160kvm stort hus
16-10-2007, 12:57
Hej!
Vill gärna odla jordärtskocka och palsternacka i min trädgård. Men jag hittar inte utsäde nånstans!
Vet att kockan sprider sig som sjutton, men de utsäde jag har hittat har varit himla dyrt??? ( 150kr för 10 st.. ??)
Vet någon hur jag får tag på det och hur jag gör?
Tilläggsfråga: Jag håller som bäst på att göra ett nytt trädgårdsland i en gräsmatteplätt.
Tar bort första 20cm, skrapar rent och tänkte sen ha en upphöjd bädd.
Har en bonde i närheten, kan man hämta gödsel från honom och gräva ner i nya jorden ( som jag ska beställa )
Blir det bra tills nästa år, eller blir det för.. "starkt"?
Tack för svar!!
Om du bara skall odla jordärtskocka och inte nödvändigtvis vill ha blommorna, så kan du köpa i grönsaksdisken. De brukar aldrig ha problem med sjukdomar. Fördelen med att köpa speifikt utsäde, är bara att man t ex lan få en lågvuxen sort som hinner blomma.
Palsternacka finns att köpa som
frö
Eva 33c
16-10-2007, 15:56
Kanske finns det något koloniområde i närheten där du bor? Där finns säkert någon som odlar jordärtskockor och kan ge dig utsäde.
Jag har Bianca (den hinner blomma även här i zon 5) och varje vår gräver jag upp alla knölar som är kvar, sparar 10 som jag sätter på nytt ställe, och resten ger jag bort eller slänger. 10 knölar ger mycket mer skörd än jag någonsin äter upp. (Får du inte napp någon annanstan kan jag dela med mig i vår. PMa mig då i så fall. )
G pm:a Wolkenkrabber här, har har massor av mina gamla skockor och kan säkert dela med sig! Jag har flyttat så jag har inte tillgång till dem längre!
Mvh
Fenja
Herbert Arvidsson
17-10-2007, 07:32
Vi har Bianca som blommar, men även röda.Går bra att odla på balkong, men måste förvaras svalt under vintern.Bäst att gräva ner där det är säkert för sork.Plantera i kruka på våren, om du ska ha dem på balkongen.Postpaket är inte billigt att skicka det kan förklara priset 150 kr för 10 st.Du får ringa om du vill ha från oss 035 50558
160kvm stort hus
23-10-2007, 13:20
Oj!
Tack så jättemycket för alla svar!!
Nu vet jag inte riktigt vem jag ska pm:a.. *s*
*ole dole doff*
160kvm stort hus
09-11-2007, 10:11
Tack igen.. Har varit internetledig ett tag nu...
150kr för tio st var i en affär. Det var därför jag tyckte det var dyrt.
Palsternacka har jag nu hittat på impecta, både en dyr och billig sort ( ?? ) få se vad det blir när det dyker upp.
Mvh G
Måste verkligen rekomendera sorten Bianca (jordärtsskocka), otroligt vacker och sedan fantastiskt god. Skörden bli också alltid stor.En varning ska dock utfärdas om den finns på friland - den sprider sig verkligen bra, och det är alltid en eller par som bli kvar i jorden. Men de är ju lätta att känna igen och sedan ta bort.
Jag köpte mina på trädgårdsmässan i älvsjö för 10 kr st.
var bor du jag har så du kan få
160kvm stort hus
13-11-2007, 10:45
Tack boopan!
Men jag har pratat med eva och vi skulle försöka fixa till det till våren. Både hennes och mitt land är täckta med snö vid det här laget...
Men jag håller dig i minnet, ifall att.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.