naga 73
är det någon som har testat att plantera nektarin i såfall hur gick det?
Alexander-VG-zon3
lägg den i ett glas med vatten i ett dygn och gräv sen ner den i jorden ute alltså om du hittar en permanent plats eller så sår du den i en kruka med såjord och gräver ner den krukan i marken ute då . till våren har den grott . den tål ner till ca -28c och är ingen krukväxt utan en ute växt eller övervintrar kyligt 0c -5c och mörkt .
naga 73
alltså du menar att jag kan så kärnan nu på hösten ute?
Elcyion
Den trivs inte alls inomhus? Skulle tycka det var lite fräckt att ha en nektarinplanta i en kruka, även om den bara blir minimal utan frukt smile.gif Men sen har vi varken trädgård eller balkong sad.gif
Tosan
CITAT (Elcyion @ 18-10-2007, 14:37) *
Den trivs inte alls inomhus? Skulle tycka det var lite fräckt att ha en nektarinplanta i en kruka, även om den bara blir minimal utan frukt smile.gif Men sen har vi varken trädgård eller balkong sad.gif

Du kan ju testa att så den och ha den i kylskåpet några månader och sen ställa fram den varmt och ljust. Vem vet, det kan ju gå, och det är ju billigt att försöka smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (naga 73 @ 16-10-2007, 23:45) *
alltså du menar att jag kan så kärnan nu på hösten ute?

ja du gräver den i i trädgården och till våren har den grott , oftast

CITAT (Elcyion @ 18-10-2007, 14:37) *
Den trivs inte alls inomhus?

'
nej , det är en trädgårds växt . du kan ha den i kruka om den får vara ute större delen av året och som du sen övervintra kyligt -10c 0c .
Anna!
Jag knäckte kärnorna med en nötknäppare. Sen la jag dom ovanpå fuktig jord i en liten kruka, ställde in i kylen och la ett plastlock över. Efter ett par månader tittade små groddar fram. Tyvärr var jag inte hemma och bad min mamma sätta dom i kruka åt mig. Hon trodde groddarna var själva plantan och inte roten, så hon satte dem rakt upp i skyn. rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif De dog alltså, men de grodde!
Christer i Falköping
Jag gör ungefär som Anna, fast i en påse i kylen och på fuktigt papper. En har jag numera i trädgården. Tre vintrar har den klarat och nästa år hoppas jag att den kanske kommer att blomma. Vanligtvis är nektariner betydligt ömtåligare än persikor, men denna har klarat av mina vintrar här i Falköping. Ett problem man brukar få med Nektariner (och persikor, det är egentligen bara två varianter av samma växt) är krusbladssjukan. Men min har hittills inte visat tecken på det. Om den fungerar som krukväxt kan jag inte säga, har aldrig hört att någon prövat. Men varför inte testa och berätta fortlöpande här på forumet hur det går?
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon