Erika i Sandviken
17-10-2007, 15:40
Har ni skrivit önske lista till era käraste Plantskolor nu då inför 2008 ?
Jag har skrivit en mega lista till Söderfors Trädgård.Dock är det bara rosor jag önskat, och då mest Tehybrider som är mina favoriter.
Ska bli så kul att se om Per och Inga lyckas få tag i några av dem.
Ska lämna in en lista strax till handelsträdgårn. Han beställer via blomqvists plantskola i finland och lovade att jag skulle få slänga med en lista
Sen står jag i valet och kvalet om jag ska beställa ett par älsklingar som bara verkar gå att hitta på ett ställe, eller om jag ska spara dem till nästa år...Kommer ju inte att hinna få hela rabatten klar till våren, halva ligger som nästa sommars projekt.
AnnammA
17-10-2007, 16:28
Min önskelista finns på de sista sidorna i min trädgårdsdagbok, och där lägges till och dras i från allteftersom...Man hittar ngnt tjusigt i en bok eller på nätet, och så råkar denna tjusighet dyka upp vid rätt tillfälle på ngn plantskola i närheten...
På min lista finns just nu bla: "Baron Girod de l'ain" , "Pierre de Ronsard", "Hebes lip" (eftersom "St Nicholaus" redan finns), "Lavender Pinocchio" mfl.
Hälsn
AnnA
Har satt 16 nya rosor i höst, så vårlistan SKA vara kort, men så sitter man på vintern och surfar runt på rossidor, läser böcker så en del blir det alltid, men vet inte vilka ännu. Måste sansa mig lite nu och se hur allt växer upp också.
Krolliljan
18-10-2007, 05:58
Vi har en så liten trädgård så risken för att plottra sönder den finns.
Man får ju hela tiden begär, inte minst efter att ha tittat runt i trådar och album här.
MEN nästa år tänkte jag vara ståndaktig och inte köpa ngt nytt.
Jag har massor av frön och har planer på att ta sticklingar och dela plantor som stått ett antal år.
Önskelistan består i :
att få fler av några av de jag redan har, Jag vill ha större bestånd,
noranettan
18-10-2007, 08:21
Ja nog är det knepigt! Sitter här med ett par pallkragar med rosor som ska ner i jord (när andan faller på

)
en halvstor försändelse från Peter Beales som inte kommit än, flera krukor med inventeringsrosor i växthuset som behöver planteras och ändå sitter jag och drömmer om fler. Suck. Jag vet att listan kommer att vara lång till våren (om inte beställarfingret råkar slinta iväg!)
Anna NV Uppsala
19-10-2007, 23:34
Jag har en känsla av att jag mailar till Rosenposten efter fler pimpineller framåt vintern när trädgårdsabstinensen blir för svår. Annars är jag faktisk utan planeringskö för rosor just nu. jag har ett par tre små rotskott som nog ska få behålla sin kruka över vintern, och bo i potatislandet.
Vilket är bäst när det gäller planteringskön? Ner i potatislandet med kruka och allt eller in i växthuset med +5 grader som kallast?
/Mejal
noranettan
20-10-2007, 07:53
Minst jobb är ju egentligen att jordslå. Själv låter jag dom stå (oftast) i pallkrage - bara de minsta och några klenisar får övervintra frostfritt i växthuset. Det blir mer passning om man tar in för övervintring. Även om de går i vila frostfritt så kan man inte lämna helt utan tillsyn. Behöver skötas om övervintrande pellisar...typ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.