Full version: Stackars djur
LadyG
CITAT
Den oanmälda inspektionen resulterade i ett långt protokoll av anmärkningar: Djuren har inte haft tillgång till vatten under flera dagar, kanske veckor. Foder saknades också, liksom torra och rena liggytor samt fungerande ventilation.

Men det värsta under inspektörens besök utspelade sig i bedövningsboxen där en slaktare stod i begrepp att skjuta en ungtjur med ett salongsgevär.

Det första skottet träffade ovanför djurets öga och studsade, skriver nyhetssajten Atl.nu. Att ladda om geväret tog cirka en minut.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1019835.ab

Det som gör mig så upprörd är att vi konsumenter oftast väljer svenskt kött för att djuren i Sverige "har det bra", "slipper lida" och "tas om hand på ett bra sätt". Fast man blir ju skeptisk när man läser sånt här, vad håller de på med? Begriper inte folk bättre än så??? En slaktare av alla människor borde ju veta bättre, och ett salongsgevär är väl ändå inget vapen man ska använda vid slakt!? Jag betvivlar inte att majoriteten av våra bönder är goda människor som tar väl hand om sina djur, men sen då? Ledet efter det?
Eva-Helene
Jag håller verkligen med dig om att det INTE får gå till på det viset. Men i majoriteten av de svenska slakterierna så går det inte till på det där viset. Slakteriet som artikeln handlade om var ett undantagsfall. På det stora hela så tycker jag att det behövs fler inspektörer som då kan göra fler oanmälda inspektioner av slakterier och även av slaktdjurstransporter. Har med egna ögon sett rena skräckexemplen på slaktbils-chaufförer som inte haft någon som helst respekt eller medkänsla för djuren och mer eller mindre kastat in slaktgrisar i transportbilen. Med tätare inspektioner så upptäcks (förhoppningsvis) sådana rötägg som då kan "plockas bort" så att djuren behandlas bättre.
Kathy

Från artikeln:
CITAT
....//... Han ifrågasätter också kommunens rätt att göra oanmälda inspektioner...//...

Det var väl tur att det gjordes en oanmäld inspektion.
Förhoppningsvis så kommer felen och bristerna på slaktieriet att åtgärdas.

Hu....och vi som har handlat i butiken i Tierp som förmodligen fått leverans ifrån det här slakteriet. sad.gif
Sailor Pluto
Jag har turen att kunna handla från ett ställe där djuren fått leva ett så naturligt liv som möjligt, och där de slaktas på ett bra sätt (det låter inte lite konstigt, det där sista...). Det blir en aning dyrare och längre att åka, men då vet jag åtminstone att jag inte bidrar till sånt här skit thumbdown.gif . Oanmälda inspektioner är nog det bästa som finns!
Piccante
Verkar vara ett ganska litet lokalt slakteri. Undrar vilka djurägare som säljer djur dit? Var säljs det köttet?, hygienen verkar inte var den bästa heller då det var väldigt skitigt i slakteriet.

Rätten till oanmälda besök kan man inte ifrågasätta för det har man rätt att utföra. Dessutom SKA ett slakteri uppfylla alla hygien och djurskyddskrav, det är deras eget ansvar att se till. Hoppas deras tillstånd ryker efter detta. ranting.gif rtfm.gif
Tesa
Det är för djävligt att det händer sånt...men tyvärr finns det folk som inte sköter saker och ting som det ska skötas inom alla branscher...Men det innebär inte att det hör till vanligheterna.. Jag skulle bli vansinnig om jag fick veta att mina djur behandlats på det viset..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon