Full version: Olivträd
Monica49
Hej alla!
Här kommer en ny undrande forummedlem. Hur ska jag sköta mitt olivträd i vinter? Det är inte så stort. Jag bor i zon 5.

Monica
Alexander-VG-zon3
ha det ute så det får känna på ett par frost nätter ner till -5c . sen övervintra du det kyligt 0c +5c . sätt sen ut det i mars-april ( när norr håller +5c +10c ) sätter du det ute i skuggan i maj flyttar du det soligare . under vintern ha den torrt vattna så den överlever men ingen fuktig jord om vintern . har du den över +10c behövs extra ljuse
Monica49
Tack för det rådet. Förra vintern förvarade jag trädet i vårt garage. Där tappade det alla blad. Jag trodde det var dött men lyckligtvis kom det nya blad i våras. Min förhoppning är att trädet ska behålla bladen och växa och inte behöva börja om varje vår.

Monica
jonasb
Jag har mitt i oisolerat växthus utan värme men med 16 timmars extraljus fram till mitten-slutet av November (bor i zon 3),
jag ger det altså ett flertal nätter med ner till -5 grader. Därefter förvarar jag det i 5-10 grader med 14 timmar
extraljus (tillsammans med Pelagonier och Chilisar, se upp för spinn!) fram till sista mars då jag börjar avhärdar
det. Från mitten av April till början av Juni står det i växthus, därefter helt och hållet ute.
På detta sätt tappar iallafall mitt träd nästan inga blad alls och har god tillväxt från år till år samt ger frukt ungefär varannat år.
Jag har inga dyra växtlampor, utan använde livsmedelslysrör på 2*56 Watt.

MVH/Jonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon