Gossen Ruda
16-10-2007, 21:38
Hade svampen taggar? I så fall gissar jag på Stor grentaggsvamp, Hydnum septentrionale. Parasit på lövträd orsakande vitröta, tämligen sällsynt.
Piccante
16-10-2007, 22:25
Svamp är ett elände för de är så himla många och jag kan dem inte. Men för att svara på den andra frågan. Trädet påverkas ju så tillvida att röta kommer förkorta livet på det. Men trädet är ju inte på långa vägar slut och förbrukat för det. rötangripna gamla grova träd är ju biologiskt intressanta, så det trädet bör ju bevaras in i det längsta om det inte utgör någon fara för allmänheten.
Trädsvampen är för mig obekant, men trasslet kunde vara ngn form av kräfta tex Agrobacterium tumefaciens. Grentaggsvampen hittas också med namnet Climacodon septentrialis och Steccherinum septentrionale.
Vad menas med kräfta? Är det någon svamp också då?
Gossen Ruda
17-10-2007, 08:39
CITAT (karjo @ 17-10-2007, 09:06)

Vad menas med kräfta? Är det någon svamp också då?
Japp. Läs mer
här.
Men alm stod inte med på listan över träd som kan angripas... Men det kanske stämmer ändå!?
Piccante
17-10-2007, 16:00
CITAT (karjo @ 17-10-2007, 10:37)

Men alm stod inte med på listan över träd som kan angripas... Men det kanske stämmer ändå!?

Jag är dålig på växtsjukdommar och svampar men det finns en bra bok om man har turen att lyckas hitta den. Krok & Almqvist, Svensk flora del II, är svår att få tag på för den har inte getts ut på många år. Den omfattar kryptogamer. Man kan via ekologiska nycklar bestämma svampar (fräsmt ascomyceter) genom att utgå från värdväxten, väldigt många är artspecifika.
annars kan du testa att fråga på svampguiden,
www.svampguiden.com
Vet du när den sista gavs ut? Har sett en från 1932, 5:e upplagan. Finns nyare?
Piccante
21-10-2007, 23:20
CITAT (karjo @ 18-10-2007, 18:59)

Vet du när den sista gavs ut? Har sett en från 1932, 5:e upplagan. Finns nyare?
Jag hade för mig att det gavs ut en upplaga på 60-talet med, men är osäker. Jag hittade den själv på antikvariat till priset av 55Kr

Får den med posten nu i veckan. Fast det exemplaret jag köpte var från 1932. Fast 45 år mer eller mindre gör inte så stor skillnad för man har inte ändrat så mycket på systematiken och det går alltid att slå upp gamla synonymer.
Min gissning är, att "trasslet" på grenarna inte är så intressant. Det är väl mer om du vill veta vad det är för sakens skull som det kan vara av intresse att slå upp. "Tickan" eller vad det är på stammen däremot kan ju vara intressant. Vissa trädsvampar används som signalarter och det finns även en del sällsynta. Hoppas någon kan hjälpa dig här och ge svar på dina frågor.
Jag har oxå köpt floran nu. Köpte den på tradera för 28 kr plus frakt, slutsumma 64kr tror jag! Ser med spänning fram emot posten nu!
Ofta behöver man väl någon form av preparatmikroskop (40-100 ggr förstoring) för att kunna se form och färg på sporerna?
Genomsnittsfärgen på sporerna kan man se med blotta ögat, bara genom att lägga några svampar på ett vitt papper och vänta några timmar. Om sedan sporerna är enfärgade, fläckiga eller rutiga är en annan sak.
Att se formen kan vara lite värre, det kan kräva upp till 5000 ggr förstoring.[attachment=8675:002_sporer.JPG]
Piccante
22-10-2007, 12:23
beror på vilken sorts svamp det är. Basidiesvampar som tickan på bilden kanske man behöver mikroskopiera. Men sporsäcksvampar som "trasslet" på grenarna är många gånger artspecifika och de kan man bestämma genom att kolla på vilken värdväxt det är. Jag använde kopior av Krok & Almquist del II när vi nycklade växtsjukdomar som olika mjöldagg och rost. Det var bara att gå in och kolla under värdväxt så var det inte så många arter att välja på.
Karjo,
tilläggas kan att grentaggsvampen typiskt luktar gammal fisk..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.