Full version: vem var lindström?
aanderss
vi vet ju att stroganoff var ryss och att pelle jansson skapade sin frästelse men vem var mannen eller kvinnan bakom biff alla lindström
Marie B
Googlade och hittade detta på Biff a la lindström

"Upphovsmannen till denna färsrätt med rödbetor och kapris i smeten sägs vara en finladsvensk löjtant med ryska rötter.
Den 4 maj 1862 stegade han in i kalmarhotellet Witts matsal och bad källarmästaren att ge honom en råbiff med tillbehör (äggula, kapris, rödbetor och lök). Löjtnant Lindström geggade sedan ihop allt till en biff och gick ut i köket och bad att få den lätt stekt. Och så blev råbiffen till en biff à la Lindström."

Själv är jag vegetarian. /Marie
aanderss
tack för svaret
när jag sökte på löjtnanten hittade jag

Biff à la Lindström är en variant av pannbiff. Förutom att man blandar mald köttfärs med de vanliga ingredienserna grädde, lök och ägg lägger man också till kapris, tärnad kokt potatis och tärnade inlagda rödbetor. Av smeten formar man biffar som steks. Serveras med kokt potatis.

Vem Lindström var råder delade meningar om, kanske Löjtnant Lindström.

Det första officiella receptet på Biff à la Lindström är från Hotell Witt i Kalmar.
KURT
CITAT (aanderss @ 16-10-2007, 11:55) *
vi vet ju att stroganoff var ryss och att pelle jansson skapade sin frästelse men vem var mannen eller kvinnan bakom biff alla lindström

Det brukar inte vara så lätt att i efterhand spåra recepten, se t ex Janssons Frestelse,
aanderss
CITAT (KURT @ 16-10-2007, 13:38) *
Det brukar inte vara så lätt att i efterhand spåra recepten, se t ex Janssons Frestelse,

mm jag vet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon