Vad är detta? Stämmer det med Ungersk syrén?
Bild 006 1.JPG
Eva 33c
17-10-2007, 10:01
Ingen aning vad det är. Jättesvårt att art bedöma en syren på bara en bild. Ungersk syren heter Syringa josikaea. En
bildsökning på google ger detta resultat.
Jag hittade också följande beskrivning på
Granquists plantskola(Där finns också en del andra arter beskrivna.)
Om de nu kan vara till hjälp.
oj! Jag hade ingen aning om att det fanns så många syrén sorter. Jag såg bara att den inte såg ut som "vanlig bondsyrén", (vad nu det kan vara för sort??) Får kanske nöja mig med att kalla den "Syringa sp"... Eller?
Eva 33c
17-10-2007, 11:52
"Vanlig bondsyren" är den som heter syringa vulgaris. Det kanske blir lättare att identifiera din syren om du kan visa lite bilder på den när den blommar i vår.
Och ja, det finns massor av syrensorter. Förutom de "rena" arterna en hel del hybrider och namnsorter. Kanske din är en parksyren, S. chinensis (som visst är en hybrid) den är lite gracilare än bondsyrenen. Men de är en ren gissning.
Jane, Skarpö
17-10-2007, 12:55
Jag tycker att den liknar min ungerska syren. Men som sagt är är det svårt att vara helt säker.
Hi!
Bladen ser inte ut att vara ifrån en ungersk syren (har en själv)men å andra sidan ser kvistarna ur att vra det. Handen på bilden kan vara ifrån ungern eller därom kring

Jag kan garantera att handen inte kommer från Ungern. Den är småländsk!
Agneta z5-6
19-10-2007, 20:48
[size="4"][/size][font="Arial Black"][/font]är faktiskt väldigt likt mina ungerska syrener (har flera stycken) //agneta
Christer i Falköping
20-10-2007, 07:05
Jag undrar vad det är jag har då? För bladen på mina ungerska syrener ser inte alls ut så.
Christer.
zaaritha
20-10-2007, 19:39
Christer; inte vår heller!
KarinSKARA
20-10-2007, 20:55
En plantskola med många träd och buskar jag varmt kan rekomendera är:
Esveld i HollandHär är deras sortiment på 116 Syrener
http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...amp;cp=heestersDär kan man hitta det mesta och lite till.
Katarina H
26-10-2007, 09:24
Vad hade blommorna för färg och hur såg de ut?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.