Eva i Norrköping
22-07-2003, 22:25
Jag har fått reda på vad mitt okända fynd i Lettland är för något, det är Kermesbär - Phytolacca. Är det någon som har erfarenhet av denna växt? Var trivs den, hur skall den skötas etc?
Margaretha
22-07-2003, 22:44
Den poppar upp lite här och där i vår koloni och verkar inte ha svårt för att trivas alls. Tvärtom verkar den vara en växt som kommer tillbaka även om man försöker utrota den!
Hos oss står den mycket torrt, det vill säga det vi har kvar av den.
Eva i Norrköping
22-07-2003, 22:51
OK, blir den stor? Blommar den? Vad är det för bär den får (antar den får bär, eftersom den heter som den gör)?
kermesbärhittade dettta kanske kan va till hjälp
Helen i Piteå Zon 5
23-07-2003, 13:21
Margaretha!!!
Det är väl aldrig så att du kan tänka dig att sälja en liten planta till mig? Du kan kanske maila mig!/Helen
Eva i Norrköping
23-07-2003, 21:07
Tack för länken, Oldwolfie! Det verkar som om jag har planterat den på rätt ställe då. Hoppas bara den tar sig, om den gör det delar jag gärna med mig, Helen, men det dröjer förstås ett tag!
Margaretha
23-07-2003, 22:29
Helen! Jag blev lite osäker på om det verkligen är kermesbär jag har när jag såg bilden här och att den skulle bli så hög, men har nu tittat i The Royal Horticultural Society Encyclopedia of Garden Plants och läst mig till att det finns 25 olika varianter av Phytolacca. Den bild som finns där styrker mig i min tro att det är kermesbär. På höstkanten får den nämligen röda kolvar av bär där blommorna suttit.
Jag har också lärt mig att den är jättegiftig. Allra värst är Phytolacca americana som man kan dö av.
Den jag har är inte mer än en meter hög.
Helen i Piteå Zon 5
31-07-2003, 19:56
Idag så träffade jag Margaterha några minuter på E4 här i Norrfjärden. Hon hade med sig en STOR + flera små plantor av kermersbär till mig. Visst är det väl fantastiskt med alla dessa givmilda trädgårdsvänner och alla råd på trädgårdsforumet? Man bara önskar något och det löser sig så otroligt snabbt, tänk, jag fick plantorna dessutom levererat personligen ända hit. Mången Tack Margaretha för dom fina plantorna, kul att ha fått träffa dig en liten stund. /Helen
Hannele
31-07-2003, 21:17
Kermesbär har man andvänt till färgning av vin, godis... och tyger.
Växten är giftig.
Kermesrot, Phytolacca acinosa
Kermesbär, Phytolacca decandra, Phytolacca americana.
cancer-root, inkberry, pigeon berry, pocan, pokeweed, skoke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.