Anna S
Hjälp... Det ligger förmodlingen flera döda möss i väggarna och stinker. Hur får jag bort lukten? Visst... de torkar väl så småningom men jag vill ha bort lukten nu!! Tacksam för tips och råd.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Tyvärr är det nog bara att vänta... om du inte ska riva väggarna och ta bort dem.
Mvh
Fenja
Margith
Jag var lite upprörd när Anticimex-killen var här, så det är möjligt att jag minns fel, men som jag minns det sa han att döda möss luktar ett par-3 veckor, sen har de torkat.
Kan du stå ut med lukten den tiden?

Fortsätter det att stinka därefter, så beror det väl sannolikt på att det "fylls på" med nya döda möss??
Då kanske det är läge för ett samtal med Anticimex eller liknande företag?

Tosan
Ställ ut koppar med ättika, det tar nog bort det värsta medan du väntar på mumifieringen. Funkar inte det är det nog inte mycket att göra tyvärr.
Wilmer
Doftljus, rökelse... Jag har aldrig lyckats så bra, men det försvinner efterhand, som sagt. Jag känner att det börjar komma en misstänkt doft hos oss nu, sjutton också! Fram med doft bambordemanget.

Wilma
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan gör hål på marken och begrava de, det är bästa sätt att man borta lukt den här gud som lära oss när KAbil döda hans bror Habil.
Lycka till
H . BASSAM
KURT
Vet du vad det beror på? Har ni lagt ut gift?
Bassam
Hej
Jag tycker du kan brinna dom, på den här sätt finns inte risk.
Lycka till
H. Bassam

MariaS
CITAT (Bassam @ 18-10-2007, 22:43) *
Hej
Jag tycker du kan brinna dom, på den här sätt finns inte risk.
Lycka till
H. Bassam

Lite svårt att elda väggen bara. Det är bra om huset får stå kvar.
Ättika i små burkar och doftljus. Annars är det anticimex som gäller, för försäkringens skull.
Berith
CITAT (Bassam @ 18-10-2007, 01:01) *
Hej
Jag tycker att du kan gör hål på marken och begrava de, det är bästa sätt att man borta lukt den här gud som lära oss när KAbil döda hans bror Habil.
Lycka till
H . BASSAM

blink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 19-10-2007, 07:27) *
blink.gif

H*n menar nog att man skall gräva ner huset. Eller elda upp det. Tillsammans med mössen. confused.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2007, 07:47) *
H*n menar nog att man skall gräva ner huset. Eller elda upp det. Tillsammans med mössen. confused.gif

Ahaaa! Du är smart du Ruda, själv hade jag aldrig kommit på vad Kain och Abel hade med saken att göra.
Anna S
Hmmm... alltså så här är det.. Det sprang (ja sprang) möss på vinden när vi skulle sova, ni vet säkert hur störande det är. Så vi tog hit en saneringsfirma och de har ställt ut flera små lådor med gift i. Mössen ska då förhoppningsvis äta det, bli törstiga och då gå ut och dö. Men uppenbarligen ligger det minst en i väggen vid sovrummet och det luktar! Äckligt!
Det positiva är att rasslet i taket är borta. Nåja, jag kör med doftgrejer och ska pröva förslaget med ättika. Har bara ingen hemma så det ska införskaffas. Nu har det gått drygt en vecka med "doft" så vi får väl se när det försvinner. Och..jag tänker inte elda ner mitt hus, eller kanske kan jag få ut ett nytt på försäkringen. Jag kan ju säga att vi var tvungna för vi höll på att dö av lukten whistling.gif / Anna
KURT
En burfälla eller NYA slagfällor av plast kan annars vara bra alternativ till giftet. Burfällorna är mycket effektiva, och de fungerar bra om man vill släppa ut dem (långt bort), men det är ju lite bökigt om man vill döda dem!
Tosan
Bassam, problemet är att mössen ligger i väggarna. De kan inte tas ut utan att förstöra huset.
MariaS
I våra garage lägger vi ut enris för att mössen inte ska gå i bilarna. Har fungerat i 11 år nu. Tyvärr är det svårt att få in enriset i torpargrunden, annars hade snart huset också varit preparerat.
Tesa
..det kan vara så att om man inte skriver så bra svenska så läser man det inte så bra heller...kallas missförstånd och inte alltid nåt att göra sig lustig över..
Margith
CITAT (MariaS @ 19-10-2007, 10:55) *
I våra garage lägger vi ut enris för att mössen inte ska gå i bilarna. Har fungerat i 11 år nu. Tyvärr är det svårt att få in enriset i torpargrunden, annars hade snart huset också varit preparerat.

Kan du berätta mer?
Var i garagen lägger ni ut enriset?
Överallt där ni tror att de kan komma in? Inne eller ute? Eller bara runt bilarna? Eller....??
Ledsen att jag inte fattar, men jag har aldrig hört att enris skulle hålla mössen borta.
Enris har jag gott om på tomten, tyvärr har jag gott om möss också. Om jag bara fattar hur jag ska göra, så ska mössen få mer enris än vad de nånsin sett förr devil.gif

EKLO
Det där med enris (och vitpeppar, och kryddpeppar och kanel och fotogen på fat och diverse andra knep och knåp för att hålla möss borta) - jag har prövat allihop i sommarstugan, och det enda som hände när jag provade enar var att jag fick dammsuga och dammsuga barr i mängder där mössen skuttat runt, men mössen var kvar. Fällor var det enda som hjälpte mig. Är månne mina möss särskilt illistiga och envisa?

mvh Eklo
Bassam
Hej
Jag tycker att min tredje förslag luftrenare med timmer det finns billiga och bra i Biltimma eller

Clas Ohlson Lycka till
H.Bassam

OBS: jag tror det är mycket problem fortsätta svara kanske vi hittar någon lösning tillsamma, kan du kontakt med företag som döda mössor och fråga dem, de måste ha någon lösning också.
Wilmer
w00t.gif

Visst låter det rally när mössen får fart i väggarna/på vinden! För att inte tala om när de lyckas gnaga på något med resonans. Banka i väggen klockan 04.00 är inte obekant...

Lycka till! Wilma
lena:-)
hm, ändrade mig....
zaaritha
Ättika i skålar inomhus--eller ättiksprit!
Tar bort många odörer.........
Kakaduan
Det är inget att göra - du kommer inte åt det. En släkting till mig hade en STOR råtta under golvet i vardagsrummet. Det luktade apa där i flera månadet, men till slut gick det över. Några små möss borde bli mumifierade och luktfria mycket fortare. Lägger själv aldrig ut gift utan använder fälla eftersom jag tror att döden blir mindre plågsam då och eftersom problemet dom du har nu, att de smiter undan och dör, inte uppstår.

Kakaduan
gardenwitch
Det bästa för att få bukt med lukten är att bränna rökelse, det är ett gammalt beprövat sätt eftersom rökelse dels sprider sin egen doft och också är antiseptiskt och renar luften, jag har provat och det funkar, bäst är ceder ,myrra eller torkad salvia.

Lycka till!
mvh / gardenwitch
Azola
CITAT (MariaS @ 19-10-2007, 09:55) *

Berätta mer om hur ni gör! thanks.gif
Kilmister
Vi brukar strö ut vanligt malt kaffe.
Jag vet inte om det tar bort lukten eller bara maskerar det.
Men det blir i varje fall trevligare doft.
Bassam
Hej
Jag tycker att jag hör från min THAILAND kompis att de passera några glas som fyllde med hushållättik i huset , det kommer att alla dåliga lukter försvann.
God lycka
H: Bassam
Trädgårdsmästarn
Jag har ett gammalt hus(lite villa villekulla) och att utestänga dem från vinden verkar vara en omöjlighet. Sätt ut vippfällor med glykol och en ostbit.
Det luktar inte för de blir konserverade och det räcker att tömma dem inför sommaren om de inte blir överfulla förstås. Dålig lukt tas bort med kaffepulver.
/Mikael
mamamaggan
CITAT (EKLO @ 19-10-2007, 21:10) *
Det där med enris (och vitpeppar, och kryddpeppar och kanel och fotogen på fat och diverse andra knep och knåp för att hålla möss borta) - jag har prövat allihop i sommarstugan, och det enda som hände när jag provade enar var att jag fick dammsuga och dammsuga barr i mängder där mössen skuttat runt, men mössen var kvar. Fällor var det enda som hjälpte mig. Är månne mina möss särskilt illistiga och envisa?

mvh Eklo

Vi har lagt ut enris i sommarstugan förr. Bröt små kvistar och la t ex i skåpet under diskbänken. Funkade rätt så bra.

Det som funkade bäst , förstås , var katt. Även nu , flera år efter att han är borta, så har vi mössfritt. Antingen beror det på att grannen har ett gäng katter eller också kanske lukten efter vår katt sitter i.
Monaxe
Tror inte du blir av med lukten innan processen är klar... crying.gif Har haft döda möss mängder med gånger i väggar. golv och tak, det är nog tyvärr bara att vänta till dom torkat in. Vädret påverkar ju också hur fort det går, om det är flera minus ute "fryser" mössen och doften minskar, när det sedan töar igen kommer doften tillbaka med dubbel styrka angry.gif (det känns i varje fall så på doften) Doftljus och rökelse tror jag är enda utvägen till eländet slutar att stinka.
Har prövat med tvärdrag i sovrummet, men då höll vi på att frysa ihjäl, dubbla duntäcken räckte inte... crazy.gif

Tålamod crying.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon