Full version: Fröså clematis
Anki V
Jag var hem till Lady Hamilton för några veckor sedan och såg de fantastiskt vackra fröställningarna på hennes clematis wub.gif . I kväll så frestar Ewa med sina och nu är jag alldeles såld blush.gif . De här clematis(arna) får ju faktiskt två ”blomningar”.

Jag bara måste ha…… Nästa sommars projekt är ju det som jag så anspråkslöst kallar rododendronskogen så clematisen måste nog vänta…..men hur är det att fröså dom no.gif . De finns ju i STA:s frölista för 2006! AoT: så listor går ju inte att söka i längre rtfm.gif så jag måste fråga här.

Är det någon ide´ att ens försöka och hur lång tid tar det innan man får en blommande planta?

OBS! Lysrör finns! tongue.gif

/Anki

Får de inte ordning på listorna ”där borta” så kommer det att bli en svår såsäsong! -cry-.gif
ewa zon 3
Kanske kan den här länken vara till hjälp
Scrollar du ned förbi bilderna så finns det många inlägg om frösådd av klematis
AoT:S lista om frösådd av klematis
Har bara provat fröså en klematissort Clematis 'Korean Beauty' vet att jag stratifierade plantorna och att de grodde snällt sen
Ingen av plantorna har blommat än, år två, men det beror nog på att jag inte skött om dom. Står fortfarande i kruka blush.gif

/Ewa
Anki V
Tack snälla Ewa… thanks.gif Det var precis det där jag sökte.

Jag begriper inte varför jag inte hittade g.gif

/Anki
ewa zon 3
Det var kanske bara tur för ibland så blir det helt galet när man söker på AoT nu crazy.gif

/Ewa
kerstin z5-6
hummelihum .. arterna blommar redan år två , helbladiga år ett storblommiga år två-tre smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon