Full version: November/julkaktus
Zappa
Jag har en jättefin ......kaktus och nu undrar jag hur jag får den att blomma igen? Finns det ev knep att ta till?? wub.gif
Fnisseli
Hejsan

Sätt den utomhus, gärna hängandes i ett träd med silande solljus, och vattna och sköt om den till augusti när du kan minska skötseln men låta den hänga!! Ta in dem precis innan frosten kommer och sedan väntar du på knopparna! När de syns börjar du vattna och pyssla om den så kommer den blomma i massor hos dig!!

Jag samlar dessa och nu är jag så nyfiken på vad du har för färg på blommorna??

Själv har jag mina i hängandes i ett träd och nu är de fulla med knoppar!!

Ha det gott och lycka till
Hälsningar
Anneli
Zappa
Hej Anneli!

Jag vet inte riktigt vad den har för färg, mörk mörk rosa tror jag.....
jag skall göra som du sade och hänga ut den och sen får jag väl vänta och se tongue.gif

Det skall bli spännande att se vad som händer...
Har du många med olika färger du?

Hälsningar

Anna/zappa
Fnisseli
Ja, i princip har jag inte två likadana och jag har väl ett trettiotal (orkar inte räkna men det är en ganska bra gissning skulle jag tro) kaktusar!!

Du får skriva och berätta när du lyckas få den i blom!!

Hälsningar
Anneli
spotty
Jag har en korallröd novemberkaktus (alltså en lite nyare sort). Den fick hänga ute i ett träd förra sommaren, precis som man ska göra. Blommade gjorde den dock inte förrän i mars, när ljuset kommit tillbaka.
Zappa
Hej Anneli

Jag lovar att höra av mig om den börjar blomma. Nu hänger den i en ampel ute i äppelträdet och tror att den ska trivas ganska bra där....måste bara komma ihåg att ta in den till vintern.... men som tur är är det ett litet tag tills dess ännu i alla fall tongue.gif
tinamia
Hängde ut mina Kaktusar i år i träden men de fäller blad hela tiden. Vad är det för fel?
Ewa L
Jag har 3 st november-/julkaktusar. Dvs från början var de 3 men de har fått barn och barnbarn så nu är det väl 12--13 st.

Jag gör absolut ingenting mer än minskar lite på vattningen på sensommaren. De står året runt i söderfönster! Visserligen är det ett spaljerat päronträd till vänster och en pipranka till höger (utanför förstås! tongue.gif ) så det skuggar nog en del.

Växer och blommar gör de i alla fall!
Fnisseli
Ja, min mor och bror gör likadant och de växer och blommar, men inte lika mycket och ofta som de som varit utomhus!!

Alla knep är ju tillåtna bara det passar en själv och sina växter!!!

Att de tappar grenar kan bero på för mycket eller för lite vatten!! Vad är det för sort du har??? Olika kaktusar är olika känsliga!! Ta till exempel, den som är tvåfärgad lila och vit! Den är jättekänslig och behöver i stort sett perfekt skötsel!! Så fort den har blommat tappar den alla grenar och det är bara att börja om på en ny planta!! Jättesynd för den är jättevacker!!

Hälsningar Anneli
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon