CITAT (Tosan @ 19-10-2007, 10:13)

Alltså, det går ju säkert, men det är ju inte gjort på en kafferast direkt. Men på ett x antal år...
det tar det för rosor även i miladre klimat (medelhavs området). dock kanske man får vänta nåt år längre här . men inte mycket då även medelhavs området har vinter plus torr sommar som inte vi i sverige har .
CITAT (AnnammA @ 19-10-2007, 09:12)

Alltså, tittar man på äldre ex(c:a 10-15 år) som växer i bra läge så blir stammarna rätt så grova...Jag har en "Buff Beauty" som växer i nästan noll-läge( det måste det nästan vara, eftersom min fikonbuske också övervintras/växer i samma läge...) och där föryngringsbeskar(läs:sågade) jag av en rejäl stam förra våren, för jag ville få rosen buskigare.(Ja, där kom nya grenar sedan...) Min "Mme Alfred Carriére" har också en del rejäla stammar...Även "Flammentanz" från husets barndom på 60-talet...
Vissa rosor kan man ju stamma upp och göra en "naturlig" stamros av, och längre ner på en gata närheten där vi bor finns ett jätte-ex av en rosa uppstammad klängros,(jag har aldrig frågat vad rosen heter...)och den har en rejält tjock stam...
Hälsn
AnnA
fikonet klara sig i zon 2 med . jag har också nästan ett zon 0 på södersidan som sällan får under -15c . men visst finns det stora rosor även i skåne och milda zoner i sverige . säkert upp till 5-6m höga med en bra stamm plus kan man ju forma dom mer som träd . jag hade ju en ros i min trädgård som växte i halv skugga och den va nästan 2-3m hög och den har varit där i 40vintrar .