Kadorran
20-11-2002, 15:20
Jag söker lite annorlunda tacksamma,lättodlade växter. Monterade upp ett nytt växthus i slutet av maj förra året,det är 20 kvm i isolerplast i höst har jag gjort 2 stycken upphöjda odlingsbäddar som är 200cm x 60 cm djupet är 50 cm. Vill ha något ätbart i dom,tidigare har jag ägnat mig åt perennaväxter,ändrade lite förra året hade 400 sommarplantor.Fuskade och köpte småplantor av busktomat,paprika,ruccolasallad och gyllenbär.Mitt gamla växthus är 5 kvm.i glas så jag var lite trångbodd,ser fram emot min första odlingssäsong i stora växthuset.
Just olika typer av sallad kan passa i växhus utanför den traditionella växtsäsongen. Under den normala odlingssaäsongen såpassar ju bla de du har odlat: tomat, paprika, chilipeppar. Läs gärna Lena Israelssons böcker (finns på biblioteket) för tips om köksväxter, många bra tips om mera exotiska växter.
Böcker av Lena Israelsson:
Handbok för köksträdgården
Jordens täppor
Köksträdgården
Odla orientaliskt
Åsa, mälardalen zon 2
22-11-2002, 21:53
De flesta grönsaker går bra att odla i växthus ex. kan man ju så rädisor och sallat lite tidigare i växthuset än vad man gör på friland. Även exotiska saker som ex. ingefära går också bra att odla i växthus, förkultivera knölarna inomhus på våren och plantera dem sedan i svarta hinkar ca 10 liter och ställ hinkarna i växthuset.
Lena Israelssons böcker är mycket bra, låna dem på biblioteket. Det man kanske får läsa på extra om är asiatiska grönsaker många av dessa går upp i blom när det är lång dag och i norra sverige har ni ju extra lång dag så vissa sorter kan vara svårt att odla p.g.a detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.