Full version: Vad är det här?
k_arro
Vad är det här för växt jag hari mitt badrumsfönster egentligen? smile.gif golvet är fullt av gamla blommor och snart kommer väl frukterna ramla av. De är väl inte giftiga för min ettåring som knallar omkring och stoppar allt i mun? smile.gif
pejori
det är en myrranka... tummenupp.gif
vet inte om den är giftig, men det är en hoyasläkting
Tosan
Hittar den inte på giftinformationen, så då antar jag att den är ofarlig. Men de skriver iaf så här:

GIC får många samtal från oroliga föräldrar vars barn ätit okända bär. Vi vill dock betona att bär (även giftiga!) så gott som aldrig ger någon allvarlig förgiftning när småbarn smakat på dem. I de flesta fall så får de inga, eller bara lindriga symtom, till exempel magont eller enstaka kräkning. Endast i undantagsfall behöver sjukhus uppsökas. Upp till två bär är ofarligt oavsett sort. Se Växtlistan för mer information om respektive växt.

Ofta smakar ju bären illa dessutom ifall de inte är ätliga, så ungarna spottar ut dem.
Blomstertanten
Då var du ju inte så fel ute Karro när du trodde det var en hoya smile.gif Det var ju i alla en släkting
Men jag hade ju oxå rätt när jag sa att inga hoyor har bär !

Tror inte det är nån större fara, bara att du är lite uppmärksam och plockar upp bären eller tar bort dom om du ser att de är på väg att ramla

Den där lilla skruttan verkar ju pigg på att äta både det ena o det andra biggrin.gif
Kattmat verkar hon ju gilla i alla fall tongue.gif
k_arro
CITAT (Blomstertanten @ 15-10-2007, 11:07) *
Då var du ju inte så fel ute Karro när du trodde det var en hoya smile.gif Det var ju i alla en släkting
Men jag hade ju oxå rätt när jag sa att inga hoyor har bär !

Tror inte det är nån större fara, bara att du är lite uppmärksam och plockar upp bären eller tar bort dom om du ser att de är på väg att ramla

Den där lilla skruttan verkar ju pigg på att äta både det ena o det andra biggrin.gif
Kattmat verkar hon ju gilla i alla fall tongue.gif

Nä, då verkar det ju inte va någon fara =) ja, stackars lilla magen, som får stå ut med kattmat biggrin.gif

aldo
Codonanthe

Myrranka

Sitt namn har den fått ifrån grekiskans codon, klocka och anthos, blomma. Sitt svenska namn Myrranka har den fått p g a att den ibland växer på myrstackar där den lever i symbios med stacken. Växtens rötter bidrar till att hålla ihop myrstacken så att den inte kollapsar vid hårt regn t ex. I gengäld bär myrorna iväg med växtens frön till andra myrstackar där de kan gro (i tron att de är myrägg).

Om det är en Myrranka du har ......
k_arro
En myrranka var det, och giftig var den itne heller. smakade på bären, haha dom ser ju så goda ut, men var dock totalt smaklösa tongue.gif Tack för hjälpen iaf!

Blomstertanten
CITAT (k_arro @ 29-10-2007, 12:56) *
En myrranka var det, och giftig var den itne heller. smakade på bären, haha dom ser ju så goda ut, men var dock totalt smaklösa tongue.gif Tack för hjälpen iaf!

Men Karro !!! Du ska inte äta dom rotfl.gif
Om du är sååå hungrig kan du komma hit o få nåt godare , lovar !!! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon