser vad den stora bilden skulle kunna föreställa. Klickar jag upp en bild är den i så låg upplösning att det är plågsamt för många av våra begåvade fotografer som bidragit med underbara bilder i många år. Jag förstår att somliga överväger att ta bort sitt bildmaterial. Jag bestämmer mig för att gå på rundvandring i trädgården hos mig själv, Anette på Boäng. Förut kunde man se 10 bilder tillsammans med bildtexten på en sida, därifrån kunde jag öppna de bilder som såg mest spännande ut. Nu måste jag klicka på småbilderna för att överhuvustaget se vad de föreställer eller läsa fotografens förklarande texter, och då är det ett evigt klickande för att gå en rundtur på 30-35 bilder. Olyckligtvis har alla bilderna dessutom hamnat i en enda röra inom albumen så rundvandringen blir oerhört snurrig. Mycket synd tycker jag om de som sorterat upp sina foton i alfabetisk eller annan ordning, se inläggen på Fotoforum.
Har du orkat att läsa så här långt kanske du förstår lite mer om varför vi upplever detta nya forum som ett rejält steg tillbaka och inte som utveckling. VARFÖR kunde ni inte ta vara på scriptet (dvs alla sådana saker som bestämmer hur inläggen visas och sorteras mm) från det gamla forumet???? Det var ett mycket väl fungerande system. Betvivlar inte alls att vi kanske hade vuxit ur den plats som CodeSence hade för vår information, men forumdesignen kunde väl bibehållits även under Bonniers beskyddande vingar????
Jag tycker ni har kastat ut barnet med badvattnet. Det är tyvärr lätt gjort om man inte tänker efter före.
Återkommer snart med namnunderskrifter från vårt Upprop.
Med vänliga men mycket bedrövade hälsningar
Anette på Boäng
Anette Nilsson
Boäng 771
260 24 Röstånga
Åsa
Jag tycker du skall maila och berätta hur kränkt du känner dig. Har precis försökt förklara det för Marit, att vi känner oss överkörda och kränkta.
Danielsson Marit \(Allt om T...
E-postadress(er):
marit.danielsson@aot.bonnier.se