|
Full version: Bildfrågelek
pusillus
16-10-2007, 19:48
5 malva 6 pion 8 Telekia speciosa - strålöga
gissar lite..
Blomstertanten
16-10-2007, 20:10
Inte alls säker , men gissar lite 1 kan det va en lungört 4 tror jag är någon sorts törel 5 Myskmalva 8 Ålandsrot
Två är kanske en vallört? Sju, vresros? Mvh Fenja
Blad 1 och 2 är inte så stora. Tvåan är stort som ett groblad och ettan något mindre...
Blomstertanten
16-10-2007, 20:52
Jag tror i alla fall på lungört , den smalbladiga , Pulmonaria angustifolia
Egentligen är det nog lättare att gissa om du tar bild på där de växer, både på eventuella blommor, stammar och blad. Både nära och en bit ifrån.  Mvh Fenja
Ettan tror jag kan vara rödfibbla - Hieracium aurantiacum.. Rosen ser ut som en stenros...en taggig sak, lågväxande...
Piccante
16-10-2007, 22:46
CITAT (karjo @ 16-10-2007, 21:44)  Blad 1 och 2 är inte så stora. Tvåan är stort som ett groblad och ettan något mindre... Nr 2 groblad? så svååårt när man inte ser hela växten med blommor och allt. Har du någon tydligare bild på nr 3 ? Fodret sitter kvar och det verkar vara en femtalig blomma men jag kan inte urskilja några kronblad. Till växtsättet känns det intuitivt som någon kransblommig växt men jag vet inte alls? Har den några basala blad eller större stamblad ?
Tvåan är inte groblad, bladen är lite håriga och det har ju inte grobladet. Ser mer ut som rödkämpe då, men det tvivlar jag på pga växtplatsen, marken är lite mer skräpig, fuktig. Rödkämpar förknippar jag mer med ängsmark och lite "finare" marker... Korrekt?
Ang trean... Kan det vara ullört?
Blomstertanten
17-10-2007, 08:33
Ullört tror jag inte det är Om man tittar på bilder på ullört så har den inte det växtsättet. Och ullört växer torrt, sandigt och grusigt. Fast den kanske inte alls växer på samma ställe som 2:an ?
Blomstertanten
17-10-2007, 08:45
Klurar lite på den där törellika växten Kan det va en Euphorbia cyparissias, vårtörel ?
Den ev ullörten växte inte på samma ställe som de andra. Det var ett mer torrt och sandigt, soligt ställe som du sa Blomstertanten! Kan det vara det då?
Vårtörel kan det mycket väl vara!
Tack!
Tog bort pionen, malvan, töreln och strålögat, det verkade stämma tyckte jag, och vissa stämde med vad jag funderade på... Rosen kan inte jag avgöra... Hur ser man skillnad på en vresros och en stenros?
Fler bilder på 1:an och 2:an är på G.
Blomstertanten
17-10-2007, 11:04
Nu flög en bild av förgätmigej igenom huvet när jag såg första bilden !
Jo ettan kan nog vara förgätmigej! Tvåan tål att kluras på lite, känner ju igen den men.... Mvh Fenja
Piccante
17-10-2007, 16:31
CITAT (karjo @ 16-10-2007, 20:40)  Hej! Jag har fått i uppgift att inventera och göra en förstudie ang en gammal prästgårdspark som ev ska restaureras. Och nu har jag några små frågetecken som jag gärna skulle vilja ha hjälp att räta ut! Kan ni hjälpa mig?? Jag har mina gissningar på en del, men det kanske är bättre att ni får hjälpa mig först så jag inte förvillar... :-) Intressant studie du ska göra. Har du lust att berätta lite mer om den? Vad är det du ska inventera? allt eller bara växter o träd? Vad ska restaureras, vilka värden vill man bevara och lyfta fram då? Gamla högre ståndsmiljöer som alléer, slottsparker, parker, vårdträd är ofta mycket intressanta men tyvärr dåligt kartlagda. Själv ägnade jag sensommaren-hösten åt att inventera lavar på kyrkogårdar inkl några "kyrkbackar" och angränsande prsätgårdar.
*puffar* Vill veta vad de andra är också! Kom igen!  Det jag gör är "bara" en förstudie. I parken har ett lusthus och ett brunnshus renoverats och det har satsats en hel del pengar på dem. Och då vill man undersöka möjligheterna att snygga till parken och prästgårdens trädgård, så att hela miljön blir fin. Så jag inventerar, gräver i hur det har sett ut, intervjuar många äldre som varit med då det såg bättre ut. Parken och trädgården anlades av en mkt ambitiös präst på 1840-talet. Finns massor olika träd. Bla bok, vilka föryngrar sig, i södra Ög. Har bla hittat en bok som en präst skrev vid sekelskiftet 1900, där han antecknat _allt_ om trädgården, vad som gjordes, vad som såddes, vilka rosor som planterade osv. En guldgruva! Kul att någon mer än jag tycker det är ett intressant projekt!:)
Blomstertanten
19-10-2007, 08:23
Låter jättespännande ! Klurar fortfarande på tvåan som ser väldigt bekant ut ! Retligt att man inte kommer på bara
Blomstertanten
19-10-2007, 16:33
Revsuga ?????
noranettan
20-10-2007, 14:31
Jag är nästan säker på att rosen är en R. rugosa ´Alba´. Den enkla vita rugosan.  Anette
Piccante
21-10-2007, 22:57
CITAT (Blomstertanten @ 19-10-2007, 09:23)  Låter jättespännande ! Klurar fortfarande på tvåan som ser väldigt bekant ut ! Retligt att man inte kommer på bara   visst är det retligt när man ser att det är något bekant men man får inte fram det! Funderar på om bladen på bild 2 kan vara basala blad till en växt som kanske ser annorlunda ut när den blommar? Stjälk och stjälkblad kan ju se annorlunda ut med de lägre delarna. Vore enklare om man kunde se den i sin helhet elelr om det fanns en vissen stjälk och blomställning kvar på marken.
Inga blomställningar eller stjälkar finns kvar... Men revsuga... Kommer att tänka på blåsuga. Det skulle det kanske kunna vara... Det måste jag forska lite till i!
Eva 33c
22-10-2007, 11:35
CITAT (karjo @ 17-10-2007, 10:54)  Rosen kan inte jag avgöra... Hur ser man skillnad på en vresros och en stenros? Kanske kan följande två beskrivningar från Den virtuella floran på ste- respektive vresros hjälpa dig. Det är bla skillnad på taggarnas form, stenrosen har böjda taggar och vresrosen raka. Även bladen skliljer sig. Vresros, Rosa rugosaStenros, Rosa caninaSpännande projekt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|