naga 73
när man övervintrar en apelsinplanta måste den ha ljus då?
Alexander-VG-zon3
den mår bra av att övervintra +10c +15c och extra ljuse . men inget måste om man bara ska ha den som en bladväxt . jag telxempel har mina ute tills det blir frost och övervintrar dom +10c +12c och mörkt i en källare men då jag tar ut dom under frostfria dagar så har dom det så kallt att det inte behövs ljuse .
freddie
+10-15 då bör de ha extra ljus. temperaturer 0 till +10 behövs ej extraljus, men då blir det nog ingen blomning under vinterhalvåret och därmed färre frukt. Även mindre tillväxt skulle jag tro. Jag är ej expert, men som jag förstått det behövs bara en kortare period med riktigt kallt (0- +10) för att citrusväxter skall samla krafter och starta om. därefter kan man ha dem lite varmare (runt 15 grader), helst då med extraljus. Som ett alternativ tror jag man kan ha dem i ett kylskåp eller kallt utrymme i princip helt utan ljus under hela vintern (0- +10 grader). Är det så kallt går de i dvala och behöver ej ljus, tror jag. Det man absolut skall akta sig för är att ha dem varmt, torrt och ljusfatttigt, det gillar de ABSOLUT inte.

Observera, jag har själv precis börjat med citrus så jag har i princip noll erfarenhet, men jag har läst mig till en hel del och lärt mig av experterna här på forumet, b.l.a. flaxss (tack flaxss smile.gif).

MariaS
Min dotter har en citron som hon misshandlar rejält (Måste förneka föräldraskap när det gäller odling här...)Första året fick den torka ut, så alla bladen föll i maj. Sen fick den spinn och i stort sett ingenting såg ut att leva på den. Efter lite skäll från mamma, fick till slut plantan en beskärning och välbehövlig dusch. Den har ALDRIG varit ute eller fått extra belysning. Döm om min förvåning för två veckor sedan, när den blommade med två blommor! Den har dessutom idag ett citronkart efter den ena blomman. Tydligen går det att missköta en citron till trivsel också...
freddie
CITAT (MariaS @ 15-10-2007, 22:06) *
Min dotter har en citron som hon misshandlar rejält (Måste förneka föräldraskap när det gäller odling här...)Första året fick den torka ut, så alla bladen föll i maj. Sen fick den spinn och i stort sett ingenting såg ut att leva på den. Efter lite skäll från mamma, fick till slut plantan en beskärning och välbehövlig dusch. Den har ALDRIG varit ute eller fått extra belysning. Döm om min förvåning för två veckor sedan, när den blommade med två blommor! Den har dessutom idag ett citronkart efter den ena blomman. Tydligen går det att missköta en citron till trivsel också...

visst, men hur snyggt är det med en risbuske med två blommor och ett kart på?
MariaS
Ja formen är ju som den är. Det ser ut som om den har två armar, men den har faktiskt fått blad igen och nya skott dyker upp där jag (utan dotters vetskap) har beskurit lite whistling.gif
freddie
CITAT (MariaS @ 15-10-2007, 22:13) *
Ja formen är ju som den är. Det ser ut som om den har två armar, men den har faktiskt fått blad igen och nya skott dyker upp där jag (utan dotters vetskap) har beskurit lite whistling.gif

Bra jobbat, agent 007 ! smile.gif
Cilla
Citroner är i min erfarenhet de absolut mest tåliga citrusträden, de kan t om starta om efter en lövfällning. Och ju större trädet är, desto mer kan det ju lagra också och därmed sköta en knoppsprickning.

Om jag hade en citronpinne med en frukt skulle jag inte klaga... Mina grannar har haft ett jätteträd som frösåddes och misshandlades lite då och då och det kom alltid igen.

När man lever med en rumsväxt länge så har ju de liksom vi lite sämre perioder...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon