|
Soffipropp
17-10-2007, 14:00
I somras köpte jag en chokladblomma som har vuxit o blommat fint, men nu är hösten tyvärr här. :-(
När är bästa tiden att ta in chokladblomman för övervintring i jordkällaren? Frosten har tagit den lite nu, men den är ändå "fin".
Och hur ska jag gå tillväga? Ska jag skaka bort all jord från rotklumpen eller ska jag sätta den i en annan kruka?
och hur kallt/varmt ska den ha?
Bor i zon 2 kanske jag ska tillägga.
Tack på förhand!
Lady Hamilton
17-10-2007, 14:07
Jag hade fått uppgift om att de skulle vinterförvaras som en "Dahlia knöl" så jag tog in mina (15st  ) torkade och skakade bort jorden. Övervintade torrt och svalt (i samma utrymme som Dahliorna) men inte fick jag något liv i dem i våras  Där emot hade alla Dahlior överlevt. Så nu vet du hur du INTE skall göra
Alexander-VG-zon3
17-10-2007, 14:11
den tål ner till ca -17c och borde kunna övervintra även i zon 2 , i zon 1 går det ju . den är ju perenn och ska vissna ner . så du kan ha den ute tills den vissnar ner ( om du inte ska prova övervintra den ute) men när du tar in den övervintra den svalt och torrt . CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2007, 15:07)  Jag hade fått uppgift om att de skulle vinterförvaras som en "Dahlia knöl" så jag tog in mina (15st  ) torkade och skakade bort jorden. Övervintade torrt och svalt (i samma utrymme som Dahliorna) men inte fick jag något liv i dem i våras  Där emot hade alla Dahlior överlevt. Så nu vet du hur du INTE skall göra  så har jag med läst att man ska göra om man har den inne ,, tråkigt att det inte fungerade . du får prova igen
stennie
17-10-2007, 14:15
Jag har mina i kruka, jag låter dom stå ute tills frosten tar dom, sen sätter jag hela krukan på en frostfri plats och glömmer den tills det blir vår, ger den en skvätt vatten och så är den igång igen !
Margith
17-10-2007, 14:50
CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2007, 15:07)  Jag hade fått uppgift om att de skulle vinterförvaras som en "Dahlia knöl" så jag tog in mina (15st  ) torkade och skakade bort jorden. Övervintade torrt och svalt (i samma utrymme som Dahliorna) men inte fick jag något liv i dem i våras  Där emot hade alla Dahlior överlevt. Så nu vet du hur du INTE skall göra  NEEJ!!!! Precis den uppgiften hittade jag också nu när jag skulle ta in min enda, ny för iår. Min ligger redan nerpackad tillsammans med mina Dahlior... Ja, ja, går det så går det. Annars blir det till att börja jaga en ny.
Lady Hamilton
17-10-2007, 15:27
Här svarar Sylvia likadant som Stennie Odla länk
Soffipropp
17-10-2007, 15:59
Åh nej! Nu blev jag rådvill! Hur ska jag nu göra? Min är ju planterad i en rabatt o inte i en kruka.. Men om jag låter den vara i rabatten då, o täcker med massor av löv, tror ni det räcker?
Lady Hamilton
17-10-2007, 16:05
Det beror visserligen var du bor  Men är du rädd om din planta så tar du in den och planterar den i en kruka och övervintra den så. Om du Googlar på Chokladblomma så kommer du att se att alla är rörande överens att man övervintara plantan frostfritt
tjo ho!
Jag köpte också en chokladblomma i våras....och enl handelsträdgården så är den ju perenn och räcker att täckas över ...ochjag bor ju i zon 4.
Alexander-VG-zon3
17-10-2007, 17:42
CITAT (Soffipropp @ 17-10-2007, 16:59)  Åh nej! Nu blev jag rådvill! Hur ska jag nu göra? Min är ju planterad i en rabatt o inte i en kruka.. Men om jag låter den vara i rabatten då, o täcker med massor av löv, tror ni det räcker? så länge det inte går under -17c i jorden är den fine , -17c i jorden är ovanligt i zon 1-2(3) .
Christer i Falköping
17-10-2007, 18:34
Nja, jag skulle definitivt inte ha den ute över vintern. Viss kyla kanske den klarar, men våra fuktiga förhållanden på vintern är en säker död för den. Ursprungligen växer den i Mexico, där vintrarna inte alls påminner om våra direkt. Ta in dem i krukan över vintern eller gräv upp dem med jordklump ur rabatten är mitt råd. Christer.
Alexander-VG-zon3
17-10-2007, 19:02
CITAT (Christer i Falköping @ 17-10-2007, 19:34)  Nja, jag skulle definitivt inte ha den ute över vintern. Viss kyla kanske den klarar, men våra fuktiga förhållanden på vintern är en säker död för den. Ursprungligen växer den i Mexico, där vintrarna inte alls påminner om våra direkt. Ta in dem i krukan över vintern eller gräv upp dem med jordklump ur rabatten är mitt råd. Christer. glömde tillägga det också , ska den stå torrt inne ska den givetvis göra det ute också . men då det sällan blir nån tjäle i jorden i zon 1 så klara den av lite fukt också . har man bara sandjord så klar den sig utan täckning . va på en plantskola där dom sålde dom som perenner och dom sa den klarar sig ute i zon 1.
Myosotis
11-11-2007, 11:10
Har haft ihjäl mina två vintrar i rad genom att ta in dem. Egentligen hade jag gett upp, men nu när jag läste detta fick jag ny inspiration. Ska nog försöka en gång till i alla fall och övervintra den ute (zon 3 - får täcka med massor med löv).
Alexander-VG-zon3
11-11-2007, 13:44
CITAT (Myosotis @ 11-11-2007, 11:10)  Har haft ihjäl mina två vintrar i rad genom att ta in dem. Egentligen hade jag gett upp, men nu när jag läste detta fick jag ny inspiration. Ska nog försöka en gång till i alla fall och övervintra den ute (zon 3 - får täcka med massor med löv). sandjord och söderläge , skippa löven lägg över en godislåda med ut klippta sidor . på lådan lägger du sen över löv och snö . skotta upp alla snö över den . berätta hur det går
Myosotis
13-11-2007, 12:51
Tack för tipset - återkommer om 1½ år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|