Full version: Chile
Gnuttis
Odlade chili i år och fick massor. Det enda jobbiga var att de var för starka enligt mig (totalt livsfarliga devil.gif ), vet inte vilken sort det är.

Inför nästa år är jag på jakt efter chili som är mildare, någon som kan tipsa om en sort som är värd att satsa på.
Piccante
CITAT (Gnuttis @ 18-10-2007, 08:14) *
Odlade chili i år och fick massor. Det enda jobbiga var att de var för starka enligt mig (totalt livsfarliga devil.gif ), vet inte vilken sort det är.

Inför nästa år är jag på jakt efter chili som är mildare, någon som kan tipsa om en sort som är värd att satsa på.

Beror lite på vad du vill göra med din chili. olika sorter är olika bra till vissa saker. Ska den ätas rå, kokas eller torkas? Jag tycker att vissa sorter ganska snabbt mister sin styrka när man tillagar dem och kokar dem länge i tex chili con carne och annat.

De flesta Capsicum annum sorter brukar inte vara så extremt starka. Själv odlade jag Rumänsk chili i år. har inte hunnit provsmaka än men den ska vara ganska mild/medelstark och passa bra till grytor och såser.
Preussen
det finns även c.chinense och c.baccatum som är milda. ta en titt på örtagårdens hemsidaörtagården och läs om lite sorter

sen är det en vanesak det här med hetta. själv föredrar jag den hetta som finns i c.chinense då jag upplever att den rör runt i hela gommen. c.annum ligger längst fram i munnen och bränner vilket jag tycker är tråkigt. fast bäst är ändå c.pubescens.
Pata
Det finns en hel del intressanta chilepeppar som är milda.

Av de jag provat så tycker jag de som tillhör släktet Chinense är klart oldingsvärda, favoriten är Pink Habanero som har en typisk chinense smak, dvs söt & fruktig (aprikos). Även Amazon Chile Roma är mycket god. Ingen av dessa gav mig dock någon större skörd.

Av släktet Baccatum har jag odlat PI 260560 & cap 455. Båda gav stor skörd, smaken var dock inte lika spännande som de av släktet Chinense.

Sen finns det en hel del av släktet Annum som är milda, tex flera Ungerska sorter som Almapaprika och Fehér édes paprika. Czechoslovakian Black är mild men en viss hetta finns i vissa frukter. Ännu mer opålitlig är Piment d´Espelette, som har gett mig flera frukter som varit i stort sett helt milda och goda medan några hade påtaglig hetta varav två var smärtsamt heta (och goda;). Kanske favoriten av de Milda-svagt heta annuum var Numex Chimayo. En annan sort av Capsicum annuum som bara var halvhet och helt klart odlingsvärd är Heatwave. En annan mycket god sort är Big Banana Red F1 som är helt mild och mycket söt.

Andra milda chilepeppar som jag hört ska vara mycket odlingsvärda är Aji Dulce, Pasilla, Cheiro from Recife och Aji Habanero

/Patrik

Pink Habnero

Amazon Chile Roma

PI 260560

Czechoslovakian Black

Chimayo
Preussen
har både odlat aji dulche och nuMex Suave red som båda är milda c.chinense. de ger stor skörd men jag tycker ett spektra av fruktigheten försvinner med att hettan inte finns där.

av milda annum jag odlat är det Fenir och Poblano jag kan rekomendera varmt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon