Martin FrobisherCITAT (aq42 @ 14-10-2007, 19:36)

Hej!
Planerar att plantera ett "buskage" med lite olika Rosa Rugosa. Är det någon som har tips på en lämplig plantskola i Skåne?
har ni förslag på odlingsvärda sorter, företrädesvis rosa, vita (Zon 1, sandigt och torrt).
Mvh
Anders Lundqvist
Om du ska plantera ett "buskage" med rugosarosor så är 'Martin Frobisher' en underbar ros! Stadig, växtvillig, ständigt blommande med fyllda, ljusrosa blommor och har dessutom vackra, mörka, grenar. Frisk! Blir ca 2m hög.
Martin Frobisher'Scabrosa' är en annan rugosa som blir något lägre - åtminstone hos mig. Förutom att den är frisk, blomvillig och stadig har den mycket stora nypon på hösten vilket är trevligt!
Scabrosa - som liten & nyplanteradOch sen finns många fler att välja bland!!!!!
Varför inte stoppa in nån Stanwell Perpetual också - mer eller mindre ständigblommande pimpinellhybrid. Den börjar blomma före rugosorna och håller på lika länge. Frisk, men växer ganska fult.....tycker jag, men i ett buskage märks det inte så mycket!
Stanwell PerpetualMen din sandiga, torra jord måste du nog göra nånting åt......Även om Rugosor och Pimpineller är tåliga så vill de nog få bra jord i planteringsgropen och kan du göra gropen lite större än nödvändigt så har de nåt att leva i under flera år. Fodra gärna gropen med nåt för att behålla fukt och näring. Själv använder jag gamla postorderkataloger!