Full version: Ökenros
TEZZ
Jag har en ökenros som fått en frökapsel som öppnat sig och nu är full av frön. Nu hoppas jag på lite tips om hur jag gör för att få nya små plantor. confused.gif

Ökenros

Tosan
Den var tjusig!
ifibi
Har tyvärr inget svarpå din fråga men måste bara säga: Åh! Vilken vacker!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag fick för 2 år sedan frö från Grekland. Sådde dom i vanligt såjord, in i sålåda och så vänta. Domm grådde relativ fort. Har 3 plantor nu, gav bort 2 redan, men tyvärr än så länge ingen blomma

Elisabeth
Eva i Skåne
Jag har heller inget svar på fröfrågan, men måste bara säga att din växt är fantastisk med så många blommor samtidigt!!!
Wilmer
Wow så fin!!

Jag ville bara berömma.

Wilma
elakela
hej!

du sätter ner halva fröet i jord med lekakulor, små..
och lite perikulit. sätt dem i fönstert med sol, vattna med vatten spruta 1 gr om dag el så.
ibland kan man vända på föret upponer om det inte händer något, men så kommer de så småningom.
lycka till!
WingDing
Hej

Jag blandade Kattsand 15%(coop) + Neopeate 15%(Cocos) + Såjord 70%.

Sådde enligt 2 olika anvisningar i den ena skulle man som Elakela skrev sätta ner dem Lodrätt hmmm tyckte jag för med jordiga fingar så kunde jag inte se vilken ände som skulle vara ner .. men i den andra anvisningen sade de att LÄGG fröet på ytan å bara lätt tryck till det så det har bra kontakt med jorden där efter är det bara att vänta å hålla jorden fuktig å vänta sen kommer det upp lustiga små saker.

Föresten NÄR de gror å fröet har lagts platt liggande så reser det sig själv upp men med den lodräta sådden så grodde det lr typ ruttnade bort för rätt ände måste vara ner.

Liggande sådd grodde ca 45-50%

Stående sådd grodde ca 30%

Lite bilder på mina nyss satta i solen:

Ber om ursäkt för bild kvaliteten...
Ywonne
Jag har sått 3 frön av Ökenros i torvtofflor... alla har kommit upp...och jag har planterat dem i kruka...
hur gör jag nu....tycker de om att vara ute på sommaren ? Behöver de mycket näring ?

Fny
vad fantastiskt vacker!
WingDing
Hittade lite info ang lite olika varationer på Ökenroser + lite tips å odlings råd å tips Tyvärr är det på Engelska

There are several species of Adenium: Adenium swazicum, Adenium somalense, Adenium arabicum, Adenium boehmianum, Adenium multiflorum, Adenium crispum, Adenium obesum.

Adeniums have many spectacular hybrids. The basic culture is very similar to orchids. A small pot with excellent drainage is a must. Adeniums do not like both over-watering or drying-out. There is a little 'secret' how to create a weird shape of base: just lift the plant a bit every time you re-pot the plant, so the upper parts of roots will be a little exposed. The plant will form more roots that will go down.

To make your plant develop a large swollen base/trunk, you need a good quality fertilizer. Fetilizer requirement for swelling up trunks is also used to increase flowering. It shouldn't be too hight in nitrogen, the middle number should be the highest. Never apply fertilizer directly on roots and do not liquid feed when a plant is thirsty: always water first slightly to avoid root burn and leaf drop.

Do not wet leaves. Adeniums need lots of light for heavy flowering. Most hybrids and species start blooming in the spring when the conditions are warm and days get longer, and continue blooming through the fall and winter in warmer climates.

Adeniums like a neutral to hard water. Acidic water tends to sour the soil too fast and may cause root rot. Water plants preferably in the early morning, and allow them to drink up throughout the day. Watering can be done daily to every few days. Never allow your plants to sit in a saucer of water, neither allow them to dry out too often - this causes adeniums to go into early dormancy.

Adenium hybrids can be multi-grafted with several colors/varieties on the same plant. The swallen base will be formed only when the rod stock plant is grown from seed

Slänger in några länkar med:

toptropicals

adeniumplumeria

adeniumseeds

tropicanursery

baobabs

Fny
har du beställt något från nån av dem? är de bra?
WingDing
Svar nej men mycket sugen.

Alla frön jag sått har jag köpt av vildahilda på tradera har alltid funkat kanon.

Ywonne
Oooops, jag måste nog plantera om dem igen...de sitter i vanlig krukväxtjord....fast de ser pigga ut än så länge...kaktusjord kanske är bättre...

Hm...får lura lite på det här...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon