Raija på Närkeslätten z3
Hej alla!
Är ny här, nyinflyttad från AoT. Längtar så efter rosor och rosprat!

Detta särskilt som jag idag fick ett glädjande mail från Roskraft att mina sedan länge beställda rosor ska anlända nästa vecka. Det som komma skall är:
* Patricia Macoun (som jag letat lääänge efter och äntligen fått napp)
* OPen Arms
* Chianti
och en liten ny sak som verkar spännande och har arbetsnamnet Agnesiana.

Och då till min fråga;
Vad ska jag stoppa i gropen nu när jag planterar så här sent på året?

Patricia Macoun.jpg

Alexander-VG-zon3
i zon 3 borde det går plantera dom alla nu
noranettan
Härligt Raija!!! Jag fick också tag på den sköna Patricia hos Else på Roskraft (jag fick den tom hemkörd av henne) Du ska bara plantera. Inga rosor på egen rot behöver gödning edy i planteringsgroparna - särskilt inte så sent på året. De behöver ju avmogna i tid. Chianti har jag men inte Chris Warnerrosen. Jag går och väntar på rosor från Peter Beales. Det händer ju att rosor från England inte dyker upp förrän långt in i november. Kul att se dig här! smiley_small_hug.gif
Anette
Anna NV Uppsala
Men hörni kan man beställa på Roskraft och få dem hemskickade? Ojoj i så fall...
EvaMJ
Oj, det framgår inte av deras hemsida, snarare tvärtom. Men det kanske är gammal information. Satt just häromkvällen och funderade på när och hur jag skulle kunna ta mig dit.
noranettan
Nejdå Anna. Rosorna kom samma dag som både Else och du besökte mig!!! giggle.gif Anette

Fast Else har faktiskt pratat om att börja med postorder - men än är hon inte där.
Raija på Närkeslätten z3
CITAT (Anna NV Uppsala @ 16-10-2007, 23:07) *
Men hörni kan man beställa på Roskraft och få dem hemskickade? Ojoj i så fall...

Nä, det tror jag inte att hon gör ...men hon förbarmade sig över mig och min önskeros :-)

CITAT (noranettan @ 15-10-2007, 21:46) *
Härligt Raija!!! Jag fick också tag på den sköna Patricia hos Else på Roskraft (jag fick den tom hemkörd av henne) Du ska bara plantera. Inga rosor på egen rot behöver gödning edy i planteringsgroparna - särskilt inte så sent på året. De behöver ju avmogna i tid. Chianti har jag men inte Chris Warnerrosen. Jag går och väntar på rosor från Peter Beales. Det händer ju att rosor från England inte dyker upp förrän långt in i november. Kul att se dig här! smiley_small_hug.gif
Anette

Vad bra Anette. Då är det bara att plantera dem i groparna. Hade hoppats få dem till helgen så de kom i jorden. Men får ge mig till tåls till nästa vecka.

Och ja - här - men har ännu inte kommit underfun hur jag ska följa detta forum....svårare att överblicka eller bara ovana?
kerstin z5-6
Vintergrävarna" lär ha svar -min tanke är att vad du än stoppar dit så blir det väl inte så mkt rotning denna tid .. då kan du ju lägga på gödsel om du vill .. den lär regna bort , en del av det gotta i alla fall -men rosorna är nog avsommnade ganska fort ,from nu .. så de bryr sig inte angel_not.gif
Anna NV Uppsala
Jag blandar i brunnen dynga även när jag 'vinterplanterar'. Det är för jordförbättring. Men då försöker jag se till att det hamnar vanlig jord eller sand närmast rosrötterna.
Det är nog inte optimalt att göra så som jag gör. Men jordförbättra måste jag ju när jag planterar i leran, och hästgödsel är det jag har gott om. Försöker ta från en gammal del av dynghögen.

Hälsar en vintergrävare ;-)
noranettan
Jag har alltid hört att rosor på egen rot absolut inte ska gödslas vid plantering - oavsett årstid. Men det kanske bara är prat då???
Aqvakul
Många kloka synpunkter!! Möjligen kan man sammanfatta det som följer:
  • Undvik att gödsla så att röttera bränns.
  • Välbrunnen gödsel, kompost eller liknande är alltid bra. Det förbättrar jordstrukturen och tillför näring.
.
MVh
Anders
Anna NV Uppsala
Svennis brukar förmana mig att inte gödsla i planteringsgropen... det är möjligt att han har rätt och det bästa är att inte gödsla förrän senare. Men måste man jordförbättra leran så måste man...
Men jag har inte hört tidigare att det skulle vara skillnad mellan rotäkta och okulerade i det avseendet?
renate
Jag planterade en ros idag i rosgången vid husgaveln,när jag hade grävt hålet/gropen var det bara fin sand i botten så jag blandade med 2 hinkar kompost.Hoppas det blir bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon