Det finns en hel del intressanta chilepeppar som är milda.
Av de jag provat så tycker jag de som tillhör släktet Chinense är klart oldingsvärda, favoriten är Pink Habanero som har en typisk chinense smak, dvs söt & fruktig (aprikos). Även Amazon Chile Roma är mycket god. Ingen av dessa gav mig dock någon större skörd.
Av släktet Baccatum har jag odlat PI 260560 & cap 455. Båda gav stor skörd, smaken var dock inte lika spännande som de av släktet Chinense.
Sen finns det en hel del av släktet Annum som är milda, tex flera Ungerska sorter som Almapaprika och Fehér édes paprika. Czechoslovakian Black är mild men en viss hetta finns i vissa frukter. Ännu mer opålitlig är Piment d´Espelette, som har gett mig flera frukter som varit i stort sett helt milda och goda medan några hade påtaglig hetta varav två var smärtsamt heta (och goda;). Kanske favoriten av de Milda-svagt heta annuum var Numex Chimayo. En annan sort av Capsicum annuum som bara var halvhet och helt klart odlingsvärd är Heatwave. En annan mycket god sort är Big Banana Red F1 som är helt mild och mycket söt.
Andra milda chilepeppar som jag hört ska vara mycket odlingsvärda är Aji Dulce, Pasilla, Cheiro from Recife och Aji Habanero
/Patrik
Pink Habnero
Amazon Chile Roma
PI 260560
Czechoslovakian Black
Chimayo