Margaretha
22-07-2003, 22:39
Köpte för en månad sedan en stor klockmalva. Den hade några gula blad, men jag tänkte inte närmare på detta utan plockade bort dem. Sedan har jag fått fortsätta att plocka gula blad hela tiden och jag tycker att den börjar se lite naken ut.
Nu ser det ut som om det kommer nya blad där jag plockat bort de gulnade och det verkar ju positivt.
Men det måste ju finnas ett skäl till att bladen gulnar och hade börjat gulna redan i växthuset. Kryp av något slag har jag sökt, men inte hittat.
Kan det vara brist på något månne? Eller vad kan det bero på?
annchapanncha
23-07-2003, 09:41
Hejsan.
Jag har en klockmalva som jag har fått genom sticklingar, och genom åren tycker jag den blir gles, man får förnya den hela tiden för den blir som ett spret.
Jag antar att när man köper en ny krukväxt är den så preparerad att den skall se tät och frodig ut, när det i naturen blir en spretig och gänglig växt.
Men klipp bort det gula och tukta den då och då. Och om den har MYCKET knoppar, ta bort en del för det verkar som om det suger ut en dela att blomma för jämnan. jag tar hela tiden nya sticklingar och slänger alltför fula och spretiga växter, det blir på det viste den lever vidare för mig i alla fall.
Jag tycker iallafall atta Klockmalvan är en mycket tacksam och rikblommande krukväxt. Framför allt lätt att sköta och föröka.
Ha det.
Annchapanncha