Kadorran
20-11-2002, 15:20
Jag söker lite annorlunda tacksamma,lättodlade växter. Monterade upp ett nytt växthus i slutet av maj förra året,det är 20 kvm i isolerplast i höst har jag gjort 2 stycken upphöjda odlingsbäddar som är 200cm x 60 cm djupet är 50 cm. Vill ha något ätbart i dom,tidigare har jag ägnat mig åt perennaväxter,ändrade lite förra året hade 400 sommarplantor.Fuskade och köpte småplantor av busktomat,paprika,ruccolasallad och gyllenbär.Mitt gamla växthus är 5 kvm.i glas så jag var lite trångbodd,ser fram emot min första odlingssäsong i stora växthuset.
Just olika typer av sallad kan passa i växhus utanför den traditionella växtsäsongen. Under den normala odlingssaäsongen såpassar ju bla de du har odlat: tomat, paprika, chilipeppar. Läs gärna Lena Israelssons böcker (finns på biblioteket) för tips om köksväxter, många bra tips om mera exotiska växter.
Böcker av Lena Israelsson:
Handbok för köksträdgården
Jordens täppor
Köksträdgården
Odla orientaliskt
Åsa, mälardalen zon 2
22-11-2002, 21:53
De flesta grönsaker går bra att odla i växthus ex. kan man ju så rädisor och sallat lite tidigare i växthuset än vad man gör på friland. Även exotiska saker som ex. ingefära går också bra att odla i växthus, förkultivera knölarna inomhus på våren och plantera dem sedan i svarta hinkar ca 10 liter och ställ hinkarna i växthuset.
Lena Israelssons böcker är mycket bra, låna dem på biblioteket. Det man kanske får läsa på extra om är asiatiska grönsaker många av dessa går upp i blom när det är lång dag och i norra sverige har ni ju extra lång dag så vissa sorter kan vara svårt att odla p.g.a detta.