humla
Här är hon, vår lilla Lillemo. En liten rextös med färgen silveragouti, hon är född 27 augusti.

amaira
Vilket charmtroll!! Får man verkligen lov att vara sådär söt!!??? ohmy.gif
Boxer
*jösses* wub.gif
LindaLunda
Vilka fantastiska fotografier bravo.gif !!!!!
Linda
Kathy

..........Nääääää.....sådär söt får man bara inte vara!! w00t.gif
humla
Tack för era kommentarer smile.gif

Jag kan tillägga att hon är en riktig gaphals, som tjuter efter mat stup i kvarten. Och alla de andra marsvinen hänger på henne förstås.... wink.gif
zaaritha
Jisses--så fin!
Wilmer
Elin, sluuuutaaa!!

Hon är ljuvligt söt fortfarande. Puh. Hur kan du lyckas med så charmiga foton.

Tant Molly hälsar att hon hänger med på en skör tråd. Hon skriker efter kvällsmaten, morotsgojs och vitaminer- matte är sen!

Dags att mata. Wilma
zaaritha
"Kvittrar" era marsvin?
Wilmer
Zaaritha, jadå. Mina abessinier som jag hade tidigare hade ett speciellt ljud som de kunde kvittra fram som i trance halva nätterna. Jag höll på att bli tossig. De andra marsvinen brydde sig inte. Det är ett fenomen som vad jag vet, ingen kunnat förklara riktigt! Om denna gåta är löst vill jag gärna höra svaret..

Men, om du menar kvitter för att få mat, för att de är arga, för att de är glada.. Ja, de låter som bara den. Ju mer desto bättre wub.gif

Wilma o Molly
humla
Jag har under mina 13 år med marsvin endast haft ett marsvin som "kvittrat" (Chirping, ett mkt speciellt och ovanligt ljud...). Den som "kvittrade" var min kastrerade hane, har det faktiskt inspelat på ett videoklipp. Om någon vill höra wink.gif Vi har diskuterat detta på marsvinsnätet, men inte kommit fram till någon logik. Det är marsvinens hemlighet wink.gif

Allmäna vanliga läten, skrik och tjatter är dagarna däremot fulla av, marsvin är ju väldigt pratiga små varelser smile.gif

Wilmer
HEJ Humla!

Å, då är jag lyckligt lottad som haft flera kvittrande grisar! Eller hur man nu ser det.. Ganska enerverande... Jag o grisen var med i en studie ang detta på 80 talet faktiskt. Men vad hände sedan, det minns inte jag..

Wilma o Molly
zaaritha
Fjutten kvittrar inte, däremot gör Zenith det!
Wilmer
Är Zenith abessinier? Mina krakar var alla abysar som kvittrade.

Wilma

Med Engelsk härstamning desutom.

W
zaaritha
Jag är helt nolla angående rasvarianter, tyvärr!
Zenith är vit-brun. Mindre än Fjutten som är vit m röda ögon..
Jag vet ju att vi fick ett namn, när vi hämtade Zenith,
men nu står det still i skallen--kan ej komma på det!
Leia
kram1.gif wub.gif
Azola
Så söööt hon är Lillemo ! rolleyes.gif Inte dåliga foton heller...
Kathy
CITAT (humla @ 20-10-2007, 21:42) *
Jag har under mina 13 år med marsvin endast haft ett marsvin som "kvittrat" (Chirping, ett mkt speciellt och ovanligt ljud...). Den som "kvittrade" var min kastrerade hane, har det faktiskt inspelat på ett videoklipp. Om någon vill höra wink.gif

Jaa, kan du inte lägga upp videosnutten??
Blomstertanten
När jag läste rex trtodde jag det skulle vara en bild på en katt rotfl.gif
Snacka om att jag blev snopen ! tongue.gif
Men söt i alla fall ! flirting.gif
humla
Har lagt upp videosnutten nu och hoppas att det går att ladda hem den/se den. (Säg till om det inte går!)

Ingvar kvittrar
kakan67
Vilka fina bilder, helt underbart söt är lilla Lillemo!

Och Ingvar låter som en trast! Aldrig hört tidigare, ingen av mina grisar låter så. Häftigt!
Wilmer
Ingvar låter precis som mina gjorde. Inte sådär jättemysigt mittinatten, men såhär på dagen låter det ju kul! Molly som sitter i mitt knä reagerde inte alls på ljudet - annars börjar hon skrika när hon hör marsvin.

Wilma
humla
Hihi, kul att ni kunder höra honom wink.gif

Ja det är ett underligt ljud - han satt helt "paralyserad" i ca 5 minuter och lät sådär. De andra marsvinen lyssnade lite, men reagerade inte nämnvärt. Mycket mystiskt, vad det är för ljud egentligen!
Wilmer
Jag har googlat och letat nu, men hittar ingen säker förklaring, men alla verkar undra (ännu). Kanske inte världens viktigaste nöt att knäcka, men nyfiken är jag!

Molly hälsar
humla
Hihi, i och med att det är så pass ovanligt, är det ju väldigt spännande. Någon funktion borde väl detta läta ha? Jag har fått bekräftat att både hanar och honor kvittrar... i olika åldrar... dräktig som icke dräktig...

Om jag räknar ihop det, tror jag att jag haft totalt 12 marsvin (?) under alla mina marsvinsår (7 av dem har jag nu), och endast en av dem har kvittrat, vid ett par tillfällen. Har hört att vissa uppfödare (med massor av marsvin) aldrig har hört ljudet. Så det är ett privilegium att ha ett kvittrande svin wink.gif (Om man inte får störd nattsöm förstås, fniss)
Wilmer
Mina två var abessinie honor från samma uppfödare. I min marsvinsstatistik har två av fem kvittrat... Men med sex års mellanrum. De var inte dräktiga heller.. Du får berätta Elin om du får reda på något mer någon gång...

Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon