Började fundera på det litegrann. Rosor växer ju åxå där det aldrig är vinter. Blommar då kontinuerligt blommande rosor året runt? Och vad händer med engångsblommande?
Ja, jag vet, ibland tänker jag för mycket...
svennis
16-10-2007, 19:31
Bra fråga!
Engångsblommande blommar väl bara en gång.
Alexander-VG-zon3
16-10-2007, 20:17
ja det växer rosor där det bara blir -3c på vintern bara , dom blommar nästan hela året med pauser . i Sverige kan vi i skåne ha blommande rosor in i nov . i medlehavet blommor dom på vintern också en del . dom som blommar en gång blommar igen vid samma tid nästa år har jag för mig .
Tack för era svar!
Alltid kul att få rätsida på sina tokiga funderingar
Anna NV Uppsala
16-10-2007, 21:43
Jag skulle kunna tänka mig att moderna rosor av t ex typen marktäckare, minibuskar, med mängder av småblommor, mycket väl skulle kunna fortsätta att blomma och blomma utan att sluta ordentligt, bara hämta andan lite. Om det inte kom vinter emellan alltså.
*Suck* tänk om man bodde där det är sommar jämt *drömmer*
kerstin z5-6
18-10-2007, 21:55
Vinterträdgård-där blommar de året om

-skicka ut gubben på bygget
Annelie68
18-10-2007, 23:24
Tänk vad mycket gödsel det skulle gå åt om man har många rosor som skulle blomma året om, blir dyrt. Tur att vi har vinter så man kan spara pengar till fler rosor istället.
Annelie
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-10-2007, 22:55)

Vinterträdgård-där blommar de året om

-skicka ut gubben på bygget

Hehe, jo jag har en plan... men vi ska bygga ut huset först hade vi tänkt. Men när vi gör det så ska jag se till att det blir nåt vettigt för vinterträdgården. NV-läge funkar va? Tills vidare får jag klara mig med pannrummet, och till sommarn ska tanken ut och fler lysrör upp.
kerstin z5-6
19-10-2007, 12:26
Nää de i kruka tar bara en näve blåkorn varannan v :)utom nov -jan .. då de får vila ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.