Full version: Rosträd!
stennie
Visste inte att det fanns wub.gif
Såg denna i Spanien, ca 3m hög och en stam som var ca8-10 cm i diameter.
Alexander-VG-zon3
äsch sådana ros träd har jag hos mig med på 2-4m höjd wub.gif

nee allvarligt ,, jätte vacker ros och ett prakt ex , kan tro att det ser jätte vackert ut när den blommar . du vet möjligen inte vilken sort det är ?
Kajsa
Underbar, vad orättvist, varför bor man inte i Spanien ?
ewa zon 3
CITAT (Kajsa @ 18-10-2007, 00:35) *
Underbar, vad orättvist, varför bor man inte i Spanien ?

Man kan väl flytta naughty.gif
Förlåt, kunde inte låta bli
Men du skulle väl aldrig överge alla dina rosor Kajsa?

Jättefin bild på rosträdet Stennie, med nypon och allt

/Ewa

kerstin z5-6
Jo det är bara att välja rätt zon o rätt ros whist.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-10-2007, 22:53) *
Jo det är bara att välja rätt zon o rätt ros whist.gif

har du inga hos dig ? ,, bara jag med mitt klimat ?

nee ska inte skryta . wub.gif är lite vresig nu på morrnoen och i denna kyal som råder
AnnammA
Alltså, tittar man på äldre ex(c:a 10-15 år) som växer i bra läge så blir stammarna rätt så grova...Jag har en "Buff Beauty" som växer i nästan noll-läge( det måste det nästan vara, eftersom min fikonbuske också övervintras/växer i samma läge...) och där föryngringsbeskar(läs:sågade) jag av en rejäl stam förra våren, för jag ville få rosen buskigare.(Ja, där kom nya grenar sedan...) Min "Mme Alfred Carriére" har också en del rejäla stammar...Även "Flammentanz" från husets barndom på 60-talet...
Vissa rosor kan man ju stamma upp och göra en "naturlig" stamros av, och längre ner på en gata närheten där vi bor finns ett jätte-ex av en rosa uppstammad klängros,(jag har aldrig frågat vad rosen heter...)och den har en rejält tjock stam...

Hälsn

AnnA
Tosan
Alltså, det går ju säkert, men det är ju inte gjort på en kafferast direkt. Men på ett x antal år...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 19-10-2007, 10:13) *
Alltså, det går ju säkert, men det är ju inte gjort på en kafferast direkt. Men på ett x antal år...

det tar det för rosor även i miladre klimat (medelhavs området). dock kanske man får vänta nåt år längre här . men inte mycket då även medelhavs området har vinter plus torr sommar som inte vi i sverige har .

CITAT (AnnammA @ 19-10-2007, 09:12) *
Alltså, tittar man på äldre ex(c:a 10-15 år) som växer i bra läge så blir stammarna rätt så grova...Jag har en "Buff Beauty" som växer i nästan noll-läge( det måste det nästan vara, eftersom min fikonbuske också övervintras/växer i samma läge...) och där föryngringsbeskar(läs:sågade) jag av en rejäl stam förra våren, för jag ville få rosen buskigare.(Ja, där kom nya grenar sedan...) Min "Mme Alfred Carriére" har också en del rejäla stammar...Även "Flammentanz" från husets barndom på 60-talet...
Vissa rosor kan man ju stamma upp och göra en "naturlig" stamros av, och längre ner på en gata närheten där vi bor finns ett jätte-ex av en rosa uppstammad klängros,(jag har aldrig frågat vad rosen heter...)och den har en rejält tjock stam...

Hälsn

AnnA

fikonet klara sig i zon 2 med . jag har också nästan ett zon 0 på södersidan som sällan får under -15c . men visst finns det stora rosor även i skåne och milda zoner i sverige . säkert upp till 5-6m höga med en bra stamm plus kan man ju forma dom mer som träd . jag hade ju en ros i min trädgård som växte i halv skugga och den va nästan 2-3m hög och den har varit där i 40vintrar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon