Full version: häck och staket?
Nila
Till nästa år är det dags att sätta en häck runt tomten. På framsidan har vi ett jättefint gammaldags staket som jag gärna vill ha kvar. Men för insynsskyddet vill jag ha en häck också. Det känns på sätt och vis lite opraktiskt att ha båda. (Krångligt att måla staketet t.ex.) Måste jag välja eller kan jag ha både och?
KURT
Det framgår ju inte hur högt staketet är eller vad det är gjort i för material. Den bästa lösningen för att kombinera häck med staket är nog att antingen välja en mycket låg häck (beroende på vilken växtzon det är skulle t ex buxbom fungera). Eller en hög häck som har glesare stammar nertill, så täcker staketet där.

Har man ett högre staket så skulle ju klätterväxter på staketet kunna vara alternativ till häck.
Betty
Vi har både en 2-meter hög häggmispelhäck och ett 80 cm högt vanligt trästaket. Jag räknar med att vi får lov att skruva lös staketsektionerna den dan staketet ska målas om.
Nila
Staketet är nog ca 1 m högt, och i rödmålat trä med vita toppar. Jättefint. rolleyes.gif
Och eftersom jag vill ha en häck som insynsskydd, så får det bli något som är lite högre. Funderar på om man kanske ska ha lite mer friväxande buskar i stället för en stram häck?
Betty
Jag skulle ha valt att ha min häggmispelhäck friväxande - om jag bara hade haft större utrymme för den. Men jag har bara en liten radhustomt så därför fick det bli en smal klippt häck.
Det är just det som är det fina med häggmispel - det funkar lika bra att ha den klippt som att ha den friväxande. Dessutom blommar den överdånigt på vårkanten, har svarta fina bär som fåglarna tycker om och sist men inte minst - vacker höstfärg.
Vill du ha ett mer blandat häckbuskage som insynsskydd så föreslår jag att du kollar in den här länken: Mästarrabatten 2007
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon