anna_rispan
Oj vad glatt överraskad jag blev när jag tittade noga på min hjärtan på tråd. Jag har väntat i flera år nu.

Söt va? smile.gif wub.gif
Malva15
Jättesöt! Fick själv aldrig min till att blomma... unsure.gif
anna_rispan
CITAT (Malva15 @ 15-10-2007, 14:10) *
Jättesöt! Fick själv aldrig min till att blomma... unsure.gif

Har du den inte kvar?
Jag har haft den här i dryga 3 år. För några veckor sedan fick den flytta upp på väggen innanför fönstret.
Men undrar vad det var som fick den att blomma? Nån som vet?
Malva15
CITAT (anna_rispan @ 15-10-2007, 14:14) *
Har du den inte kvar?
Jag har haft den här i dryga 3 år. För några veckor sedan fick den flytta upp på väggen innanför fönstret.
Men undrar vad det var som fick den att blomma? Nån som vet?

Nej, jag har den inte kvar. Jag har haft en massa växter så några får man ge bort. Den blommade aldrig så länge jag hade den.
Tosan
Jättesöt!
Vi har en på jobbet, den brukar passa på att blomma under de 6½ veckor på sommarn som vi inte är där...
Har nån nåt stalltips för att få eländet att överleva? Jag har köpt ett otal under åren och ingen har klarat mer än ett halvår hos mig -cry-.gif
anna_rispan
Hmm, jag har haft min i västerfönster. De vill ha ljust tror jag men inte gassande solsken. De har ju ljusgrå blad...hmmm.
Sen har jag föröskt vattna två gånger i veckan en liten skvätt. När den ser ut att förtorkas för det händer ofta här har den fått stå i blöt ett tag. Sen duschas den med de andra ett par gånger om året. Planteras om när den växt.
Lena i Torslanda
Nästan omöjliga att ta död på tycker jag. Mina får väldigt lite vatten och sällan. Blommar villigt varje år.
Tosan
Tack för era svar... det verkar som om jag bara får fortsätta försöka... ett annat läge kanske hjälper...
anna_rispan
Ja du borde klara den absolut. O du kan vara snål med vattnet. Du kanske gett den för mycket?
Tosan
Faktiskt tror jag det är så att jag tidvis gett för lite, för att sen nästan dränka den... Omställningen är kanske inte så nyttig blink.gif
Rock
Till för något år sedan så reste jag mycket och hade då endast krukväxter som klarar att "dö" ibland. Det här är en sådan växt. Hjärtan på tråd vill ha lite vatten och stå mycket ljust men inte i stark sol. Jag vattnar min varannan vecka och den vill inte sluta blomma! Kanske är det så att den till och med vill torka bort helt ibland?
Alis
Jag har en enorm planta av ceroepegia woodii som den ju heter i en ampel i badrummet.. den hänger i ett sådant "insynsskyddat" fönster och får alltså lite ljus... Den har knappt jord i krukan och jag vattnar den med en skvätt sisådär nån gång per månad och min planta bara växer o växer o blommar o blommar.. Sen så har den producerat massa knölar på några av rankorna, dessa kan man väl klippa av och sätta i jord o få nya plantor ?
Så jag antar att det är den fuktiga luften inne i badrummet som gör att den trivs så gott, för det beror verkligen inte på min "skötsel o omtanke"...
Så det kanske är ett tips, fuktigare luft?
zaaritha
Man ser på blommorna varför den heter lyktranka!
kira
CITAT (anna_rispan @ 15-10-2007, 14:57) *
Hmm, jag har haft min i västerfönster. De vill ha ljust tror jag men inte gassande solsken. De har ju ljusgrå blad...hmmm.
Sen har jag föröskt vattna två gånger i veckan en liten skvätt. När den ser ut att förtorkas för det händer ofta här har den fått stå i blöt ett tag. Sen duschas den med de andra ett par gånger om året. Planteras om när den växt.

Frågade i blöomsterhandeln när jag köpte min o fick till svar att Hjärtan på tråd är en suckulent o trivs i solsken o lite vatten.Samlar vatten i bladen....mina blommar hela tiden
anna_rispan
CITAT (zaaritha @ 20-10-2007, 22:51) *
Man ser på blommorna varför den heter lyktranka!

Ja så klart!! Det namnet tänkte inte jag på.

CITAT (kira @ 22-10-2007, 17:33) *
Frågade i blöomsterhandeln när jag köpte min o fick till svar att Hjärtan på tråd är en suckulent o trivs i solsken o lite vatten.Samlar vatten i bladen....mina blommar hela tiden

Hehehehe. Ja men bladen känns inte så suckulenta efter att ha torkat ut. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon