Full version: kenros
TEZZ
Jag har en kenros som ftt en frkapsel som ppnat sig och nu r full av frn. Nu hoppas jag p lite tips om hur jag gr fr att f nya sm plantor. confused.gif

kenros

Tosan
Den var tjusig!
ifibi
Har tyvrr inget svarp din frga men mste bara sga: h! Vilken vacker!
Elisabeth-Vstkustkolonisten
Jag fick fr 2 r sedan fr frn Grekland. Sdde dom i vanligt sjord, in i slda och s vnta. Domm grdde relativ fort. Har 3 plantor nu, gav bort 2 redan, men tyvrr n s lnge ingen blomma

Elisabeth
Eva i Skne
Jag har heller inget svar p frfrgan, men mste bara sga att din vxt r fantastisk med s mnga blommor samtidigt!!!
Wilmer
Wow s fin!!

Jag ville bara bermma.

Wilma
elakela
hej!

du stter ner halva fret i jord med lekakulor, sm..
och lite perikulit. stt dem i fnstert med sol, vattna med vatten spruta 1 gr om dag el s.
ibland kan man vnda p fret upponer om det inte hnder ngot, men s kommer de s smningom.
lycka till!
WingDing
Hej

Jag blandade Kattsand 15%(coop) + Neopeate 15%(Cocos) + Sjord 70%.

Sdde enligt 2 olika anvisningar i den ena skulle man som Elakela skrev stta ner dem Lodrtt hmmm tyckte jag fr med jordiga fingar s kunde jag inte se vilken nde som skulle vara ner .. men i den andra anvisningen sade de att LGG fret p ytan bara ltt tryck till det s det har bra kontakt med jorden dr efter r det bara att vnta hlla jorden fuktig vnta sen kommer det upp lustiga sm saker.

Fresten NR de gror fret har lagts platt liggande s reser det sig sjlv upp men med den lodrta sdden s grodde det lr typ ruttnade bort fr rtt nde mste vara ner.

Liggande sdd grodde ca 45-50%

Stende sdd grodde ca 30%

Lite bilder p mina nyss satta i solen:

Ber om urskt fr bild kvaliteten...
Ywonne
Jag har stt 3 frn av kenros i torvtofflor... alla har kommit upp...och jag har planterat dem i kruka...
hur gr jag nu....tycker de om att vara ute p sommaren ? Behver de mycket nring ?

Fny
vad fantastiskt vacker!
WingDing
Hittade lite info ang lite olika varationer p kenroser + lite tips odlings rd tips Tyvrr r det p Engelska

There are several species of Adenium: Adenium swazicum, Adenium somalense, Adenium arabicum, Adenium boehmianum, Adenium multiflorum, Adenium crispum, Adenium obesum.

Adeniums have many spectacular hybrids. The basic culture is very similar to orchids. A small pot with excellent drainage is a must. Adeniums do not like both over-watering or drying-out. There is a little 'secret' how to create a weird shape of base: just lift the plant a bit every time you re-pot the plant, so the upper parts of roots will be a little exposed. The plant will form more roots that will go down.

To make your plant develop a large swollen base/trunk, you need a good quality fertilizer. Fetilizer requirement for swelling up trunks is also used to increase flowering. It shouldn't be too hight in nitrogen, the middle number should be the highest. Never apply fertilizer directly on roots and do not liquid feed when a plant is thirsty: always water first slightly to avoid root burn and leaf drop.

Do not wet leaves. Adeniums need lots of light for heavy flowering. Most hybrids and species start blooming in the spring when the conditions are warm and days get longer, and continue blooming through the fall and winter in warmer climates.

Adeniums like a neutral to hard water. Acidic water tends to sour the soil too fast and may cause root rot. Water plants preferably in the early morning, and allow them to drink up throughout the day. Watering can be done daily to every few days. Never allow your plants to sit in a saucer of water, neither allow them to dry out too often - this causes adeniums to go into early dormancy.

Adenium hybrids can be multi-grafted with several colors/varieties on the same plant. The swallen base will be formed only when the rod stock plant is grown from seed

Slnger in ngra lnkar med:

toptropicals

adeniumplumeria

adeniumseeds

tropicanursery

baobabs

Fny
har du bestllt ngot frn nn av dem? r de bra?
WingDing
Svar nej men mycket sugen.

Alla frn jag stt har jag kpt av vildahilda p tradera har alltid funkat kanon.

Ywonne
Oooops, jag mste nog plantera om dem igen...de sitter i vanlig krukvxtjord....fast de ser pigga ut n s lnge...kaktusjord kanske r bttre...

Hm...fr lura lite p det hr...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon