Full version: Skimmia
Eva St
Har införskaffat en Skimmia japonica Rubella och undrar nu hur den vill ha det för att trivas riktigt bra här i zon 2
Alexander-VG-zon3
öst läge och vanlig jord( alt roddis jord ) . mina har jag i soligt läge som skuggas av en häck . dom trivs inte i solen hade dom innan i solen men då brände solen bladen
Eva St
Vad bra hade säkert placerat den i gassande sol annars. Vet du hur pass härdig den är också behöver den vintertäckas - växa skyddat - eller något annat speciellt. Funderar också på höjd o bredd
Alexander-VG-zon3
den blir inte så hög men dock bred . den är härdig i södra finland vad det motsvarar sverige vet jag inte . men den är härdig hos dig . plus behöver du en hona och hane för att få bär har jag för mig
Eva St
Har av någon konstig anledning inte lyckats få ner min Skimmia i jord än slap.gif går det fortfarande att plantera den ute eller är jag tvungen att vinterförvara den inne nu tills våren kommer.
Det här med hona och hane vilken är det jag har (Skimmia Rubella) och vad heter den jag behöver till Rubellan
Alexander-VG-zon3
ja du kan plantera den nu .
zaaritha
Trodde att det är en skuggväxt?
Hade tänkt plantera på min farbrors grav, i Sävare.
Ligger i skugga.
Nå´t annat som är bättre?
Har hasselört.
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 03-11-2007, 21:56) *
Trodde att det är en skuggväxt?
Hade tänkt plantera på min farbrors grav, i Sävare.
Ligger i skugga.
Nå´t annat som är bättre?
Har hasselört.

ja norr eller öst läge trivs den i eller soligt läge där den skuggas . så den inte får den värsta solen .
zaaritha
Är halvskugga på farbrors grav--tja--lite mindre än halvskugga!
Har även tänkt på järnek, men så sa nå´n att den inte vill ha skugga 2/3 av dagen?
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 03-11-2007, 23:36) *
Är halvskugga på farbrors grav--tja--lite mindre än halvskugga!
Har även tänkt på järnek, men så sa nå´n att den inte vill ha skugga 2/3 av dagen?

plantera du skimmia där
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon