CillaM
Var kan man köpa svavel att elda i växthus med? Måste sanera ordentligt i mina. Hur är det, får det inte finnas växter kvar när man sanerar? Lite svårt att gräva upp vinplantorna.. dunno.gif
aqualis
Hej

Jag har köpt både på apotek och hos färghandlare

Senast köpte jag svavelblomma hos en färghandlare.

Dina vinrankor klara sig förmodligen bra om du väntar med gasningen tills de gått i vintervila.
Gasen verkar först och främst genom bladens klyvöppningar och nästa års knoppar är bra skyddade mot kortvarig gasning.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/vaxtskyd...-2/VSN65-2A.HTM

MVH
CillaM
Tack för svaret, thanks.gif ska åka iväg och handla, ena växthuset kan jag ta tag i direkt, det med vinet får vänta tills senare.
KURT
CITAT (CillaM @ 15-10-2007, 09:01) *
Tack för svaret, thanks.gif ska åka iväg och handla, ena växthuset kan jag ta tag i direkt, det med vinet får vänta tills senare.

Ta det försiktigt bara, det är INTE trevligt att inandas svavelrök!
Tosan
Men alltså... Hur gör man? Bara å tutta på en bit svavel å gå ut eller?
aqualis
CITAT (Tosan @ 15-10-2007, 12:17) *
Men alltså... Hur gör man? Bara å tutta på en bit svavel å gå ut eller?

Lägg en plåt eller plåtburk under. Svavlet smälter och rinner när du tuttat på. Gasen är inte särdeles farlig. Obehaget kommer att tvinga ut dig ut dig innan den skadar dig.

MVH
Tosan
Hmm funderar om jag ska testa, hade nån sorts ohyra i sommar, som spinn, fast värre och jag såg inga kryp.
Måste det vara ren svavel tro, eller kan det funka med "råvaran"? Det brinner ju rätt ofta när de skjuter i gruvan... g.gif Ofta är det nästan bara svavel i malmen... Har nog nån bit hemma, får gå ut å testa.
KURT
CITAT (Tosan @ 15-10-2007, 14:55) *
Hmm funderar om jag ska testa, hade nån sorts ohyra i sommar, som spinn, fast värre och jag såg inga kryp.
Måste det vara ren svavel tro, eller kan det funka med "råvaran"? Det brinner ju rätt ofta när de skjuter i gruvan... g.gif Ofta är det nästan bara svavel i malmen... Har nog nån bit hemma, får gå ut å testa.

Om det är svensk malm så misstänker jag att det är sulfidhaltiga malmer, jag undrar om de kan brinna av sig själv? Kanske kan man upphetta dem så att de avger saveldioxid?

När man utvinner rent svavel (svavelblomma) t ex på Sicilien, så pumpar man ned vattenånga i hål, så kommer det upp svavel som faller ut när den kyls.
Tosan
Nja... guldmalmen består mestadels av svavel. Iaf där sambon jobbar, på en del ställen brinner det varje gång man skjuter. Frågan är väl om det mesta av svavlet brinner upp, eller om det är nåt kvar. Fast med tanke på att man ser på en del stenar att det är väldigt mycket svavel så borde det ju finnas kvar en hel del, men det behöver ju inte betyda att det är tillräckligt mycket för att man ska kunna tutta på det.
Ett exempel på svavelrik malm är Rakkejaurgruvan utanför Malå. Man fick lägga ner och lämna en stor fyndighet pga av att det inte gick att bryta för allt svavel. Idag experimenterar man med bakterier för att laka ur guldet ist.

Men jag ska ta och botanisera i mina stensamlingar. Man förlorar ju inget på att försöka eller hur? smile.gif Annars får jag väl gå och köpa svavel.
Tosan
Nu har jag svaret... Hann inte experimentera i min nyfikenhet.
Det skulle kunna funka om man har en ordentligt svavelhaltig bit och lägger den i eld, då ryker svavlet bort. Svavelbränderna i gruvan beror på rätt mängd fint svaveldamm i luften i det ögonblick salvan brinner av.
Och jag som var så sugen på att se om det gick elda sten tongue.gif
Kilmister
Inte för att utge mig för kemist, men de erfarenheter jag har av svavel,
i synnerhet eldat sådant är att det gärna vill bli svavelsyra av gasen.
Det kanske man skall tänka på om man inte vill att sina järnhaltiga
grunkor och mojänger skall täckas av rost. Trevliga små ytterkrukor av t.ex. galvplåt
kan säkert bli lite anfrätta.
Tobb
Håller mef föregående talare.

När man förbränner svavel bildas det svaveldioxid, sedan oxiderar det långsamt i luuften så att svaveltrioxid bildas.
Som i sin tur reagerar med luftfuktigheten och övergår i svavelsyra, Det påverkar andningsvägar liksom övriga växthus.
Man kan ha svaveltrioxid och sedan andas in det, då kommer det i kontakt med fukten i tex svalg så at svavelsyra bildas. ganska otrevligt.

Men vad är förbränning av svavel bra för?
KURT
CITAT (Tobb @ 16-11-2007, 02:20) *

När man förbränner svavel bildas det svaveldioxid, sedan oxiderar det långsamt i luuften så att svaveltrioxid bildas.
Som i sin tur reagerar med luftfuktigheten och övergår i svavelsyra, Det påverkar andningsvägar liksom övriga växthus.
Man kan ha svaveltrioxid och sedan andas in det, då kommer det i kontakt med fukten i tex svalg så at svavelsyra bildas. ganska otrevligt.

Det dödar b l a svampsporer och det tränger in överallt. Om allt är gjort av aluminium och glas så är det kanske inget problem, men andra metaller kanske kan påverkas.
Kilmister
CITAT (Tobb @ 16-11-2007, 01:20) *

Tack för förklaringen till antagandet jag ej klarade av att formulera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon