Hepe
Jag tänker prova att så kärnor från mitt nya lilla träd Malus 'Liset'. Har någon provat och isåfall, blir det något som liknar den prydnadsaple kärnorna kommer ifrån? När man sår äpplen vill det ju till att man har en otrolig tur för att få ett gott äpple genom sådd..

Helene
Piccante
CITAT (Hepe @ 16-10-2007, 21:16) *
Jag tänker prova att så kärnor från mitt nya lilla träd Malus 'Liset'. Har någon provat och isåfall, blir det något som liknar den prydnadsaple kärnorna kommer ifrån? När man sår äpplen vill det ju till att man har en otrolig tur för att få ett gott äpple genom sådd..

Helene

Om du inte ska äta frukten så spelar det kanske inte så stor roll hur det blir, trädet kan ju vara snyggt ändå? Annars blir det sällan samma sort om man tar kärnor och sår.
KURT
Annars borde du ju kunna ta grenar och ympa på en ny grundstam, vad nu används som grundstam till prydnadsapel?
Hepe
CITAT (KURT @ 18-10-2007, 06:10) *
Annars borde du ju kunna ta grenar och ympa på en ny grundstam, vad nu används som grundstam till prydnadsapel?

Jag ska prova att ympa också, jag får läsa på lite om vad för grundstammar som används, jag tänkte nog köra 'gratistestet' och använda frösådda äppelgrundstammar. Undrars om det blir ett JÄTTESTORT prydnadsäppelträd då?

Och nä, man äter inte frukten, jag tänkte mer på egenskaper som blad, blom och fruktfärg, om det följer med när man sår. Ja den som försöker får se..i sinom tid rolleyes.gif

Helene
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon