Killensomvillhagrönafingrar
En 70 väg bredvid oss breddas just nu, vilket är positivt då det blir cykelbana men negativt då bilarna får mer insyn och vi gärna vill hoppa över gardiner i våra stora fönster.

Så här ser det ut ungefär:

Häcken skall sitta ovanför stenmuren och vi har och kommer fylla på med mer jord där.
Min första tanke var att sätta en Thujahäck där men då det kommer vara relativt torrt har jag ändrat mig och lutar mer åt en granhäck.
Häcken kommer bli 30 meter längst muren sedan 15 meter i neråt.
Jag inser att det kommer bli bra mycket mörkare på denna sidan huset i sinom tid, men det känns som om detta inte är några större problem, dessutom slipper vi insyn och lite ljud.

Så här har jag tänkt gå till väga.
Hyra mig en grävmaskin.
Gräva ett dike ssom jag fyller med ok jord.
Lägger ut bevattningsslang
På med Geotextil (2 lagervit under och svart ovanpå)
Täcker lite lätt med kullersten, bara så att den inte så vackra geotextilen syns
Lyft lämplig sten var 33,333 cm
Skär ett kryss och ner med plantan.
3 st per meter, plantor från skogsplantan eller liknande

På detta sätt borde jag få en ok häck på ett billigt och lätt sätt.
Plantorna tror jag är runt 50-70 cm, men detta får jag mer information om de närmsta dagarna.

Häcken kommer behöva vara ca 2-2,5 meter när den är fullvuxen.
Hur stor bredd skall man räckna med? Det optimala vore om man kunde få den slutgiltliga häcken att gå över muren så att det blir en sten och granvägg.
Idag är det gammal åkermark med silt under (sandblandad jord) hur skall man förbättra denna jord.
Vågar man hoppa över och ta död på allt ogräs och bara täcka över det med ovannämnda geotextil och kullersten?

Hannele
På några decennier blir den så här:

[attachment=8476:80granhack.jpg]

[attachment=8477:76granhack.jpg]
Hmm vilken varningsbilder.

Blir den så även om man klipper 50 % av de ljusgröna årstopparna varje Juli?

Så vill jag verkligen inte att den skall bli. Kanske man får kika lite mer på idegran, dock ligger denna en bra bit över min budget just nu.
Gissnings vis ligger kostnaderna så här:
Minigrävare 1 dag ca 1500 kr
Ett lass jord och kullersten runt 3000 kr
Geotextil ca 1000 kr

Plantor 150 gånger

Granplantor kan jag inte tänka mig kostar mer än 15 kr medans idegran verkar ligga runt 150 kr och Thuja runt 56.
Det betyder en priskillnad på runt 20 000 kr mellan de olika häckarna.

Rent ut har vi tänkt göra detta de sista 4 åren men 45 meter häck är inte gratis och en heldel jobb.
Dock skulle det göra rent otroligt mycket för utseendet på vårt hus

Är lite halvsnål smile.gif men har man många ideer och stor tomt får man allt vara det för att få det fint.
Cilla
Nejdå, så där blir inte granhäckar alls! Om man inte vill ha dem till granrader eller har struntat i hur man kliper en granhäck! Dessutom ska man inte förakta granrader heller, de kan också ha en funktion. Bara varna för att om man inte bryr sig om beskärningen så blir det uppstammade granrader så småningom.

Vill man skydda sig med en häck mot en 70-väg så är gran den bästa arten. Snabbväxande, tålig mot vårsol, kyla och torka, billig, oerhört tät om den beskärs rätt. Mycket ljusare än idegran också förresten.

En granhäck blir bred, och för att den länge ska hålla sig vacker och man inte ska behöva skära in i fjolårsved eller ännu äldre så får man räkna med en sidotillväxt på någon/några cm per år. Jag tror att det är 5 meter totalbredd man räknar med på gran, men detta måste kollas. Lita inte på någon som säger att det bara är att hålla in granen på bredden, för då blir det granrader utan barr.

Precis som du skriver skär man in de ljusgröna årsskotten i juni eller juli, beroende på var i landet man bor. Man skär inte bort mer än 2/3 av dem. Vitsen att beskära då och så är att då har skotten vuxit ut men ändå inte stannat i tillväxten för den säsongen. Om man skär hälften eller 2/3 av ett granskott kan det växa vidare med två skott där.

Gran är ekonomiska träd liksom alla andra. Där det inte finns tillräckligt med ljus för grenarna släpper den barren och satsar på att utveckla nya längst ut. Så också i en granhäck, men om man beskär rätt blir det mängder av förgrenade grenar i ljuset och man ser inte in mer än någon dm i häcken. (Många småfåglar lever i granhäckar, fullkomligt skyddade.)

Funderade på din lista här:

>Så här har jag tänkt gå till väga.
>Hyra mig en grävmaskin.

Japp, det skulle jag också gjort och samtidigt sett till att den inte körde in på tomten utan kunde göra jobbet från grusade vägen. Så undviker man markpackning enklast.

>Gräva ett dike ssom jag fyller med ok jord.

Japp, fast byt inte ut den jord du har, förbättra den bara. Om du lägger mullrik jord i ett dike kommer hela diket sacka ned efter bara en säsong nästan oavsett hur mycket kulle du bygger, och dessutom är det helt onödigt. Jag skulle grävt brett, hackat i den uppgrävda jorden och förbättrat med sten i första hand och i det översta 30 cmlagret använt en bra (=dyr tyvärr) jordförbättrare. Har du en kobonde i närheten är kogödsel mycket bra, brunnen stallgödsel från höst likaså.

>Lägger ut bevattningsslang

Japp. Droppslang.

>På med Geotextil (2 lagervit under och svart ovanpå)

Är detta för att förhindra ogräs? Tja, kanske... Men utan att ha sett närmre på dina marker så tror jag att jag skulle använt något mer temporört som ogräsförhindrare. Det behövs bara de första åren, kanske bara ett par år, sedan klarar granen att bekämpa dem själv. Halm i tjocka täcken (bryts ned och blir bra jordförbättrare också) t ex.

>Täcker lite lätt med kullersten, bara så att den inte så vackra geotextilen syns
>Lyft lämplig sten var 33,333 cm
>Skär ett kryss och ner med plantan.
>3 st per meter, plantor från skogsplantan eller liknande

Ja det här med kullerstenen blir ju lite onödig också om du använder annan täckning/ogrässtoppare än geotextil.
Är det 3 plantor mer meter som de rekommenderar på plantskolan? Det var tätt, men det är säkert rätt. Kolla med en annan granförsäljare också!

Jag skulle i pengaprioritet satsat på
1. bra och brett dike utan markpackning
2. bra bevattningsslanganordning (inte dyr)
3. bra plantor

och mindre på
4. mängder av pengar på ny jord (fixa stallgödsel, samla eller få löv, förbättra med grus om det finns tillgång billigt!)
5. geotextiler, kullerstenar (som ändå kommer att försvinna eller inte behövs om ett par, tre år)
smiley_small_hug.gif
Cilla ett sånt bra svar och så långt med tummenupp.gif

Låter som om jag kan sätta en granhäck snart.

Då får det bli enligt dina råd och då kan man omprioritera pengarna lite.

Hyra maskin grävmaskin
Köpa stallgödsel från Åby travbana.
Bli av med fyllehögen på tomten (ersätter gruset)
Lägga på en massa boklöv från grannen
blanda runt med grävaren (ogräset kommer blandas runt med hoppas detta inte stör allt för mycket)
Tryck ner droppslangen 10 cm

Så långt låter allt toppen.
Halm tror jag tyvärr kommer blåsa iväg här och men det går att få att ligga kvar med ett jordgubbsnät kanske.
Hmmm detta får jag nog tänka på lite men som du säger så känns det lite onödigt att lägga ut 10 ton kullersten till ingen nytta.

Känns som om detta kan bli en riktigt ekonomisk och snygg lösning.
Jag gissar att man ger häcken lite tid att vila innan man klipper ner de?
Så o jag planterar den nu så kan jag klippa den första gången juni-juli 2009?
Vågar man använda elektrisk häcksax om man då går fram lite varligt?

5 meters bredd, ojdå det var inte lite inte.
2-2,5 meter hög har jag tänkt mig även (kanske 3 meter för då slipper vi tom se bussen)
Själva stenmuren är ca 50 cm tjock och då borde man i princip odla häcken 2 meter från muren.
Känns som om det kommer bli lite väl mycket ogräs i kanten där de första 7 åren.
Tror du man vågar minska detta till lite över en en meter istället eller kommer man då får en granrad istället?

Ps skickade just ett mail till en kompis som säljer granplantor hoppas på snabbt svar.
Cilla
Hej,
Det vore roligt att fälja detta projekt, hoppas du tar bilder när du kommer igång!

Några kommentarer på dina reviderade planer:

Blanda inte befintlig jord och gödsel eller annan jord och löv huller om buller. Längst ned i diket ska den jord tillbaka som låg där, ev blandad med sten eller grus. Förmultning av organiskat material ska inte ske där, det bildas gaser som inte kommer upp.
Lägg allt organiskt material i det översta 30 cm skiktet, ev blandad med befintlig jord.

Att det blir ogräsrester mm i diket är ofrånkomligt, men är du skicklig med grävaren så kan du undvika en hel del grässvål genom att först skala av den, lägga på ett ställe och sedan göra grävningen.

Jag skulle hört med några olika plantskolor först om slutbredden på den granplanta du tänker dig. Släng på luren om de säger att du kan hålla in den, det är mycket besvärligt... Och det vore ju synd om utsidan av en så stor investering slutar i att det vara är döda grenar med dött ris på.

Hur du ska lösa ogräsfrågan vid muren... Är det ogräs? Är det inte ängsgräs av olika slag? Måste det vara fult, det som blir befintligt? Ett alternativ: Gör två-tre planteringar längs utsidan av häcken när du ändå dikesgräver, dvs en meters 20cm djupa fyrkanter eller cirklar. Köp nu mängder av tåliga vårlökar på rea, t ex påsklilja. Gräv 20 cm djupt, häll i lökarna, fyll på. I vår sår du i slingerkrasse i dessa "rutor" (billigt frö som du dessutom kan plocka sedan, kommer flera efter varje blomma och de torkar du och stoppar i nästa vår). Det blir en gul bloming på våren, vackra blad på försommaren som väller över muren på ett par, tre ställen, och en sprakande blom på sensommaren fram till frost. Och därimellan blir det gräs, fast ögonen kommer att dras till det färgsprakande.

Man behöver inte plantera upp ett helt område för att det ska upplevas som skött och vackert. Ett par, tre rejäla färgsprak så upplevs det som en hel plantering, en hel idé. Men det handlar inte om 10 lökar i varje ruta... Snarare 100-200, och sedan ett par av de större påsarna slingerkrassefrö i varje ruta. Eller något annat tåligt som är helt pålitligt.

Beskärning i höjd behöver du inte tänka på förrän granarna börjar närma sig den höjd du vill ha. Då knipsar du toppen. Det är iallafall en variant, och jag tror det är mer hållbart i längden att inte starta med trippeltoppar långt ned (som är granens svar på att bli av med sin topp - att skjuta fler.) I sidled kan du vänta åtminstone ett par år innan du börjar knipsa.

Själv skulle jag ringt bergianska trädgården för att höra hur de tänkte när de startade sin relativt nya granhäck, och så skulle jag talat med Arne på Ulriksdals trädgårdar. Hälsa från mig om du hör med dem!

Cilla
En sak till: Om du ska ha en låg granhäck, dvs lägre än 2 meter, gäller det nog att kolla upp sorterna noga. En granhäck som hålls på 3 meters höjd kan hålla sig helgrön med beskärning mycket länge. Men det gäller att hitta en bra stege så att det blir lätt att beskära. Och jopp, man kan använda en skarp elsågsknipsare (häcksax kanske de heter). Om jag en gång i livet får sätta och sköta en granhäck skulle jag investerat i ett bra verktyg som höll länge och gjorde beskärningen till en fröjd.

Så för totala ekonomin kring häcken så tillkommer alltså bra stege och häcksax, fast de investeringarna behöver du inte göra förrän om några år.
Ang sorter får jag be min kompis kolla upp detta, på skogsplantor borde de ha bra koll på låga sorter som lämpar sig för granhäck.
Stege har jag rejäla och bra av tvång då vi har jobbiga rutor att putsa. sweatingbullets.gif
Elsågsknipsaren är ganska ok då jag och Farsan delar. Dessutom är den alltid väloljad och slipad när jag hämtar den hos far, ypperlig lösning.

Jedrans vad skönt det skall bli när denna är uppe, äntligen får södersidan och halva västersidan den inramningen som den förtjänar.
Dessutom kommer jag få en bit gräsmatta över på västersidan som nog kommer bli ypperligt microklimat om några år.
Hmmm västervägg och bra vindskydd, känns nästan som om det borde uttnyttjas till Magnolia och ett Persiskoträd.
Magnolia med stora vita blommor mot en gröngranvägg whistling.gif men projektet blir om 2-3 år.
miamanq
Fick du något pris på granplantorna? Hur höga är de? Jag funderar på att sätta en 45 m lång granhäck. Men jag vill göra den av åtminstonde 1.5 m -plantor, så det blir insynskydd på engång smile.gif Någon som vet vad så stora plantor kan kosta? Kommer det att funka överhuvudtaget tror ni?

Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon