Full version: Rosa Rugosa
Aqvakul
Hej!
Planerar att plantera ett "buskage" med lite olika Rosa Rugosa. Är det någon som har tips på en lämplig plantskola i Skåne?
har ni förslag på odlingsvärda sorter, företrädesvis rosa, vita (Zon 1, sandigt och torrt).
Mvh
Anders Lundqvist
noranettan
Det finns så många härliga plantskolor i södra Sverige -
Roskraft http://www.roskraft.se/
Flora Linnea
Cedergrens
Bara för att nämna några
Aqvakul
Tar gärna emot tips på sorter.
Mvh
Anders
Anna NV Uppsala
Vad vill du att buskarna ska ha för egenskaper? Stora? Täta? Doft? Färg?
Det finns många kanonbra rugosor så det är bra om du kan säga hur du tänker dig.
Aqvakul
CITAT (Anna NV Uppsala @ 21-10-2007, 00:46) *
Vad vill du att buskarna ska ha för egenskaper? Stora? Täta? Doft? Färg?
Det finns många kanonbra rugosor så det är bra om du kan säga hur du tänker dig.

Hej Anna!
Jag har fått ett jätteintressant svar av dig tidigare på forumet för prydnadsväxter. Upptäckte sen att det fanns ett särskilt forum för rosor. Tänkte att det kunde dimpa ner lite andra synpunkter.
Mvh
Anders
Christina i Taxinge~
Martin Frobisher
CITAT (aq42 @ 14-10-2007, 19:36) *
Hej!
Planerar att plantera ett "buskage" med lite olika Rosa Rugosa. Är det någon som har tips på en lämplig plantskola i Skåne?
har ni förslag på odlingsvärda sorter, företrädesvis rosa, vita (Zon 1, sandigt och torrt).
Mvh
Anders Lundqvist

Om du ska plantera ett "buskage" med rugosarosor så är 'Martin Frobisher' en underbar ros! Stadig, växtvillig, ständigt blommande med fyllda, ljusrosa blommor och har dessutom vackra, mörka, grenar. Frisk! Blir ca 2m hög.
Martin Frobisher

'Scabrosa' är en annan rugosa som blir något lägre - åtminstone hos mig. Förutom att den är frisk, blomvillig och stadig har den mycket stora nypon på hösten vilket är trevligt!
Scabrosa - som liten & nyplanterad

Och sen finns många fler att välja bland!!!!!

Varför inte stoppa in nån Stanwell Perpetual också - mer eller mindre ständigblommande pimpinellhybrid. Den börjar blomma före rugosorna och håller på lika länge. Frisk, men växer ganska fult.....tycker jag, men i ett buskage märks det inte så mycket!
Stanwell Perpetual

Men din sandiga, torra jord måste du nog göra nånting åt......Även om Rugosor och Pimpineller är tåliga så vill de nog få bra jord i planteringsgropen och kan du göra gropen lite större än nödvändigt så har de nåt att leva i under flera år. Fodra gärna gropen med nåt för att behålla fukt och näring. Själv använder jag gamla postorderkataloger! laugh.gif

Aqvakul
Hej Christina!
Tack för tipsen! Stanwell har jag några redan. De blommar fint, men visst växer de lite knepigt. Har stöttat upp dem lite. Har liksom du med framgång, tycker jag, avgränsat min förbättrade jord mot omgivningen. Verkar också som om det håller fuktan längre efter vattning.
Tänkte titta på lite rosor i blomning under sommaren. Till hösten blir det plantering. Har inte så mycket plats kvar i min lilla sommarträdgård vid havet, så jag drar ut på det lite. Planeringen är ju en stor del av nöjet.
Mvh
Anders
Dag
Hei Anders
Jeg tror ikke det finnes en eneste rugosa som ikke klarer seg i sone 1 ! Og det finnes flere hundre av dem. Derfor er det viktig å ha tenkt igjennom spørsmålene til Anna. Hun har en enorm samling med rugosaer!
Har du ikke så god plass, ville jeg foreslå den meget flotte hvite rugosaen Louise Bugnet som forgreiner seg godt og blir ca. 120 cm hos deg. Den har mye rødt i knoppene. Vil du ha en blodrød rugosa, vil jeg anbefale Hansaland.
En hvit bunndekkende rugosa har spennende hvite blomster og heter Snowbeauty.
Lykke til!
Dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon