humlandumlan
Ni som följt mig vet att jag blivit med absolut förtjusande trädgård utan att riktigt veta vad jag har. Den gamle trädgårdsmästaren visste vad han gjorde. Jag har sedan sist identifierat följande;
- Ormhassel
- Japansk lönn, två olika sorter, en med stora röda blad och en med mindre gula (just nu iaf)
- Järnek (är ej säker, har ej sett frukt)
- Silverpäron
- Spaljépäron/äpplen
- Rhodenendron
- Lönn
Jag tror även vi har Klätter Benved utanför sovrummsdörren, våra blad är dock tjockare och mörkare än jag sett på bilder så jag är inte säker på sort, men vacker frukt har den, i klar orange färg.
- Jättegunnera
- Röda krusbär (Martlet?) - ätbart?
- Citrondoftande hav av småbuskiga växter??
Ja mycket har jag kvar att identifiera, och det känns bara roligare och roligare. Funderar på att gå och märka ut det jag identifiert hittils på något vis.

Bild från augusti. Jag vet inte vad för sorts Magnolia jag har, men jag letar i böcker. Den verkar i alla fall nu ha fått knoppar, är det möjligt?
jegi
Det skulle kunna vara Leonard Messel. Nästa års blomknoppar är utvecklade redan nu.
Lotta i Gbg
Håller med Jerker, Magnolia x loebneri av något slag, de har små blad i förhållande till många andra magnolior, t ex 'Leonard Messel', 'Merrill', 'Donna', 'Ballerina' .. Ta bild när den blommar.
jegi
M x Loebneri tror jag också på. Jag gick just ut och tittade på mina (Merrill och Leonard Messel) och bladen liknar definitivt mer L Messel än Merrill.
humlandumlan
Wow, vad ni kan! Längtar något otroligt efter VÅREN!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon