Full version: Calla lökar
maja_jsson
blush.gif
Alexander-VG-zon3
ja en del är väldigt frost tåliga ner till -17c medan andra inte är det . har du bild på blomman så kan man se vilket sort du har och därav veta hur mycket den tål . jag har planterat ett par på friland som jag ska se hur det går med
maja_jsson
Jag har ingen bild men den heter Zantedeschia
Alexander-VG-zon3
som jag skrev finns det jätte många calla ( Zantedeschia ) med olika härdighet och det lättaste är att kolla vilken färg blomman har .

kolla på denna sidan så ser du vad sdom tål oockså
http://davesgarden.com/guides/pf/b/Araceae...one/cultivar/0/
Ludvig Johansson
Som Flaxss skriver är de lite olika köldtåliga. Härdigaste är de vita, t.ex "Crowbourogh" (stavfel?). Känns det vanskligt att riskera plantan så gräv upp den, dela knölen till våren när den börjat skjuta, och låt en av plantorna övervintra ute nästa vinter. Eller så kan du tänka att det inte är ovanliga plantor och testa att övervintra den ute, med skydd mot tjäle och fukt. Min svartlila Calla 'Black Beauty' övervintrade i vintras här i zon 3/4, med temperaturer under -20 (täckning av geotextil).
lissa
Nu när jag ser att du säger att man ska dela på knölen, så undrar kag hur man gör det ? ska man skära av hälften med en kniv, eller ger den nya rotbitar som tex gloriosan gör ?
Ludvig Johansson
Man delar dem så att de har nya skott på varje hälft. Enklast är detta att se på vårkanten/försommaren eftersom man då delar så att man har minst ett skott per delning. Med andra ord delar du så att du har två nya mindre plantor med blast och allt. Delar man tidigt kan man titta efter "ögon", gröna lite spetsiga områden där de nya skotten kommer. Har man en delning utan något sådant öga så kommer det inte bli något ovan jord.
lissa
Tack för hjälpen Ludvig, bara en sak till om du tillåter, ska jag sluta vattna dom, och vill do ha trångt om rötterna ? jag har alltid at dom ute, men jag får ju så gott som nästan aldig nollgrader, och blasten har aldrig vissnat ner . Första året bommade dom, men inte förra året tråkigt nog, men med dina råd kanske jag kan lyckas i år, smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 28-10-2007, 03:33) *
Tack för hjälpen Ludvig, bara en sak till om du tillåter, ska jag sluta vattna dom, och vill do ha trångt om rötterna ? jag har alltid at dom ute, men jag får ju så gott som nästan aldig nollgrader, och blasten har aldrig vissnat ner . Första året bommade dom, men inte förra året tråkigt nog, men med dina råd kanske jag kan lyckas i år, smile.gif

dom jag har inne , övervintrar jag +10c +15c och inget vatten . sen planteras dom om i ny jord och större kruka och sätts ut varmt och så vattnar jag dom och ger näring så växer dom på fint . men du som har dom ute åretrunt kan ju sluta vattna dom när dagarna går under +10c och sen börja vattna dom när dagarna går över +10c +15c och sen senare plantera om dom .
lissa
Ok, det ska jag göra, för att du säger så visar ju att dom vill ha vintervilan som jag undrade över, och eftersom man ska plantera om dom betyder att dom inte hör till dom som vill ha trångt om rötterna....Tackar för hjälpen..igen smile.gif

PD, redigerar för det blev dubbel post
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon