Full version: Artbestämning
TEZZ
Jag har precis flyttat in i en ny trädgård. I somras blommade doftande vita rosor på spretiga stammar. Rosorna lår vara minst 50 år gamla. Finns det någon som vet vad det för sort? Nu på hösten är det små nypon på den. confused.gif

[attachment=8441:Vit_ros.jpg]

[attachment=8442:Gammaldagsros.jpg]
Dag
Kan være rugosaen 'Schneezwerg' confused.gif
Men det er ikke så helt enkelt så lenge det ikke er bilde av knopper eller beskrivelse av størrelse.
Farge på nypene?
Kan bladene være litt rugosa-aktige?
Dag
noranettan
Eftersom rosen är så pass gammal skulle det väl också kunna vara R.alba semiplena??? Själv har jag en Maxima som på några grenar har fått sådana här halvfyllda blommor, medan resten av busken har helfyllda. Visst kan väl bladen likna albablad? confused.gif Anette
TEZZ
[quote name='Dag' date='14-10-2007, 22:02' post='683420']
Kan være rugosaen 'Schneezwerg' confused.gif
Men det er ikke så helt enkelt så lenge det ikke er bilde av knopper eller beskrivelse av størrelse.
Farge på nypene?
Kan bladene være litt rugosa-aktige?
Dag
[/quot

Tack för ditt svar!
När våren kommer skickar jag lite bilder på knoppar ochhela växtsättet, då kanske du vill hjälpa mig att bestämma vad det är för en ros.

Dag
Det gjør jeg (vi) gjerne, Rosmarin rtfm.gif
hilsen Dag
Anna NV Uppsala
Jag tänkte också lite åt albahållet. Tänkte på Suaveolens, men den är väl nästan samma som semiplena, eller hur är det? Jaha de är samma enligt AoTs roslista...
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/sua...s--semiplena--/

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon