Full version: Hoya Carnosa
Pjater
Hej, jag tog 2 sticklingar av en Hoya Carnosa för ungefär 3 år sen och jag råka döda den ena för jag var bortrest men den andra har klarat sej och har 2st 1 meter långa grenar, när kan den tänkas börja få noder och börja blomma?
Den står i ett öster fönster med rätt liten kruka men ska plantera om den i en lite större kruka för jag måste spaljera den oxå i dagarna, hehe

Hare
Tosan
HAr du tur väntar den till sommaren. Den är otroligt vacker när den blommar, men doften, som iofs är god, går inte att stå ut med.
Själv har jag svårt att få mina krukväxter i blom, den jag har är många år och jag fick den att blomma först i våras, sedan har den blommat hysteriskt hela sommaren och har massor med knopp nu.
Har fått för mig att de ska vara en viss längd innan de börjar blomma, men fråga mig inte var jag fått det ifrån.
kira
Har köpt en Hoya Stargazer(´Valentij,s Hoya),har en otroligt bedövande doft,undrar ska en Hoya stå i sol,
i blomsteräffärn sades att den tål hur mycket sol som helst.Men jag har hört att de ska vara i halvskugga....vet någon?
Blomstertanten
CITAT (Pjater @ 16-10-2007, 10:21) *
Hej, jag tog 2 sticklingar av en Hoya Carnosa för ungefär 3 år sen och jag råka döda den ena för jag var bortrest men den andra har klarat sej och har 2st 1 meter långa grenar, när kan den tänkas börja få noder och börja blomma?
Den står i ett öster fönster med rätt liten kruka men ska plantera om den i en lite större kruka för jag måste spaljera den oxå i dagarna, hehe

Hare

Min carnosa tog 7 år på sig innan den blommande , så det kan ta tid alltså tongue.gif
Hoyor vill inte ha för näringsrik jord och vill ha det trångt om fötterna. Så det bästa är kanske att den får vara kvar i sin trånga kruka. Det ökar chansen att den ska vilja blomma
catlady
Jag har haft en Hoya Carnosa i ungefär 8 år nu och den har aldrig blommat. Min mormor hade den innan dess i säkert 10 år och hos henne blommade den heller aldrig... Ingen av sticklingarna som jag tog för 2-3 år sedan har blommat, och jag fick reda på härinne att Carnosan är den minst blomvilliga av alla porslinsblommor... Så länge du ger den stöd att växa på så kommer den växa, skjuta fina blad och må bra. Min är riktigt stor nu, man jag har den bara som grön växt och har slutat hoppas på blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon